Wilphi 0 Postad 22 Juli , 2015 Hej. Jag har en styrpulpet uttern från 2000 med en skir ful ratt, såg att biltema hade en men hur vet jag om den passar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henke_250 0 Postad 23 Juli , 2015 Hej Ta loss den gamla och jämför. Borde vara allra enklaste sättet. //H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 23 Juli , 2015 Har ratten nav brukar det passa. Du ser om den har "hålet med en skåra i". Att byta ratt på ett nav fungerar ibland, men inte alltid. Det svåra brukar vara att få loss ratten i båten. Alla är inte smarta nog att använda fett vid montering. Mitt råd är därför att börja med att ta loss ratten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 Juli , 2015 För att få loss kanske fett är bra, men för att få en konisk passning att sitta säkert ska det vara helt rent inget som helst smörjmedel på ytorna! Köra med lös ratt som racklar är ingen hitt! Samma med propeller helt rent, med ett lager fett imellan så kan du råka ut för att axeln blir utmattad och brister och stumpen och propellern lägger sig på havets djup. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 23 Juli , 2015 Jag känner inte alls igen det du skriver... Hur skulle en splinesad axel mattas utav fett mellan propeller och axel? Varför skulle sedan en ratt glappa av ett tunt lager fett? Det skall ju inte vara mycket. Man drar ju dessutom åt bulten och till och med efterdrar om man är noggrann. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 23 Juli , 2015 Samma med propeller helt rent, med ett lager fett imellan så kan du råka ut för att axeln blir utmattad och brister och stumpen och propellern lägger sig på havets djup. Kalle Gäller förstås propeller på axel med konisk inpassning. INTE propeller på splines! Det kan för övrigt vara väldigt svårt att få loss en ratt utan att förstöra ratten eller navet. Det mesta som man har att sätta en avdragare i är ju plast och den tål inte särskilt mycket. Men med envishet och milt våld löser det sig oftast till slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 Juli , 2015 Eld kan detta och har svarat åt mig. Lite OT men bra att veta, kilspår på propelleraxeln ska ha radie på alla kanter, inga skarpa hörn någonstans, gängan för muttern ska avslutas med en radie, så är risken att en sprickbildning startar mycket liten. Kanske ingen som sett eller tänkt på, men så ser ni om det är en seriöst tillverkad axel. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 23 Juli , 2015 Nu är jag helt med gällande propelleraxeln... Jag såg som sagt en splinesad axel i mitt huvud. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser