Gbgdykarn 7 Postad 22 Juli , 2015 Hejsan! Jag och sambon (mest jag) har bestämt att vi ska köpa en mindre segelbåt. Vi har två barn, 3 resp 2 år, och tanken är stt kunna komma ut på havet, segla, bada, fiska och kanske någon övernattning eller två då och då. Skadar inte om man kan ligga över en vecka i streck utan att få panik. Jag har växt upp med motorbåt vilket ej tjejen har, segelbåt tilltalar mig dock mest då jag gillar att segla och bara glida fram i tysthet, sen får man ju mer för pengarna. Frågan är vilken båt som passar oss bäst: -Jag har vana ifrån sjön, haft egen båt i ca 10 år(små motorbåtar) och kört mycket i både en förening (dyknkng) samt provat med föräldrars båt. Sambon har ej direkt vana ifrån båtliv än mindre segling. - jag har seglat flertal gånger, pappa hade en segelbåt under ca 3 år. Vilket tjejen aldrig har gjort. Önskvärda kriterier: -Sovplatser för fyra, behöver ej vara fullängd (gärna avskärmad förpik) -gasolkök samt vask och kyl -"lättseglad" (alltså behändig båt vad gäller att lära sig segla) manövrering och annat ej seglingsrelaterat ser jag inte som ett bekymmer. -sittbrunn samt salong där två vuxna och två små barn får plats. Sedan hade en lättare toalett vara skönt samt även rullfock, Det som är sätter käppar i hjulet är pengarna, vi vill inte lägga mycket mer än 15 tusen, Max 20k Båtar jag tittar på just nu är MAXI 68 & 77, Albin viggen, bellona 23 och liknande. Har ni några ytterliggare frågor så skriv gärna här, tanken är att köpa tills nästa sommar! Tacksam för svar! Mvh Gbgdykarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 22 Juli , 2015 Allt för 4'a, till +-20k som seglar bidevind med toalett............??? Glöm det. Bara dugliga segel i en såhär båt kostar +10k begagnade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdykarn 7 Postad 22 Juli , 2015 Toalett är givetvis inget krav, utan önskvärt. Maxi 68 och även viggen är väl båtar som är tillräckligt stora för två vuxna och två små? Finns det andra båtar i samma klass eller är dessa två något man ska satsa på ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 22 Juli , 2015 Hej, om du letar på blocket så dyker det upp Sunwind 26 och Albin Vega (storebror till viggen) de är något längre men ni får en helt annan rymd att bo i. Jag har sett båda modellerna inom ert prisspann eller något dyrare beroende på utrustning. Viggen etc är helt ok båtar, men det kommer bli ytterst trångt och spartanskt när ni är 4, och få, om någon, har toalett. Jag kunde själv inte tänka mig de mindre båtarna när jag kunde få de större för i princip samma pris, köpte min Sunwind 26 förra året. Och visst kostar segel en massa, men nästan alla båtar kommer med segel som funkar flera år för oss amatörer. Men titta på utrustningsnivå när ni köper, det kan vara värt att gå någon tusing över budget vid inköp om båten har det man vill. Segelbåtar är grymt billiga idag men utrustningen kostar fortfarande mkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdykarn 7 Postad 22 Juli , 2015 Tack för svaret! Jag har även kollat på "större" båtar, maxi 77 känns som en ganska stor båt och barnen är just nu inte direkt gamla. Är du nöjd med din sunwind? Lättseglad så även en ringrostig amatör kan behärska den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 22 Juli , 2015 Med den budgeten är risken stor att ni får en rätt sunkig båt med dessa krav. Men kolla efter Misil 2, Vega, Granada 24, Birdie 24 eller så. Bäst är nog om ni kan hitta något udda, billigare i inköp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Juli , 2015 Tycker lindius beskriver det väldigt bra. En för liten båt blir snabbt för trång. Barn växer, de ska ha med kompisar osv. En 26-27 fots båt är betydligt trevligare om vädret blir dåligt. Man kan säkert hitta något sunkigt eller udda för 20 papp. Men skulle ni vilja byta eller tröttna på båtlivet så kommer ni inte få tillbaka ett öre. Att låna 20 tkr extra kostar knappt 400/månad med ett 5-årigt lån. Kan säkert vara tufft i en ansträngd ekonomi men det är nog väl satsad pengar. En hygglig båt går att sälja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Juli , 2015 Hejsan! Jag och sambon (mest jag) har bestämt att vi ska köpa en mindre segelbåt. Vi har två barn, 3 resp 2 år, och tanken är stt kunna komma ut på havet, segla, bada, fiska och kanske någon övernattning eller två då och då. Skadar inte om man kan ligga över en vecka i streck utan att få panik. Jag har växt upp med motorbåt vilket ej tjejen har, segelbåt tilltalar mig dock mest då jag gillar att segla och bara glida fram i tysthet, sen får man ju mer för pengarna. Frågan är vilken båt som passar oss bäst: Tänkte på det här om vem som har bestämt. Du har alltså bestämt att ni skall köpa en segelbåt och att din sambo och era två små barn skall följa med ut och segla, med en som inte kan, men har drömmar. Jaja - jag har levt under de förutsättningarna, med skillnad att jag hade en 27-fots segelbåt och kunde segla innan jag träffade min fru. Du skulle nog ha en stor, ganska modern, väl fungerande båt - om din sambo inte är en mycket speciell kvinna. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 23 Juli , 2015 Sunwind 26:an tycker jag verkar passande om pengarna räcker till. Vi började familjeseglingseran med en crescent Skipper när barnen var riktigt små, men när minstingen var 1,5 tog vi ett radikalt beslut: Vi sålde bilen och köpte en IF! Här skall seglas ordentligt trots att vi inte har så mycket pengar! Åren har gått och just nu är vår 26-åriga son ute med sin flickvän och seglar själva vår S30:a Det går mycket bra att segla spartanskt med barn bara man är flexibel anser jag/vi. Barn tänkr nog inte mycket på bekvämligheter. Det är vi vuxna som gör det. Ett bevis på detta, var när vi var och tittade på någonting större än Crescent Skippern. Barnen var mest intresserade av trånga segelbåtar där fick lite kojkänsla/glädje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 23 Juli , 2015 Toaen har en väldigt viktig synpunkt; har du med sambon i planerna på att knö in familjen i en Vigg..? Annars kan det bli jobbigt (även jag har erfarenhet av detta...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdykarn 7 Postad 23 Juli , 2015 Att ta ett lån för att köpa en större båt har jag funderat på också, kanske är det smartaste egentligen. Men hur stor skillnad rent seglingsmässigt och bostandard blir det för 20t extra och kanske 2 fot till? Toalett och jätteutrymmen är inget sambon kräver, vi kommer inte göra långseglingar och vid övernattningar kan man alltid ta sig till en gästhamn under dagen för att dusch/gå på dass. Men givetvis hade det varit ett plus att ha någon typ av toalett om ord. Jättetack för svar, det får igång tankeverksamheten en hel del:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Juli , 2015 Spartanskt kan man ha det, det kan t o m vara charmigt. Men charmen med att ha det trångt brukar vara kortlivad. Sen har vi det där med framtiden, hur ser det ut om två år? Då kanske man vill kunna segla två veckor på semestern vilket kräver en del plats bara för mat och kläder. Seglingsmässigt är ju skillnaderna inte så stora. Men en för liten båt lastad för semester kan bli väldigt trög. Fast man seglar ju inte om man har bråttom. Grejen är nog att åka och titta på många olika båtar och fundera på hur det känns. Ibland kommer man till båtar som är perfekta på pappret men som i verkligheten är så tråkiga att man inte kan komma därifrån fort nog. Och tvärtom. Sen är det också bra att gå på bryggorna och prata med folk som har en viss båttyp, man får mycket typ och båtägare brukar gilla att prata om sina båtar. Ibland kan man få till en gratis provsegling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 23 Juli , 2015 ......................... Fast man seglar ju inte om man har bråttom............................... Hmmmmmmmm.......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 23 Juli , 2015 Varför inte hyra en båt för att samla på er gemensamma erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Juli , 2015 Varför inte hyra en båt för att samla på er gemensamma erfarenheter? Fast då ryker ju 30% av kapitalet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdykarn 7 Postad 23 Juli , 2015 Ja, en tanke har varit stt hitta en intressant båt på blocket, något lika maxi 77/68 och kolla med säljaren om en deal rörande just hyra en vecka eller liknande och om det passar oss så köper vi den efter den veckan och betalar mellanskillnaden (överenskommen köpeskilling - hyran) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdykarn 7 Postad 23 Juli , 2015 Nu dök ytterliggare en fråga upp. Om vi kör på att lägga ungefär 30tusen istället och köpa under höst/tidig vår då priserna oftast pressas mer(?) hur ser möjligheten ut att hyra ut båten, säg ca 3-4 veckor för att på så sätt få in några kronor? - är det stilla på uthyrningstiden för båtar i 70-80-tals modell på runt 7meter - vad är en rimlig veckohyra? Är det någon som testat detta och är det värt besväret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 23 Juli , 2015 Är mkt nöjd med min Sunwind 26a, hade säkert varit lika nöjd med en vega eller liknande, om de hade haft samma ståhöjd och rymd. Att krypa ner i en misil eller Vigg är inte allt samma sak som en vega eller Sunwind 26. Å andra sidan kan ni få en Vigg eller Maxi 68 mer eller mindre gratis, finns Maxi 77or helt gratis men då måste man göra en del, fattar ni tycke för segling så kan ni köpa en lite trevligare båt nästa år. Det verkar som de vill sälja denna, kan gå att pruta, nya dynor uppskattar sannolikt ni båda. http://www.blocket.se/stockholm/Sunwind_26_60553966.htm?ca=11&w=3 Finns flera Maxi 77or under 30k på blocket, de är värda att titta på, de har oftast bara portapotti men det funkar ju rätt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdykarn 7 Postad 23 Juli , 2015 Men 45 tusen vill dom ha nu. Tror inte de går att få ner ens till 30? Maxi 77 fina det en hel del av. Så länge segel/rigg är i ok skick så gör det inget om jag får lägga lite tid på att slipa, lacka, putsa och snygga upp. Brukar priserna rasa redan nu innan upptagning eller är det inte förens tidig vår? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 23 Juli , 2015 Funkis, den 23 Jul 2015 - 12:49, skrev: Varför inte hyra en båt för att samla på er gemensamma erfarenheter? Bhemac skrev: Fast då ryker ju 30% av kapitalet Jo, om de inte gör en hyr-köps-deal med säljaren. Å andra sidan... Så tillkommer en del kostnader om man köper nu på sommaren jämföt med att vänta till nästa vår? Båtplats, försäkring, div inköp (man vill alltid köpa nåt!) och man ska lägga upp båten på vintern. Lite kostnader för service, motor mm. Täckningsmateriel och stöttor om det inte finns med i köpet. Vårservice, färg till botten, nödvändiga och onödiga inköp. Båtplats ... Och så snurrar det på. Gissar att det går upp mot 30% av budgeten där också... Båtar är ett åtagande förutom själva båten. Av det skälet tycker jag man ska vara någorlunda säker på vad för sorts båt man ska köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdykarn 7 Postad 23 Juli , 2015 (redigerade) Båtplats samt vinterplats har vi redan idag, givetvis är ställning, färg, vax, service mm inräknat i båtbudgeten. Räknar med ca 15k/år totalt Inkl sommar/vinter plats Edit: vår tanke är att köpa under vinter/vår för att "slippa" upptagning det första man gör Redigerad 23 Juli , 2015 av Gbgdykarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Juli , 2015 "Jo, om de inte gör en hyr-köps-deal med säljaren." Om man köper ja. Visst, det är jättebra att ordentligt kunna prova den båt man ska köpa men i de här prisklasserna får man nog oftast vara beredd på att köp grisen i säcken. Just nu verkar det vara bottenpriser på båtar, antagligen har många väntat med att sälja i hopp om att vi skulle få en sommar lika bra som förra året. Nu börjar säljarna inse att efterfrågan inte är så stor och då dumpar man priset. Personligen tycker jag augusti är en bra tid att köpa båt, man hinner ut några gånger och man kan planera vinterns modifieringar. Efter 31/12 är det dessutom nytt budgetår. Åk och titta på båtar även om priset är fel. Det är bra att veta vad man vill ha när ett lämpligt objekt dyker upp. Det händer att säljaren återkommer med ett rejält rabatterat pris, det är inte så många som ringer på båtar idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdykarn 7 Postad 24 Juli , 2015 Att åka runt och klämma å känns är givet' Gärna redan nu i sommar för att se båtarna även i sjön. Men att priserna stiger efter nyår men innan vårrustning, stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdykarn 7 Postad 24 Juli , 2015 (redigerade) http://www.blocket.se/stockholm/Maxi_77_1980_Ny_Motor_MERCURY_6_HK_2014_60471129.htm?ca=11&w=3 Denna som exempel. Är det rimligt att få ner den ytterliggare 9 tusen? Vad bör vi titta på mer specifikt, hur ser man om segel är ok? Hur är det med köl, skrov mm? Edit: Fördelar jag ser om man bortser att sen är lite över budget: Rullfock. (Enklare hantering för oss inte jätteduktiga seglare?) Jolle. (Kostar väll runt 5-10k) Vattentoalett (även om inte toan är perfekt placerad för oss) Nymotor av välkänt märke (6hk räcker väll?) Nyare segel, sprayhood mm. Värmare. (Är ju kallt i Sverige) Landström samt solceller. Har jag helt fel? Redigerad 24 Juli , 2015 av Gbgdykarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 523 Postad 24 Juli , 2015 Har ingen uppfattning om prisläget men flera av de "nya" segel som räknas upp i annonsen är redan gamla. Säkert bättre än originalseglen men inte säkert att det skiljer så mycket. Motorn är nog bra och 6 hk bör räcka. Att tänka på vad gäller utombordare på segelbåtar är att de ofta inte räcker till vid svåra förhållanden, tex kraftig vind och höga vågor. I de fallen sitter propellern lite för ytligt och risken finns att den snurrar delvis ovanför ytan. Utombordare har många fördelar men det är nackdelen. Kolla att båten har toatank med sug-möjlighet. Lag på det from i år. Kylboxen ser ut att vara en med sk peltier-element vilka drar ganska mycket ström jämfört med kompressor-drivna skåp. Finns dock möjlighet att tex frysa mjölken och spara kylan på det viset. Rullfock är nog kanon för er precis som du skriver. Värmare har jag alltid uppskattat. Kolla att den funkar och när den servades senast Rådet är ändå att ha is i magen och ffa titta på så många båtar som möjligt. Kläm och känn och fundera vidare på vad som är viktigt för just er. Man lär sig massor på det! Både om hur olika båtarna skötts och vad man själv pririterar. Jobbigt och tar tid men skojigt. Återkom sedan här med ytterligare funderingar. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdykarn 7 Postad 24 Juli , 2015 Har ingen uppfattning om prisläget men flera av de "nya" segel som räknas upp i annonsen är redan gamla. Säkert bättre än originalseglen men inte säkert att det skiljer så mycket. Motorn är nog bra och 6 hk bör räcka. Att tänka på vad gäller utombordare på segelbåtar är att de ofta inte räcker till vid svåra förhållanden, tex kraftig vind och höga vågor. I de fallen sitter propellern lite för ytligt och risken finns att den snurrar delvis ovanför ytan. Utombordare har många fördelar men det är nackdelen. Kolla att båten har toatank med sug-möjlighet. Lag på det from i år. Kylboxen ser ut att vara en med sk peltier-element vilka drar ganska mycket ström jämfört med kompressor-drivna skåp. Finns dock möjlighet att tex frysa mjölken och spara kylan på det viset. Rullfock är nog kanon för er precis som du skriver. Värmare har jag alltid uppskattat. Kolla att den funkar och när den servades senast Rådet är ändå att ha is i magen och ffa titta på så många båtar som möjligt. Kläm och känn och fundera vidare på vad som är viktigt för just er. Man lär sig massor på det! Både om hur olika båtarna skötts och vad man själv pririterar. Jobbigt och tar tid men skojigt. Återkom sedan här med ytterligare funderingar. Lycka till! Tack för svaret!(Har nu lärt mig att citera;-) ) Ja, denna båt var vara ett exempel. Ang seglarna, kan man se detta på något sätt, utom att segla med dom? Jag ska spana vidare, och annonsen var som sagt ett exempel som jag tyckte lät väldigt bra och ville få feedback på mina svar. Tack alla! Jag återkommer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 29 Juli , 2015 Vad jag vet står det en Fingal på land i Kungshamn/Smögen. Kan det va nått? Jag har seglat med henne från Åkersberga å kusten runt, båten okej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 29 Juli , 2015 Prioritera toa före kyl. Vi hade billiga kylboxar och ständiga problem med elbrist trots inombordare. Övergick till kylväska med fryst mjölk/vatten/kylklampar. Nu kompressorkyl och inga problem. Lära sig segla är lätt om man inte jagar sista halva knopen. Fixandet är en stor del av nöjet med båt och man lär sig mycket när man håller på, gäller hela familjen! Kom ihåg att det är ett gemensamt projekt! Har du vana att skruva i motorer kan det nog finnas fynd, men naturligtvis risker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gbgdykarn 7 Postad 29 Juli , 2015 Fingal föll inte riktigt mig i smaken, men pris styr ju en del. Ang toa istället för kyl så känns det som att båtar med en riktig toalett har plats för en riktig kyl? Finns många båtar så letandet går vidare, både båtar och framförallt motorer har jag skruvat/ Hållt på med en hel del, men vill helst inte köpa ett ras "billigt" då det oftast blir jävligt dyrt i slutändan:-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Juli , 2015 Själv prioriterar jag definitivt toalett före kyl. Man klarar ett par dagar med is. Man kan köpa tex en Isotherm kylbox med kompressor för drygt 3tkr om man vill slippa besväret med att bygga kylbox och montera kompressor. "oftast blir jävligt dyrt i slutändan" Jo det blir det ändå alltid, räkna ihop kostnaderna när man haft båt i några år så ser man. Men tänk inte på det nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser