Kjove 1 Postad 23 Juli , 2015 Hej. Jag har en Garmin 4008 som satt i båten då vi köpte den med kort i från östkusten då vi köpte den i Åkersberga. Jag testade dessvärre aldrig denna då vi provkörde båten och då vi fick den levererad till Lidköping med lastbil visar det sig att displayen är helt grå men visar färdväg som en linje och fart mm. Trodde detta berodde på kortet men har nu testat med aktuellt kort och displayen är fortfarande grå. Är det någon som vet vad problemet kan vara och vad skall man göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 23 Juli , 2015 Hej. Har en Garmin 4010 och på min kommer det först upp någon licensinformation och sedan ett meddelande om att man ska trycka på Select-knappen. Tror den menar att man inte ska lita på den eller så, typ amerikanskt friskrivande från ansvar. Gör man inget på någon minut går den till menyn. Ser du dessa meddelanden? Låter annars som om skärmen var kass. Det motsägs iofs av det du skriver om att den visar färdvägen som en linje. Visar den då en "världskarta" om du zoomar ut? Isf skulle jag gissa på fel på kortet. Piratkopierat eller taget från en annan plotter. Har för mig att Garmins plottrar skriver in serienumret på kortet och sedan kan bara den plotter med det serienumret använda kortet. Kan det vara så att kortet är använt till annan plotter tidigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 24 Juli , 2015 Jo jag ser dessa meddelanden, och de kort jag provat har varit från andra plottrar. Dels ett jag köpte på tradera vilket säkert var kopia, och ett jag lånade som jag inte tror var kopia.Och idag på väg hem från Mariestad mot Lidköping tappade den satelitmotagning hela tiden. Kanske är lika bra att lämna in den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 24 Juli , 2015 Jo jag ser dessa meddelanden, och de kort jag provat har varit från andra plottrar. Dels ett jag köpte på tradera vilket säkert var kopia, och ett jag lånade som jag inte tror var kopia.Och idag på väg hem från Mariestad mot Lidköping tappade den satelitmotagning hela tiden. Kanske är lika bra att lämna in den.Ok. Då använder du alltså kort som är dedikerade till en annan plotter. Testa att kontakta Garmins support (som inte lär vara den bästa i världen!) och fråga vad de tycker du ska göra. Sen kanske du ska kolla kontakten med antennen. Att den tappar satellitmottagningen skulle kunna bero på dålig kontakt med antennen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 29 September , 2015 Nej supporten hos Garmin Sverige är tydligen lika med nada. Ringde och bad om hjälp och dom kunde inte göra någonting där utan sa att ag får skicka den till Holland. :/ Tänk då om det visar sig att det bara är att trycka på ett par knappar och det hela är bra. Hur f..n kan ett seriöst märke ha så dålig service?! Det är ju rent beklämmande. Jag mailade till Ram antenn i Göteborg och frågade om dom kunde hjälpa mig, och dom grejar inte längre med Garmin, men dom kunde ändå tänka sig att byta in skiten mot en motsvarande Raymarine plotter.. ? Så då skulle dom tydligen kunna laga den ändå. Är det ingen som vet någon annan sådanhär elekronik-nisse som är kunnig på sådant här och kan åta sig att fixa detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser