Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Gäst

Varning! Gummit växer orsak Preem eller Biltema?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har IVG slangar köpta på Biltema i min båt sedan 2010 och ingenting har hänt med dom. Jag få väl granska dom noga nästa gång jag är i båten.

Redigerad av MartinX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Uppdatering: Biltema tog det på allvar och tekniker är medelad de tog även och gick in på denna tråd för att kolla upp bilder.  Preem hänvisar till tekniker som inte ringer tillbaks trots flera intalade meddelanden.

 

Tänkte köra slut på Preemsoppa och Biltema slang så jag bytte till större anslutningar 10 mm på den biltema slang som satt kvar i båten, såg att trots att den inte varit dränkt i bensin så börjar även yttre lagret gummi bli så skört att det spricker klippte av en stump som ligger på bilden bredvid de från burken, de i burken börjar bli väldigt mjuka slangen för industri bruk har separerat från armeringen båda slangarna går att skära med en nagel så skadade är de av bensinen. ytterdiametern på 12 mm O-ringen har vuxit 3 mm. 

post-67245-0-36358200-1438095291_thumb.jpg

post-67245-0-08335000-1438095310_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat annan drivmedelsleverantör,oisf vad vart resultatet där ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat annan drivmedelsleverantör,oisf vad vart resultatet där ?

Det skulle vara bra att testa andra leverantörer - om jag föreslog - så att det inte blir en häxjakt på Preem när det kanske gäller andra leverantörer också.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var och kollade i min båt efter allt regnande och blåsande här, mina IVG slangar ser helt normala ut och känns som förut, jag har mest tankat på Ingo eller Statoil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du testat annan drivmedelsleverantör,oisf vad vart resultatet där ?

Det skulle vara bra att testa andra leverantörer - om jag föreslog - så att det inte blir en häxjakt på Preem när det kanske gäller andra leverantörer också.

 

Mackey

 

 

Det blir lite som att kolla om ett glassmärke smälter snabbare i solen än ett annat ;)  ;)  ;) ... vilket säkert kan vara fallet. Men - nitrilgummi (NBR) är ingen bra kombo med benzen, mtbe och etanol. Lite beroende på den exakta sammansättningen av gummit men i utgångsläget inte bra. (Kemiskt) ren bensin är ok, men inte dagens häxblandningar.

 

En annan reflektion som förvånar mig är att Preem inte tillhandahåller säkerhetsdatablad enligt CLP-förordningen som definitivt (efter lång övergångsperiod) trädde ikraft 1/6 2015. Preem hade bara gamla KIFS-blad. Kollade snabbt OKQ8 och Statoil som referens - båda dessa har korrekta CLP-blad.

 

Om inte Preem har någon obegriplig dispens är nog deras verksamhet just i detta ögonblick inte helt laglig. Detta behöver dock i ärlighetens namn inte betyda att deras bränsle rent tekniskt varken är sämre eller bättre än de andras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det kan vara ett lokalt problem just vid senaste leveranserna eftersom jag tidigare aldrig har sett så snabb reaktion, tidigare höll ju slangar någon säsong och denna säsongs första tankningar var inget problem med utan det var nu vid tankningarna under juli.   

 

Om nu inte slangar innehållande någon form av nbr är lämpliga vad ska man använda istället? Provade plastslang i preemsoppan och den blir istället så hård att den är utesluten på en rörlig utombordare.

 

IVG slangen är ju godkänd mycket pga av brandtåligheten men när gummit är uppsvällt och mättat med bensin så saknar nog slangen all form av brandtålighet.

 

Monterade även en helt ny blåsa när båten flyttades och även den känns väldigt mjuk och sladdrig.

 

Funderat på om bränslet hos macken kan siktat sig och det mest lättflytliga om ev mest aggresivaste varit kvar när de börjat få slut i tanken, personalen sa att de hade fått ny leverans dagen efter jag tankat upp dunkarna, men den slatten de vill jag skulle prov togs isåfall från den nya leveransen.

 

 

Under helgen när jag var nere på Preem och de ringde upp den lediga stationschefen som sa att hon skulle höra av sig under måndagen vilket de inte gjort. Hörde även av mig till huvudkontoret och lämnat två meddelanden till Backman deras drivmedelstekninker som inte ringer tillbaks, mejlad även en reklamation i helgen och inte där har man hört av sig så det börjar likna strutsbeteendet.

 

Skulle vara intressant om någon från någon annan region utanför värnamo distriktet kunde ta en glasburk med lite 95 oktan och släppa i en slangbit och ev någon oring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara ett lokalt problem just vid senaste leveranserna eftersom jag tidigare aldrig har sett så snabb reaktion, tidigare höll ju slangar någon säsong och denna säsongs första tankningar var inget problem med utan det var nu vid tankningarna under juli.   

 

Om nu inte slangar innehållande någon form av nbr är lämpliga vad ska man använda istället? Provade plastslang i preemsoppan och den blir istället så hård att den är utesluten på en rörlig utombordare.

 

IVG slangen är ju godkänd mycket pga av brandtåligheten men när gummit är uppsvällt och mättat med bensin så saknar nog slangen all form av brandtålighet.

 

Monterade även en helt ny blåsa när båten flyttades och även den känns väldigt mjuk och sladdrig.

 

Funderat på om bränslet hos macken kan siktat sig och det mest lättflytliga om ev mest aggresivaste varit kvar när de börjat få slut i tanken, personalen sa att de hade fått ny leverans dagen efter jag tankat upp dunkarna, men den slatten de vill jag skulle prov togs isåfall från den nya leveransen.

 

 

Under helgen när jag var nere på Preem och de ringde upp den lediga stationschefen som sa att hon skulle höra av sig under måndagen vilket de inte gjort. Hörde även av mig till huvudkontoret och lämnat två meddelanden till Backman deras drivmedelstekninker som inte ringer tillbaks, mejlad även en reklamation i helgen och inte där har man hört av sig så det börjar likna strutsbeteendet.

 

Skulle vara intressant om någon från någon annan region utanför värnamo distriktet kunde ta en glasburk med lite 95 oktan och släppa i en slangbit och ev någon oring.

 

Undrar om de på något sätt klantat på macken och fått en hög E85-blandning i tanken, fast det blir ju mest spekulationer. Med tanke på att detta verkar vara ett väl känt problem i veteranbilskretsar så är ju ett alternativ att använda bilslang som är klassad enligt SAE 30 R9. Tror jag såg att även slang som klarar den specen kan vara nitrilbaserad, men t.ex. mantlad eller blandad med annat tåligt material.

 

Går man och köper en vanlig o-ring (som inte är special-super-specad-blandad) i NBR sväller den garanterat även från andra bolags bensin. Däremot finns o-ringar i annat material som klarar bensin, så testar man är det väldigt viktigt att ha ordentlig koll på vad det är man testar...annars blir testet meningslöst. Gummi och kemikalier är en djungel. Sen råder jag verkligen till försiktighet i att testa nutida motorbensin öppet i glasburkar utan att vara bra skyddad. Flera av de lättflyktiga ämnena, t.ex. bensen, är väldigt cancerogena. Inte alls bra att andas in ångor eller få på huden/fingrarna.

 

Det man kan undra är hur försäkringsbolag ställer sig till en modifiering där man byter till tåligare (enligt veteranbilsfora) slang. Din båt är väl tillverkad före CE-klassning, men ändå. Det är ju ganska sjukt om det verkligen är så att den CE-godkända båtbränsleslangen mer eller mindre regelmässigt inte tål det bränsle den skall användas till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Burkar är glasburkar med tätslutande lock och tyvärr har man nog genom åren utsatt sig för mycket hudkontakt eftersom man t.om även tvättade delar mm i bensin. 

 

o-ringsproblem för tex mercury

 

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/800%20%284%20CYL.%29%2C%2080%20%284%20CYL.%29/9256131%20THRU%209393855/FUEL%20PUMP%20AND%20FUEL%20LINES/parts.html

se bilden behöver man göra rent filtret nr 8 så har oring nr 9 svällt så mycket att det ej går att återmontera och på min har jag metalhuset med genomgående skruv nr 11 som i en försänkning tätar med oring nr 12.   det var oring nummer 12 som först visade upp problem och löste upp sig med luft läck som följd.   Bensinmembranet nr 3 rejält sladdrigt bytte detta så jag vet ej om det hade brustit om man kört vidare.   kan nämna att en bit från ett nytt förgasarmembren till en  strombergare testades med lite soppa och även det visade tecken på att ändra form.

 

Slangen som används är den godkända   http://www.ivgspa.it/en/rubber-hoses/boat/poseidon-extr-iso-7840-13-a1-ce.html  även andra slangar testades och samtliga blir skadade

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fått kontakt med tekniker och enl dem så tar mackarna soppa från varandras depåer så det spelar nog ingen roll om man tar prov från någon annan mack i samma distrikt. De ska undersöka saken och försöka ringa in leveransen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fått kontakt med tekniker och enl dem så tar mackarna soppa från varandras depåer så det spelar nog ingen roll om man tar prov från någon annan mack i samma distrikt. De ska undersöka saken och försöka ringa in leveransen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett knepigt problem?,ingo bensinen har inte ja märkt av att det blir så,hittills inte märkt av svullna slangar på alla fordon ja har,men vågar ju fan tanka på Preem efter vad du sagt!!!!.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Burkar är glasburkar med tätslutande lock och tyvärr har man nog genom åren utsatt sig för mycket hudkontakt eftersom man t.om även tvättade delar mm i bensin. 

 

 

Det gäller att vara rädd om "sjömännen" ;)  Tillsatserna i bensin har en negativ inverkan på dessa krabater i tillägg till alla andra skador de kan ge upphov till. Vill bara påpeka att det gäller att vara försiktig, framförallt med att inte doppa fingrarna i soppaburken.

 

Tror det är svårt att peka ut det ena bensinbolaget mot det andra. Vi har väl bara ett (?) raffinaderi i Sverige, och som du påpekar köper de nog bränsle av varandra i tidigare led. I normalfallet är nog bensinen helt standardiserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hämtade upp en ny blåsa från Biltema och jämförde med den som monterades häromdagen och redan började kännas mjuk och sladdrig. Den hade vuxit 1 cm på längden och 1 cm i omkrets.

post-67245-0-93834900-1438176193_thumb.jpg

 

(ang ämnet gällade "sjömen" och märkliga hållare i tillbehörslistan mm  så kanske  denna preemsoppa med sin svällande funktion kan få en mer medicinsk användning.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he he.....

 

Pumpa nu försiktigt bara så inte det svällande gummit spricker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sitter med ett snarlikt problem.

Har en gammal veteranbil, till vilken jag plastade en specialtank för några tiotal år sedan i speciell kemikalieresistent polyester avsedd att göra tankar av.

 

Allt har fungerat klockrent tills nu i sommar, då jag upptäckte att bensinslangarna framme vid motorn (det är kopparledning fram dit) jäst och spruckit så man såg armeringen.

Någon månad senare började tanken läcka i ett hörn. Vid kontroll visar sig polyestern på stora områden inte längre vara hård utan känns "rutten". Jag tror det är etanolinblandningen som är boven.

 

Hursomhelst måste jag få någon att svetsa en plåttank åt mig - snarast....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

testade att lägga en bit slang i en burk med bensin 98oktan från ingo,slangen var en Trelleborg hydro eco 8x14mm,eter en halv dag ingen skillnad på den,kollade även gräsklipparn som har samma slang sen två år tillbaka,inga problem,måste vara Preem bensinen,för slangarna du har är ju olje o bensinbeständiga????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte stor skillnad på 95 oktan och 98?

Har fått för mig att 98 är renare och bättre på alla sätt och vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtade upp en ny blåsa från Biltema och jämförde med den som monterades häromdagen och redan började kännas mjuk och sladdrig. Den hade vuxit 1 cm på längden och 1 cm i omkrets.

attachicon.gifP1013261.JPG

 

(ang ämnet gällade "sjömen" och märkliga hållare i tillbehörslistan mm  så kanske  denna preemsoppa med sin svällande funktion kan få en mer medicinsk användning.)

du har väl inte lagt i Viagra i bensinen??.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

testade att lägga en bit slang i en burk med bensin 98oktan från ingo,slangen var en Trelleborg hydro eco 8x14mm,eter en halv dag ingen skillnad på den,kollade även gräsklipparn som har samma slang sen två år tillbaka,inga problem,måste vara Preem bensinen,för slangarna du har är ju olje o bensinbeständiga????

 

Trelleborg Hydro Eco är speciellt framtagen för bl.a. högaromatisk (=aggressiv...?) bensin. Den har en pvc-blandad eller mantlad innerslang, men jag kan inte se att den är godkänd för marint bruk enligt CE-norm (däremot är den säkert ett mycket bättre alternativ för bensin...).

 

Den marinklassade slangen som TS har köpt är uppenbarligen inte särskilt beständig mot bensin (olja och diesel kan vara en helt annan sak). Däremot uppfyller den CE-norm för installation i båt. Denna norm tar främst sikte på brandbeständighet.

 

Detta utsluter i och för sig inte att det dessutom varit problem med den laddning bensin TS köpt, men som sagts flera gånger - kemikalier och gummi är en riktig djungel. Går t.ex. inte att blanda ihop olja och dagens bilbensin i klump. Vanlig bensin går inte ens att klumpa ihop med alkylatbensin om man skall prata beständighet eftersom det rent kemiskt är olika produkter med olika egenskaper.

 

Alkylatbensin är t.ex. så vitt jag vet inte skadligt för sjömen, vilket däremot vanlig bensin är ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så att den personen som fyllt mackens tankar lyckats med konststycket att fylla E85 i 95-tanken? Han kanske hade en dålig dag. Eller otur på jobbet... Vore intressant om du kunde esta med ny bensin igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Preem tekniker sa att de undersöker vilken depå de fått leverans ifrån.

 

Nu har ny blåsa och slang haft bensin invändigt några dagar och det verkar vara så att gummislangarna som endast kommer i kontakt med bensinen invändigt slutar svälla efter ett tag och 8 mm slang har då svällt lite lagom för 10 mm anslutningar  blåsan ser också ut att sluta svälla efter den ökat på någon cm i längd och omkrets så troligen är de användbara åtminstone till att köra upp resten av soppan.   Hoppas inte preemsoppan påverkat packboxar vid vevaxeltätning.

Kan tänka mig att det som fick första slangbiten atrt nästan svälla sönder i utrymmet för tanken var att den dels hade soppa invändigt och sen finns det även lite klabbrisk utvänding samt gaser från dunstande bensin, luftskruven brukar aldrig stängas.

 

Av de 3 st olika slangfabrikaten jag lät ligga i soppan så klarade sig Manuli slangen bäst svällde minst och där klarade ytterhöljet och armeringen från att börja lösas upp sig Manuli slangen var en gammal bit jag hade liggande och den har nog tidigare varit i kontakt med bensin dvs begagnad men trots detta är den mest oskadad,

Biltemas IVG är den högra med vit text.

 

post-67245-0-47587600-1438504943_thumb.jpg

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tänkte ju köra upp soppan och offra några o-ringar och ett membran, men provstart på land räckte med att inse att det bara var att sanera ut all preemsoppa, motorn gick inte att få att gå på lågfart utan att den plötsligt går tom eller ibland flödar, troligen är även de gummerade nålventilerna skadade. Byte ut allt dränerat flotörhus och blåst kvarvarande ledning och hus, hoppas nålventilerna när det torkar återfår sin tätande funktion. Sköljt tank och armatur mm i rödsprit och sen blåst allt torrt.    

 

Slangar från Hydroscan inhandlades och bara för att testa så fick en provbit hamna i burk med preemsoppan och på en timme var den rejält svälld och skadad i armeringen men yttre skiktet verka klara sig bättre från att bli poröst som skumplast.  Hörde mig för med st1 som ska ha eget raffinaderi men deras drivmedelstekninker förklarade att 95 oktan kommer från närmsta depå och med stor säkerhet från samma som preem men sen har preem egna tillsatser som sätts till i deras leverans och vad han kände till har det tidigare i år förekommit kritik om för stor RME inblandning på både bensin och diesel. 

 

Inväntar Preems utredning och en ev ersättning,  orsakat 4 missöden med upptagning samt transporter helt i onödan och sen en hel del delar och tid. Synd man inte misstänkte soppan redan vid första incidenten och sanerade. 

 

post-67245-0-55988900-1438681431_thumb.jpg

 

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Skulle vara bra om någon annan i landet kunde prova preem 95 oktan med o-ring eller gummislang endast 95 för 98 har en annan blandning och saknar etanoltillsatserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

98 innehåller ungefär lika mycket etanol som 95. Enda sättet att slippa etanol är att köpa alkylatbensin.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

98 innehåller ungefär lika mycket etanol som 95. Enda sättet att slippa etanol är att köpa alkylatbensin.

 Stämmer inte Preems tekniker som utreder vad som hänt rekommenderade mig att om jag vill slippa etanolinblandning så skulle det ej finnas inblandning i deras 98 oktan.  Att föda en gammal 4 fyrcylindrig Mercury med akrylatbensin blir dyrt och sen tror jag inte vi har någon mack i trakten som säljer det annat än i små förpackningar.

 

Marindemonteringen gav mig lite tips om vad som troligen inträffat och de kände till en liknade händelse för ca 2 år sen och där hade man via ett "dolt" experiment låtit någon mack sälja bränsle med extra hög sprit inblandning troligen över 10%  vilket ställde till en hel del. Det slutade med att en återförsäljare i den trakten åkte på att kalla tillbaks motorer och byta samtliga slangar och gummidetaljer.

 

Tankat idag på mack som inte fått bränsle från gtb depån och 98 oktan , efter byte av nålventiler till gamla modellen utan gummitutt gick det att få rätt hyfsat gång trots ett väldigt sladdrig soppamembran (har inga kvar som inte är angripna av den aggressiva soppan).  Det blev sjösättning igen och en liten kvällstur på någon timme med lite kallbad 16 grader, ingen synlig påverkan på slangar eller blåsa denna gång.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vi konsumenter behöva stå för bensinbolagens produktutveckling?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att slippa etanol är svårt, jag vet inte vilken tekniker du pratade med eller hur insatt han är men samtliga bensinbolags datablad på nätet även Preem säger upp till 5% etanol även i 98 oktan, formuleringarna verkar avsiktligt flummiga och verkar mest vara till för att friskriva bolagen angående etanolinnehållet. Om du pratar med teknikern igen fråga gärna om det i praktiken är så att 98 oktan oftast är fri från etanol även nu trots det som står i databladet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Den här gången kommer nog inte jag som konsument behöva stå för kostnaderna, dels har Preem nämnt att om nu proverna visar soppan avviker från databladet så kommer ersättning utgå, löser det sig inte den vägen så har redan media visat intresse att köpa bildmaterialet och uppgifterna.  Kanske dags igen det var ju ett tag sen Badankan syntes i rutan och i tidningarna.

 

Tydligen ska motortillverkare på nya motorer godkänna upp till 10 % inblandning dock ska Yamaha ännu ej godkänt mer än 5 %, detta enl vad jag hörde från marindemonteringen sen fanns nu någon special slang Usa import som skulle klara stående vätska bättre utan att börja svälla och bli porös. 

Märkliga är att de gamla snuttarna från pumpen till förgasarna har klarat sig och detta är Manuli slang nästan så man börjar tro att även gaserna runt tanken.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...