Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Azguz

Travare/mastlik - Underhåll?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har haft ett litet enerverande problem att travarna faller ur liket, men det är löst med sailstopper nu.

Däremot när man är själv och seglar så ställer jag vindrodret i motvind och när jag ska ta ner storseglet eller reva det så är det inte alltid det bara faller ner av sig själv utan ibland får jag dra ner det lite.

Ibland beror det väl på att jag inte hamnar 100 % rakt motvind när jag är själv. Det här är ju inte bra om jag behöver reva i grov sjö. Finns det något underhåll man ska/kan göra på mastliket/travarna för att få det att löpa optimalt smidigt?

Jag har dessa travare:
20100603461_4440.jpg

Med liknande dessa vid lattorna:

511-702-02_4815.JPG

Ska man tvätta rent längs liket/i liket med något medel? Ska man sen också ha på något som gör att det glider bra? Eller gör man inget sånt utan man är utlämnad för konstruktionen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan dra en "nedhalningslina" till sittbrunnen.

Givetvis skall rännan vara ren och smord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade likartade problem som du...

(oavsiktligt skämt)

Smorde likrännan med silikonspray så högt upp jag nådde.

Filade av latt-vagnarna (heter de så?) så de blev lite spetsiga i ändarna, de hängde upp sig bl a vid passagen av segelinmatningen i masten.

Nu löper seglet upp och ner utan problem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I see what you did there.. :)

Ja, man kan alltså göra lite saker! Bra! Får bli ett projekt sen av det! :)

Är silokonspray det lämpliga? Jag vill ju inte ha på något klet som gör det värre med tiden, eller reagerar med aluminiummasten/eloxeringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glidmedel funkar rätt bra, hörs ju på namnet. Finns på apoteket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alltid kört siliconspray - klibbar inte, inga missfärgningar varken på masten, förstaget eller segel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har "hakar" på förseglet så spraya hela förstaget också - men lämna de nedersta 2 metrarna utan spray för det blir så halt att man lätt slinter/halkar om man vill hålla sig i det sprayade förstaget när man hoppar iland eller ombord! (men idag har kanske alla rulle?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sprayat på silokonspray på travarna och i liket så långt jag når nu! Tyckte det var stor skillnad men samtidigt är jag inte nu i samma förhållanden som jag var tidigare i somras :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...