stilig_knubbis 0 Postad 22 September , 2006 jag tycker att buster båtarna är lite för dyra båtar för min smak. har sett allt för många buster med bucklat skrov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 22 September , 2006 Som någon tidigare sa, det finns inga läckrare alubåtar än Anytecs. Ruskigt dyra, men minst lika fina. Du som hade kört 25-30 knop i 3-4 meters vågor med din buster. Jag tror inte att det går att köra såpass fort i 4 meter dyning ens, men det kanske är möjligt.. men 4 meters vågor är ganskla mäktiga vågor och att dessutom åka 30 knop i det i en så pass liten båt, nja... //Jimmy som föredrar mahogny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 22 September , 2006 Har en Buster RS som jag är mycket nöjd med. Passade sommarens behov: vattenskidor och wakeboard. Tyvärr inget att sitta i när det är kallt eller sova i...då e det tält som gäller. Men jag är MYCKET nöjd med båten som helhet..går bra i sjön, lätt att underhålla samt superbra för vattensport. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 22 September , 2006 Instämmer Jimmy ... skulle vilja se den som drar sin Buster i 30 knop i 4 meters våghöjd !!!! OK ... det kan väl fungera om frekvensen är typ 30 meter mellan topparna, men nu snackar vi väl svenska vågor med normal aggresivitet! Kom igen och kör en Buster på Vänern med 4 meters våghöjd ... lycka till med den vågfrekvensen som råder där Och du Jimmy! Din pärla till båt slår vilka Buster (eller HR som helst som förekommer på farvattnen ... riktig skönhet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 22 September , 2006 Har Buster kommit med en one-season-model ? På bilden ser det så ut! Garanterat fri från kostnader för vinteruppläggning och båtskatt (finns dessutom ingen plats där man kan fästa regnumret) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 September , 2006 Håller med om att alu båtar är mycket snyggare och så har de lite mer fartygskänsla än tvålkopparna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 22 September , 2006 Det fanns en tid då man tyckte kantiga bilar var snygga också ... men numera så tillåter tekniken att designa snygga bilar. Samma sak med båtar, använder man rätt teknik blir dom riktigt snygga, annars får man nöja sig med container-fartygsdesign i miniatyr! Med rätt designer så kan en tvålkopp bli riktigt snygg att beskåda! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 28 Oktober , 2006 som den här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matte79 0 Postad 28 Oktober , 2006 Helt klar nice ! Jag har haft plastbåtar av alla det slag och har egentligen bara positiva saker att säga om dom förutom att dom är ganska jobbiga att sköta och att dom vid större storlekar typ över 6.5 meter väger bly så dom är svåra att flytta på egen hand. Här har jag hört att aluminium skall vara betydligt enklare men om det är sannt vet jag inte eftersom jag aldrig ägt någon. Försäljarna på båtmässan påstår att båtarna går bättre än plast i hårt väder och att när det är dags att vinterförvara en 6 meters aluminium båt backar du bara ner kärran - kör upp båten - spolar av lite lätt med högtrycksspruta och sen är det klart. Om det är så lätt så sparar man ju faktiskt en hel del tid varje år på att slippa att polera, vaxa och bottenmåla. Eller måste man göra detta även på en aluminium båt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 28 Oktober , 2006 Eller denna här; Ojojoj vilken finish på svetsjobbet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 29 Oktober , 2006 Försäljarna på båtmässan påstår att båtarna går bättre än plast i hårt väder och att när det är dags att vinterförvara en 6 meters aluminium båt backar du bara ner kärran - kör upp båten - spolar av lite lätt med högtrycksspruta och sen är det klart. Om det är så lätt så sparar man ju faktiskt en hel del tid varje år på att slippa att polera, vaxa och bottenmåla. Eller måste man göra detta även på en aluminium båt ? Kvlificerat skitsnack från säljare utan verkligehetsförankring! Låter du en alubåt ligga i saltvatten en säsong utan bottenmålning så rekommenderar jag att du tar skriftligt från säljaren att han personligen ska återställa din botten i körbart skick! Går bättre än plast i hårt väder! Vilka floskler ... plast eller alu, här handlar det om att bygga en vettig båt för dom förhållanden som den är avsedd för! Du kan bygga bra eller dåliga båtar oavsett om du gör dom i alu eller plast (eller trä Känt citat från en schlagerdänga från förra seklet: Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt! Tro inte på säljarnas floskler, utgå från dina behov och din plånbok, välj därefter en sjövärdig båt, för underhållstimmarna är typ lika många, oavsett om du tar en alu eller plast!Antalet timmar hänger nog mera på din ambitionsnivå än materialvalet :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 31 Oktober , 2006 eller den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 31 Oktober , 2006 samma båt målad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 31 Oktober , 2006 Johnny Puma också! Icke att förglömma... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 31 Oktober , 2006 helt fin men var är akterspegeln?? Skulle vilja se denna båt förtöjd någonstans med en storre båt passera. båten full med svall troligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 31 Oktober , 2006 det är inte så farligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 31 Oktober , 2006 Hej, vad det ljugs i den här branschen. Jag har kört Buster L ett antal gånger i hård sjö. Man slår ju för tusan ihjäl sig! Ska man ha en Buster är mitt personliga val XL eller uppåt. Om man inte ska åka innomskärs, insjöar eller lugna vatten. Då duger Buster L. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 31 Oktober , 2006 Ovanstående inlägg gäller detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 31 Oktober , 2006 Instämmer peakyKanske myten om alubåtarnas oövervinnerliga egenskaper avlivats nu?Iofs förstår jag att man vill hålla myten uppe om man betalat 30% mer i pris för att få den rätta känslan av den perfekta båttypen ... .-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 1 November , 2006 skulle nog föreslå en tröskel åtminstone. Vad sker när du drar av farten från planande till ick planande. blir man våt om fötterna då. Man kan ju inte heller ha något löst i båten utan att det finns möjligheten att det glider ut i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 1 November , 2006 Håller med ovanstående till 100% Aluminium ska man laga mat i. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 1 November , 2006 Huga, en så´ n skulle jag gärna fiska från Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 1 November , 2006 Inte alla salubåtar är 30% mer i pris än en plastbåt. man kan köpa en 8mtr alu (som den på bilden) fran 260000:- och då är den 6mm tjock i botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 17 November , 2006 Snygg, tyckte alubatar. Du visade bara den Hollänska (kanal?)-båten ur en vinkel! Missförstå mig inte. Den verkar rejäl om inte annat och lite udda utseende. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 18 November , 2006 Vad bra du har hittat min konstruktör i holland,vist är han duktig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malarnara 0 Postad 30 Juli , 2008 Inte meningen att sno tråden men när vi ändå pratar Buster är det någon som har koll på hur stor snurra man kan sätta på en Buster L ? Ser att de flesta verkar vara 50 hk från fabrik men det kanske inte är max lr? Tack Senast ändrad av Malarnara | 30 juli 2008 | 17:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FooZilla 0 Postad 30 Juli , 2008 http://www.faster.fi/ Duger den åt Polisen och tullen i Finland så duger den till både dig och mig också skulle jag tippa. Är det nåt finnarna kan så är det att bygga aluminiumbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 8 Augusti , 2008 Jag kollade länge in Busterbåtarna, gillade XXL skarpt när den kom 2002 och framförallt senaste modellen av XL. Men... Det räckte med att jag på senare år såg några tidiga modeller av XXL för att inse att de inte höll måttet för vad en alubåt för mig innebar. Det oömma vad man från Busters sida hävdat, är inte oömt. Durkar var sunkiga och i vissa fall lösa med lite halvmöglig lukt. Fräschheten var borta. Jag blev faktiskt lite besviken. Nu gäller det givetvis inte samtliga båtar men för mig räckte det med att ha sett ett par stycken för att inse att det definitivt inte är de generationsbåtar som man hävdat. De äldre/tidigare (ej popnitade) Bustermodellerna tycker jag kan vara Ok i förhållande till priset. Att man numera målar båtarna med någon slags plastfärg har jag svårt för. De kommer antagligen att se fräschare ut på kort sikt men repiga på lång. Man har tappa alukonceptet till förmån för designen. Javisst... De är utan tvekan snygga men det kan även rena alubåtar som Anytec vara. Anytec kan man väl lungt påstå står i en klass för sig själv, även prismässigt (dyra som f-n), å andra sidan är det riktigt solid kvalité när man väl nagelfar. Många äldre plastbåtar kan vara otroligt snygga och har fått sin omvårdnad iform av årlig vaxning m.m. De är ofta överdimensionerat byggda och bra ämnen från grunden. Akilleshälen är träinredningar som tagit stryk. Ändå tillhör många sextiotalare mina favoriter. Bland sjuttiotalare finns det mycket skrotfärdigt serieproducerat skräp med flytskum som är genomdränkt och inredningar som tangerar papp. Jag tycker inte att det är någon skillnad mellan en bra plastbåt och en bra Buster. Bustern är bara av vissa alldeles för överskattad och passar inte in i min bag av vad en alubåt skall vara. /PL Senast ändrad av Peaky | 09 augusti 2008 | 00:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 9 Augusti , 2008 Har en Buster X C4 med all utrusting och en Evinrude 75 E-Tec bakom. Motorn är nog det jag gillar bäst på denna båt. Den hackar gärna och hårt ren vid minsta motsjö. Men det är ju en lätt aluminiumbåt så. Hade en Bayliner i samma storleks klass tidigare och den tog vågor betydligt mjukare, hackade aldrig på samma sätt. annors är båten praktisk och hållbar. kapellet kunde göras smartare dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 9 Augusti , 2008 Hej Mark77! Det är lite av vitsen med många alubåtar att vikten hålls nere. En modell som gått lite för långt i viktbesparning är Linders roddbåtar. Det är OK att man kan lyfta upp vissa modeller på takräcket, samtidigt känns de rätt otäckta i sjön när t.o.m. botten buktar in i varje våg. För ett antal år sedan köpte jag en Linder till min Far som fiskade väldigt mycket och behövde en lätt båt. Han pallade inte, utan plastade in insidan av skrovet. Har någon en liknande unik Linder, så vet ni att den är stulen. Jag har kvar båtkvittot, så det är bara att lämna tillbaka båten he,he. Jag kommenterade ovan någon som påstod att man kunde köra en Buster L i riktigt hård sjö. -Det kan man inte! Jag har försökt, den är för lätt för det. Annars så är det en trevlig båt och framför allt ungdomar supergillar den. Jämför man Buster L med din Buster X så har du 330kg jämfört med 480kg. En viss skillnad. Kanske din båt ett relativt litet V för att vara lättdriven. Fundrade mest på Bella 512 excel med ett vasst V, i samma storlek och vikt, som jag tycker går väldigt bra i sjön. /PL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser