Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Saint8585

Tilt problem Volvo penta 280

Rekommendera Poster

Hej lyckades pricka en jävla bränning i låg fart idag.

Har ett Volvo penta 280 drev och lyckas nu inte tilta upp det för att kunna ta upp båten och kolla propp axlen.

Propellern gick naturligtvis åt helvete.

 

Ska ju gå att tilta upp drevet manuellt

 

Någon som kan förklara hur man ska göra

Ser bara en insekts skruv från ovansidan är det den som ska lossas?

 

Andra tips på vad det kan vara som hänt?

Motorn går men drevet rör sig inte.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att backhaken kommit i ofas efter grunstötningen. Den ska ju friläggas när du kör med tiltfunktionen, sitter en länkarm på utsidan fast inne vid bälgen på skölden. Motorn har en slirkoppling så det tyder på att backhaken inte frigörs

 

Det går att ta upp drevet manuellt men då måste du sticka ner näven i vattnet och frigöra backhaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det låter faktiskt troligt.

Var sitter backhaken och hur ska den friläggas?

 

Typiskt att man ska börja leta efter den när båten ligger i.

 

Ska tilläggas att det är min första båt med innombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det sitter en rigg vinkelpinne längds ner på skölden, om du tittar på sidan av skölden så ser du tre hål varv i ett sitter pinnen, med en mutter på varje sida.

Backhaken greppar om den pinnen, länkarmen som ska frigöra haken sitter på vänstersidan om du tittar på drevet bakifrån, dvs propellern mot dig.

Den sitter innanför den vänstra upphängnings gaffeln, den som drevet är upphängd i skölden med.

 

Tiltmotorns gängstång slutar utanför skölden med en rund platta, den plattan trycker först på länkarmen som tittar upp genom godset i upphängningsgaffeln, vilket ska frigöra backhaken sedan trycker tiltmotoraxeln på gafeln och drevet rör sig uppåt.

Om backhaken inte frigörs så är drevet låst och tilltmotorn slirar bara.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket ska åka ut och undersöka saken imorgon.

I värsta fall får jag väll puttra ut till en ö med sandstrand och lägga till om jag inte klarar det ovanifrån första gången.

 

Återkommer med resultatet imorgon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saint8585 skrev: Hej lyckades pricka en jävla bränning i låg fart idag.
Men så heter det väl knappast om man skall vara petnoga faktamässigt, hellre då "Hej en jävla bränning lyckades pricka mig idag"? ;)
Skämt åsido, finns en matnyttig verkstadshandbok HÄR. Bläddra gärna runt litet, kanske hittar du nån godbit som beskriver detaljerna hur drevet förväntas uppföra sig vid lömska bränningars attacker?  
[bilden snodd HÄR, nr 22 retaining pawl (backhaken) som omnämnts av Gelis ovan ligger tydligen strax intill nr 24 transom shield (skölden). Nr 2 electro-mechanical tilting device beskrivs f.ö. närmre HÄR, förmodligen finns nån sorts shock-upptagande mekanisk mojäng/brytpinne som skall brista? (I hydrauliska PTT finns i.a.f. ofta en oljeventil som tväröppnar vid extrem belastning och därmed tillåter drevet att tilta upp någorlunda snabbt.)]
post-86835-0-92585100-1437738697_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har nu bättre sent än aldrig varit och kollat.

Lyckas lyfta motor manuellt men när jag släpper i den igen så går det fortfarande inte tilta den med motorn.

 

Var själv ute vid båten så kunde inte be någon köra motorn när jag koppla loss haken.

 

Tips på hur jag går vidare

 

Sitter det något som kan ha slagit ut av säkerhets skäl vid stöten som måste byta ut eller återställas?

 

Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du måste kolla är att tiltmotorn trycker ut "stången" ut ur skölden när du håller upp drevet.

 

Jag tror fortfarande på att backhaken inte frigörs av länkarmen när du kör tiltmotorn.

 

Röd pil = länkarm till backhake

Blå pil  = länkarmen sticker upp ur upphängningsgaffeln påverkas när stången från tiltmotorn kommer ut och frigör backhaken

Grön pil = tiltmotorns stång med en liten platta inne i skölden, syns inte på bilden.

post-56103-0-82016700-1438533288_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har nu konstaterat felet.

Ingen brytarpinne eller fel på haken.

Något som krökt sig lite då den går upp om man skjuter på den lite i början. Sen går den upp och ner fint.

Antar att det sitter någon kolv som skjuter på som fått sig en smäll

 

Blir att plocka ner när den tas upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen kolv i ordet rätta bemärkelse, utan motorn driver en gängad stång via en snäckväxel.

Stången kommer ut ur skölden och trycker på upphängningsgaffeln vid den blå pilen, den trycker samtidigt ner länkarmen röd pil som i sin tur frigör backhaken från drevvinkelpinnen så drevet kan höjas. 

Själva tiltmotorn och dess delar inuti  i skölden tar inte skada av grundstötningen, det som kan ha hänt är att backhaken-länkarm ändrat inställning eller deformerats något av smällen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter i en gammal tråd jag skapat med ett nytt problem.

 

Tilten vill inte gå igen.

Även om jag frilägger för hand så hör man bara snäckan stå och slira.

Går varken upp eller ner och vill inte låsa.

 

Några förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Fjädern till slirkopplingen är nog för dåligt spänd. Öka fjädertrycket med bricka eller shims.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ingmar.

Ok ska kolla det.

Möjlighet till att skriva en enkel guide för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du får ta bort elboxen högst upp och ev. elmotorn om den är i vägen. Sen gängar du av den övre delen som är av aluminium. Kan sitta hårt i vissa fall. Inuti där finns fjädern.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...