Kenneth_S 136 Postad 22 Juli , 2015 (redigerade) Har upptäckt en käck liten läcka, där det droppar från en anslutning på prtopelleraxeln mellan backslaget och den smörjnippeln från fettburken till propelleraxeln. Se film. Jag har dunkat in hur mycket fett som helst i koppen, men det fettet bara sipprar ut när jag skruvar på locket... Hur gör jag för att täta? Anlitar ett proffs? Ser fram mot svar. Redigerad 22 Juli , 2015 av Kenneth_SSSSS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 22 Juli , 2015 Hhhmmm.... Filmen kanske inte funkar... Jag löser det på annat sätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 22 Juli , 2015 Ja ja, i vilket fall som helst så är det nog propelleraxeltätningen som behövs bytas, och hur görs det lättast? Låta proffs göra det, eller är det en enkel sak att göra själv? I vattnet eller på land med båten? Ser fram mot svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 22 Juli , 2015 Motorn är em VP TMD 40b, propelleraxel har jag ingen aning om... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 22 Juli , 2015 Motorn är em VP TMD 40b, propelleraxel har jag ingen aning om... En bild kanske ? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 22 Juli , 2015 (redigerade) Om du ska byta axeltätning, byt till en modern underhållsfri typ. Det bör göras på land. Förmodligen är hylsröret fullt med fett. så man bör dra ut axeln och rengöra insidan av röret. Redigerad 22 Juli , 2015 av Rollen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 22 Juli , 2015 Jag bytte till PSS som är helt underhållsfria. Köpte på svb24.com. Det är inget man gör med båten i vattnet men man fixar det själv. Går båten fortare än 12 knop måste man koppla ihop packboxen med sjövattenkylningen så det är litet extra meck. Kolla även efter "black jack" som är billigare än PSS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 22 Juli , 2015 Motorn är em VP TMD 40b, propelleraxel har jag ingen aning om...En bild kanske ? ;-) Försökte med en film, men det -på ren svenska- sket sig med bredsladd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 22 Juli , 2015 Det där med underhållsfritt verkar kanon, men vågar mig nog inte på det själv... Speciellt inte med extramecket med sjövattenkylningen... Ska dock höra med några känningar om de kan... Tackar för tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 22 Juli , 2015 Om du ska byta axeltätning, byt till en modern underhållsfri typ. Det bör göras på land. Förmodligen är hylsröret fullt med fett. så man bör dra ut axeln och rengöra insidan av röret. Dum fråga kanske, men drar man ut axeln bakifån propellern då... Eller hur görs det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 23 Juli , 2015 Jag fick lossa axeln vid backslaget, lossa propellern och dra ut axeln. Som sagt,sagt en del meck, speciellt om man som jag har två motorer, men inte så svårt egentligen. Jag passade på att byta stödlager också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser