Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Selco-Riviera

Mercury 40hk, får inte ut max

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en gammal Mercury 40hk utombordare från sent 70/tidigt 80-tal. Kört ett par timmar med den under sommaren, max 10h.

Har suttit med en vän i hans båt, samma storlek och en 40hk motor, men den går mycket snabbare än min! Enorm skillnad.

 

Till problemet:

Önskar hjälp av någon motorkunnig person. Motorn startar ganska lätt, men känns orkeslös, den varvar liksom inte ut helt fullt. Det går att  åka i hyfsad fart i ca 10 min innan den börjar kvävas och slutligen dör. Ger jag full gas orkar den endast i 1-2 minuter innan den dör. Det märks på ljudet att den tappar kraft och fortsätter jag att pusha den så stannar den. Då hjälper det att jag sänker farten en stund och låter den återhämta sig innan jag gasar på igen.

 

Saker jag undersökt/fixat:

  • Strålen till kylningen fungerar.
  • Har en plastdunk till bensinen. Testade så att pumpen som sitter på slangen funkar och det gör den.
  • Bränslemembran bytt på verkstad.
  • Impeller bytt inför säsongen på verkstad.

Verkstaden misstänkte att den inte fick in tillräckligt med bränsle när man gasade på, därav nytt bränslepump-membran. Men det har inte hjälpt. Vet inte längre vad jag kan undersöka. Tar jag den till en verkstad så ser allt bra ut, eftersom de endast kör den i baljan i någon minut och de gasar inte fullt.

 

Har inte en manual/handbok till motorn, så tips om var man köpa sådana och hur jag kan ta reda på motorns årsmodell mottages gärna.

 

Är enormt tacksam för tips på vad/hur jag kan felsöka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har en gammal Mercury 40hk utombordare från sent 70/tidigt 80-tal. Kört ett par timmar med den under sommaren, max 10h.

Har suttit med en vän i hans båt, samma storlek och en 40hk motor, men den går mycket snabbare än min! Enorm skillnad.

 

Till problemet:

Önskar hjälp av någon motorkunnig person. Motorn startar ganska lätt, men känns orkeslös, den varvar liksom inte ut helt fullt. Det går att  åka i hyfsad fart i ca 10 min innan den börjar kvävas och slutligen dör. Ger jag full gas orkar den endast i 1-2 minuter innan den dör. Det märks på ljudet att den tappar kraft och fortsätter jag att pusha den så stannar den. Då hjälper det att jag sänker farten en stund och låter den återhämta sig innan jag gasar på igen.

 

Saker jag undersökt/fixat:

  • Strålen till kylningen fungerar.
  • Har en plastdunk till bensinen. Testade så att pumpen som sitter på slangen funkar och det gör den.
  • Bränslemembran bytt på verkstad.
  • Impeller bytt inför säsongen på verkstad.

Verkstaden misstänkte att den inte fick in tillräckligt med bränsle när man gasade på, därav nytt bränslepump-membran. Men det har inte hjälpt. Vet inte längre vad jag kan undersöka. Tar jag den till en verkstad så ser allt bra ut, eftersom de endast kör den i baljan i någon minut och de gasar inte fullt.

 

Har inte en manual/handbok till motorn, så tips om var man köpa sådana och hur jag kan ta reda på motorns årsmodell mottages gärna.

 

Är enormt tacksam för tips på vad/hur jag kan felsöka!

 

Hej

 

Låter nästan som undertryck i bränsletanken, kolla att luftskruven på tanken verkligen släpper igenom luft.

 

D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en Clymer manual från tex Bokus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena. Hade samma fel som dig på min Mercury 150hk v6, förutom att den inte dog, låter som den varmnyper. Kolla termostaten så den fungerar som den ska öppnar sig osv, kolla skvallerstrålen/kylning (strålen som motor sprutar ut) och kolla bränslesystemet.

 

 

Min gick max 17knop på full gas och båten är en laxen 510 ht, lämnade in den och fick svar att det va bränsleblåsan och filter som va dålig. 

 

 

Gör såhär, gör motorn på tomgång och ta bort kåpan. Du ska kunna ha handen på blocket utan att det bränns, OM det bränns är det säkert kylningen.

 

Är INGEN expert men under dessa 3 veckor av meckande med båtmotorer och snack med båtmeckar har man blivit lite bättre.

 

Hoppas du får fart på motorn :) /Kadde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipsen allihopa!

 

Idag var jag ute en snabb runda med båten. Den enda jag hann kolla var att luftventilen till bränsletanken var öppen, och det är den. Så dessvärre är inte lösningen så enkel..

 

Ska försöka undersöka mer när vädret tillåter, men fortsätt gärna ge konkreta tips på vad man kan kolla på. Uppskattas väldigt mycket. Det här är min första båt och utan er hjälp har jag ingen aning om vad jag ska undersöka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...