Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Azguz

Litteratur - förtöjning/kasta loss

Rekommendera Poster

Hej! 

Har någon något tips på bra litteratur för god anläggning/förtöjning/kasta loss i olika situationer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det du som har den relativt stora stålbåten i Gävle!?

En sån båt kräver ju lite mer kunskap, än om man hanterar en liten sketen styrpulpetbåt  på 4,5 meter med aktersnurra.

Man behöver ju kunna göra fast en lina på en knap/pollare.

Behärska de varianter som finns på dubbelt halvslag. och inse vikten av en extra rundtörn.

Inte fel att kunna slå ett pålstek om man hastigt behöver en ögla på ett rep.

Inte heller fel att kunna göra ett skotstek om man skall skarva linor. Brukar alltid göra dubbla skotstek när jag skarvar i en förtöjningslina i den splitsade öglan på en annan lina. Det gjorde jag på två linor senast i går kväll.

Sen är det ju det där med att tvinga ut en tung båt från en brygga/kaj med hjälp av för eller akterspring.

Själva hanteringen av båten kräver ju träning och åter träning. Olika båtar beter sig lite olika, men i grundnden ändå relativt lika.

Under årens gång gör man ju ett antal tabbar - det är väl dem man lär sig mest av.

Tänk vad fruktansvärt mycket jag måste ha lärt sig genom åren - med tanke på alla tabbar jag gjort.  :o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suveränt tack! Precis vad jag eftersökte.

Är det du som har den relativt stora stålbåten i Gävle!?

En sån båt kräver ju lite mer kunskap, än om man hanterar en liten sketen styrpulpetbåt  på 4,5 meter med aktersnurra.

Man behöver ju kunna göra fast en lina på en knap/pollare.

Behärska de varianter som finns på dubbelt halvslag. och inse vikten av en extra rundtörn.

Inte fel att kunna slå ett pålstek om man hastigt behöver en ögla på ett rep.

Inte heller fel att kunna göra ett skotstek om man skall skarva linor. Brukar alltid göra dubbla skotstek när jag skarvar i en förtöjningslina i den splitsade öglan på en annan lina. Det gjorde jag på två linor senast i går kväll.

Sen är det ju det där med att tvinga ut en tung båt från en brygga/kaj med hjälp av för eller akterspring.

Själva hanteringen av båten kräver ju träning och åter träning. Olika båtar beter sig lite olika, men i grundnden ändå relativt lika.

Under årens gång gör man ju ett antal tabbar - det är väl dem man lär sig mest av.

Tänk vad fruktansvärt mycket jag måste ha lärt sig genom åren - med tanke på alla tabbar jag gjort.  :o

Hej! Det kan det vara, den ligger längs ut nu! I fliskär.

Jo, det gör ju det. Övning ger ju färdighet, men vet man inte i teorin "rätt" sätt så kommer man ju inte öva på det rätta sättet. Nu har jag inte haft några större missöden, men man vill ju kunna göra det på rätt sätt eller framförallt ha det i huvudet hur ett rätt sätt är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där youtubefilmen fick jag själv som tips häromdagen från bhemac tror jag. Rätt bra men kansle lite långsam även utan engelska som modersmål. Den svenska boken har jag och rekommenderar.

Men som sagt, man kan inte lära sig simma sittandes torr på en brygga lyssnandes till förklaringar om hur det borde gå till. Det finns ett annat bättre sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där youtubefilmen fick jag själv som tips häromdagen från bhemac tror jag. Rätt bra men kansle lite långsam även utan engelska som modersmål. Den svenska boken har jag och rekommenderar.

Men som sagt, man kan inte lära sig simma sittandes torr på en brygga lyssnandes till förklaringar om hur det borde gå till. Det finns ett annat bättre sätt.

Självklart le man öva, men man lär öva på rätt sätt :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...