Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Tordmulen

Kipor, elverk

Rekommendera Poster

Hej, jag har ett Kipor elverk ombord som jag aldrig använt. Nu har jag planer för att sparka igång detta men undrar om mina CETEK-batteriladdare ombord klarar den här modifierade sinuskurvan. Och innan jag ansluter detta till 230-voltsnätet ombord vill jag vara säker på att jag inte förstör dessa laddare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kipor brukar vara av typ inverter-elverk och lämnar "pure sinus". Det finns riktigt billiga inverter-elverk som lämnar "modified sinus". Jag har FME-elverk, liknande Kipor och de lämnar ren sinus.

Dessutom, är laddarna  switchade (=lätta) så likriktas inkommande ström innan den hackas upp till växelström och transformeras. Dessa tingestar bryr si inte om vad det är för ström som kommer in. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kipor brukar vara av typ inverter-elverk och lämnar "pure sinus". Det finns riktigt billiga inverter-elverk som lämnar "modified sinus". Jag har FME-elverk, liknande Kipor och de lämnar ren sinus.

Dessutom, är laddarna  switchade (=lätta) så likriktas inkommande ström innan den hackas upp till växelström och transformeras. Dessa tingestar bryr si inte om vad det är för ström som kommer in. 

Tack, tyckte det var bäst att fråga sakkunskapen innan jag kopplade in elverket.

Nu när jag provade att få igång det, efter att ha fyllt i fullt med 95 oktanigt bränsle, ville det inte starta ?!?

Men jag får väl kolla stiftet och se om det blir någon gnista...

/Tordmulen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar vara lättstartade. Ett tips är att köra på Alkylatbensin, inte för att det startar lättare men avgaserna blir nästan luktfri och dessutom åldras inte Alkylatbensinen, kan stå åratal i tanken.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar vara lättstartade. Ett tips är att köra på Alkylatbensin, inte för att det startar lättare men avgaserna blir nästan luktfri och dessutom åldras inte Alkylatbensinen, kan stå åratal i tanken.

Alkylatbensin ?? Den här varianten har jag aldrig hört talas om, tidigare... Var hittar jag den ??

Och jo, visst brukar dessa småmaskiner vara lättstartade, finns inte så mycket att bråka om där, en spak för start och så för jag över den till "användarläge" och så står den där och puttrar och levererar el...

Jag skall göra ett nytt försök i dag, men Alkylatbensin ?? Ja, det var något nytt ;-) Jag får väl köra slut på den soppan jag hällt i innan jag gör någon större operation och fyller sen dunken med den här mystiska soppan i stället ;-)

Tack för tipsen  /Tordmulen   (Jag har AIS och kan följas via, ex.vis Marine Traffic, Anropssignas SE 3089)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alkylatbensin finns bla på Biltema, finns både till 4 takt o 2 takt literpriset är lite dyrare än vanlig soppa men är värt det. Kör gräsklippare o röjsåg  och även jolle motorn på den soppan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alkylatbensin finns på varenda bemannad bensinmack. Femlitersdunkar i ett skåp inne i butiken. Förekommer även sjömackar som har den på pump.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aspen är den mest kända Alkylatbensinen. De som säljer grejer för skogs och lantbruk brukar ha så man kan köpa från pump. Sjömacken hos oss har, priset där är några kronor mer per liter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...