Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Kenneth_S

Hur tätar jag detta...?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har upptäckt en käck liten läcka, där det droppar från en anslutning på prtopelleraxeln mellan backslaget och den smörjnippeln från fettburken till propelleraxeln. Se film.

Jag har dunkat in hur mycket fett som helst i koppen, men det fettet bara sipprar ut när jag skruvar på locket... Hur gör jag för att täta? Anlitar ett proffs?

Ser fram mot svar.

Redigerad av Kenneth_SSSSS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhhmmm.... Filmen kanske inte funkar... Jag löser det på annat sätt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ja, i vilket fall som helst så är det nog propelleraxeltätningen som behövs bytas, och hur görs det lättast? Låta proffs göra det, eller är det en enkel sak att göra själv? I vattnet eller på land med båten?

Ser fram mot svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är em VP TMD 40b, propelleraxel har jag ingen aning om...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild kanske ? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om du ska byta axeltätning, byt till en modern underhållsfri typ. Det bör göras på land. Förmodligen är hylsröret fullt med fett. så man bör dra ut axeln och rengöra insidan av röret. 

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte till PSS som är helt underhållsfria. Köpte på svb24.com. Det är inget man gör med båten i vattnet men man fixar det själv. Går båten fortare än 12 knop måste man koppla ihop packboxen med sjövattenkylningen så det är litet extra meck. Kolla även efter "black jack" som är billigare än PSS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild kanske ? ;-)

Försökte med en film, men det -på ren svenska- sket sig med bredsladd...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med underhållsfritt verkar kanon, men vågar mig nog inte på det själv... Speciellt inte med extramecket med sjövattenkylningen... Ska dock höra med några känningar om de kan...

Tackar för tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ska byta axeltätning, byt till en modern underhållsfri typ. Det bör göras på land. Förmodligen är hylsröret fullt med fett. så man bör dra ut axeln och rengöra insidan av röret.

Dum fråga kanske, men drar man ut axeln bakifån propellern då... Eller hur görs det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick lossa axeln vid backslaget, lossa propellern och dra ut axeln. Som sagt,sagt en del meck, speciellt om man som jag har två motorer, men inte så svårt egentligen. Jag passade på att byta stödlager också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...