Gå till innehåll
fredag 26 december 2025
Eldeling

Värmare Webasto - bränslepumpen startar inte

Rekommendera Poster

Min Webastovärmare (bränslepumpen) startar inte. Någon som har nån idé?

Uppstarten är som vanligt men själva pumpen verkar inte få nån signal om att driva fram dieseln. Vi började med att ta bort säkringen för att nollställa allt. Sen tog vi bort bränslepumpen och kopplade ström till den vid sidan av - då startar den som vanligt. Vi kan inte se att det är några kabelbrott. Det verkar inte som om den får nån signal om att starta.

Allt började när vi körde slut på bränslet för en månad sen. Vi fyllde på bränsle (men kanske inte tillräckligt)  och försökte flera gånger att starta utan resultat. Sen mer bränsle - nu definitivt tillräckligt men nej - den startar inte.

Vem har något tips om vad det kan vara?

Simone med Coronet 31 aft cab

post-107634-0-44249900-1437685131_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt det lilla bränslefiltret som skall sitta mellan tank och pump?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa att "blåsa"fram bränslet från tanken via slangen och se om den tänder då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har talat med ett par Webastoägare under sommaren som fått byta kretskortet i sina nästan nya värmare. Jag kommer dock tyvärr inte ihåg vilka fel detta gav förutom att värmaren förstås inte fungerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa att "blåsa"fram bränslet från tanken via slangen och se om den tänder då!

Hej och tack för svaret. Har du vana av dessa? Jag har spelat in ljudet och jag tror att den som vet kan avslöja lite mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har talat med ett par Webastoägare under sommaren som fått byta kretskortet i sina nästan nya värmare. Jag kommer dock tyvärr inte ihåg vilka fel detta gav

förutom att värmaren förstås inte fungerade.

Ok och tack för svar. Jag tror vi först måste veta om pumpen är död eller om det bara inte kommer fram diesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Isf att blåsa kan du kanske tvångsköra pumpen med en separat matning och om inte värmaren startar då ta bort slangen vid värmaren och se om pumpen orkar trycka fram något bränsle.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du testat att nollställa den även efter att du kopplade tillbaka bränslepumpen???

Pröva även att knacka på pumpen.

Jag hade samma problem och efter att jag bröt huvudströmmen och knackade på pumpen så hoppade den igång igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...