Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Oldtimer

Varför använder "ni" inte.......................

Rekommendera Poster

Fråga till er med mast, eller utan, men med motor:

 

När man är en glad ägare av en båt, som inte är konstruerad av nå'n i Laxå-trakten eller där ikring, MED midskeppsknape. Varför envisas ni med att koppla akter- eller bog-förtöjningen först vid / under tilläggning????

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle jag koppla bojen till midskpssknapen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

excel319: Kan du styra din båt när "nå't" har hakad fast i din röv?

Midskeppsknap tillåter dig att manövrera!

Even när du förtöjer långskepps.........................

 

Varför tror du för eller aft "lämnar land"?

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad man har för båt. En drev eller utombordarbåt går alldeles utmärkt att manövrera med fören fastsatt i en boj. Vid långskeppsförtöjning är det däremot smart att använda midskeppsknapen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad man har för båt. En drev eller utombordarbåt går alldeles utmärkt att manövrera med fören fastsatt i en boj. Vid långskeppsförtöjning är det däremot smart att använda midskeppsknapen.

Svara för dig själva, excel319. Du har ju inte drev eller utombordare.

Använder du din(?) midskeppsknap?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Vid långsidesförtöjning. I synnerhet om jag är ensam och det blåser från bryggan. Då blir det full koll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Midskeppsförtöjning ska man bara använda när båten ska ligga absolut stilla för att tex ta ombord folk eller grejer. Kommer det någon liten våg så kan båten inte röra sig, därför är för och akterändar att föredra ev kompletterat med spring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med Laxåtrakten. Vilket område omfattar den.

 

Min båt tror jag är konstruerad i Kristiansand och har ingen midskeppsknapar, även om jag ibland funderat på att montera dylika. 

 

Fast "Rom byggdes inte på en dag" och man får försöka klara sig på de resurser man har. I regel går det bra.  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Midskeppsförtöjning ska man bara använda när båten ska ligga absolut stilla för att tex ta ombord folk eller grejer. Kommer det någon liten våg så kan båten inte röra sig, därför är för och akterändar att föredra ev kompletterat med spring.

Nej, midskeppsförtöjning skall självfallet inte vara kort tvärskepps, men som ett spring.

Poängen är att båten kan styras kring sin långskepps axe.

Se här:

 

Samma når man skal ha ankare eller boj akter.

 

Många goda tips o trix här:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I videon sägs att de flesta båtar har högergängad propeller. För större fartyg är det absolut sant, har man en propeller SKA den vara högergängad (men vänstergängad om man har ställbar propeller). Anledningen är att häcken alltid ska dra åt BB när man backar.

 

Men en Volvo Penta (åtminstone de mindre/äldre) är vänstergängade, eller? Hur är det med andra fabrikat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Midskeppsförtöjning ska man bara använda när båten ska ligga absolut stilla för att tex ta ombord folk eller grejer. Kommer det någon liten våg så kan båten inte röra sig, därför är för och akterändar att föredra ev kompletterat med spring.

Nej, midskeppsförtöjning skall självfallet inte vara kort tvärskepps, men som ett spring.

Poängen är att båten kan styras kring sin långskepps axe.

Se här:

https://www.youtube.com/watch?v=TjUMocc1_4w

 

Samma når man skal ha ankare eller boj akter.

 

Många goda tips o trix här:

https://www.youtube.com/watch?v=PoGMAEjiHmU

Fattar inte riktigt, man brukar ju i första filmens situation backa in i hamn för att kunna lägga till långskepps styrbord. Då blir ju springvarianten onödig? Att ta sig ur hamn är en annan övning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på din fråga är att det kan bli väldigt utrymmeskrävande. Om man inte då vet säkert hur många meter manövern kräver låter man nog hellre bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på din fråga är att det kan bli väldigt utrymmeskrävande. Om man inte då vet säkert hur många meter manövern kräver låter man nog hellre bli.

Poängen är var man sätter fast (första lina).

Det behöver inte als vara så lång som i detta exempel. Och varför skal det vara skillnad på tilläggning SB och BB?

 

Den propellereffekt som bhemac hela tiden talar om är i sammanhangen obefintlig.

Det som derimot påvärkar är rodrets ställning vid prop-manöver.

Lite avh. av avstånd mellan prop. och roder vill vattenströmmningen över rodret (propwash) vrida aktern mera enn den effekten prop-rotationen har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Svaret på din fråga är att det kan bli väldigt utrymmeskrävande. Om man inte då vet säkert hur många meter manövern kräver låter man nog hellre bli.

Poängen är var man sätter fast (första lina).

Det behöver inte als vara så lång som i detta exempel. Och varför skal det vara skillnad på tilläggning SB och BB?

 

Den propellereffekt som bhemac hela tiden talar om är i sammanhangen obefintlig.

Det som derimot påvärkar är rodrets ställning vid prop-manöver.

Lite avh. av avstånd mellan prop. och roder vill vattenströmmningen över rodret (propwash) vrida aktern mera enn den effekten prop-rotationen har.

Jag lär mig gärna något nytt, men förstår fortfarande inte riktigt poängen. Om linan är kort är man ju redan så nära kaj att det inte spelar så stor roll vilken man fäster först. Om man behöver motorhjälp för att komma in kan man ju lika gärna fästa fören först och sedan roder dikt styrbord och in med häcken snyggt på tomgång. På samma sätt som man vänder mot kaj med spring. Blir ju mindre utrymmeskrävande?

 

Hur propellereffekten är i teorin kan ju kvitta, vissa båtar är knappt styrbara åt babord på back med växel i. Därför kan det vara lättare att lägga till med styrbordssidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Arne: Vad om det är mycket vind eller ström FRÅN bryggan vid tiläggning, då?

 

Kom ihåg. En båt som inte har fart genom vattnet styr inte. Då är det bara andra effekter som kan hjälpa med att "vrida" båten.

 

Spring, visst. Poängen är att du behöver mycket mindre kraft för att "vrida" båten kring en midskepps-spring.

 

Testa.

 

PS. Är det bara excel319 och jag som har; eller vill ha;  "full koll"..............eller har ni båtarna fulla av HoppiLandare som är en korsning av Carolina Klüft och Karl Alfred.............  ? ;-)

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, metoden ser onekligen intressant ut och jag testar gärna så fort tillfälle ges. Men just landhoppandet blir ju mycket längre och sannolikt farligare än att gå in med stäv i vinkel + spring, så den anmärkningen fattar jag inte heller. Går väl lite trögt för mig idag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, metoden ser onekligen intressant ut och jag testar gärna så fort tillfälle ges. Men just landhoppandet blir ju mycket längre och sannolikt farligare än att gå in med stäv i vinkel + spring, så den anmärkningen fattar jag inte heller. Går väl lite trögt för mig idag...

Hopp i land i fören MED midskeppsspringet då ;-)

 

Lugn; det är fredag ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo, metoden ser onekligen intressant ut och jag testar gärna så fort tillfälle ges. Men just landhoppandet blir ju mycket längre och sannolikt farligare än att gå in med stäv i vinkel + spring, så den anmärkningen fattar jag inte heller. Går väl lite trögt för mig idag...

Hopp i land i fören MED midskeppsspringet då ;-)

 

Lugn; det är fredag ;-)

 

 

Så gör man förstås, nu trillade polletten ner...;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jo, metoden ser onekligen intressant ut och jag testar gärna så fort tillfälle ges. Men just landhoppandet blir ju mycket längre och sannolikt farligare än att gå in med stäv i vinkel + spring, så den anmärkningen fattar jag inte heller. Går väl lite trögt för mig idag...

Hopp i land i fören MED midskeppsspringet då ;-)

 

Lugn; det är fredag ;-)

 

 

................ nu trillade polletten ner...;-)

 

Då är du närmre jackpot ;-)

 

Testa i lugn o ro en dag när det egentligen inte är nödvändig, både BB o SB, så vill du se at det inte är nå'n skillnad als. God sommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...