Ruden 0 Postad 21 Juli , 2015 Jag har en perkinsmotor som sitter monterad med ett penta 280 drev. Nu har lagren havererat och när jag skulle byta dem upptäckte jag att metallen i struten slipats upp av de skurna lagren och således glappar lagren när jag sätter i nya. Jag misstänker att jag måste få tag på en ny strut som passar till ett vp 280 drev. Frågan är om det kommer att passa till min motor? Är det universal eller specifikt för fabrikatet för motorn? Nån kunnig som vet? Bifogar två bilder på hur det ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 22 Juli , 2015 Har funderat på om man i denna del kommer åt att svarva ur och lägga in en ring så lagerläget återställs, eller sätta i ett lager med större diameter och samma axelhål. Har sett på båtmässan att de som säljer båtdieselkonverteringar har tillgång till denna typ av strutar för runt 3-4tkr. I den med ett lager, som jag har, så är det besvärligt då hela transmissionskåpan skall snurra runt i svarven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 22 Juli , 2015 (redigerade) Har funderat på om man i denna del kommer åt att svarva ur och lägga in en ring så lagerläget återställs, eller sätta i ett lager med större diameter och samma axelhål. Har sett på båtmässan att de som säljer båtdieselkonverteringar har tillgång till denna typ av strutar för runt 3-4tkr. I den med ett lager, som jag har, så är det besvärligt då hela transmissionskåpan skall snurra runt i svarven. Intressant, den tanken slog mig också. Nu var det 0,36 mm som glappade (0,18 på varje sida) kring det yttre lagret närmast drevet. I brist på annat är det limmat med loctite. Det är ju trots allt två lager som håller drivaxeln på plats och den inre delen var intakt. Blir spännande att se hur länge detta håller. Men frågan är om jag skulle kunna byta ut struten mot t.ex. en volvostrut? Eller det går inte? /novis Redigerad 22 Juli , 2015 av Ruden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 22 Juli , 2015 Yttre diametern på bild 2 mot motorn är 209,5mm. Ctc mellan skruvhålen är 90,9mm och 166,4mm. Spindeln sticker in i motorn 30,1mm (höjden om man ställer struten på ett bord och mäter distans mellan bordsskiva och gods). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 22 Juli , 2015 Volvo Penta har använt sig av Perkins motorer många gånger så eventuellt finns en Volvo Penta motor med exakt samma strut. Om någon känner till vilken Volvo Penta motor det är så hade det underlättat betydligt om man vill hitta en begagnad strut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 544 Postad 22 Juli , 2015 Kåpan du har har en SAE 7-anslutning. Det är en mycket vanlig kåpa som används när man ska använda ett VP-drev till någon annan motor. Hansen marine säljer dessa kåpor, men de är inte gratis. De vill ha 11.445:-. Det ligger säker många sådana kåpor och dräller på verkstäder runt om i landet. Att svarva upp lagerläget och montera en bussning går säkert, med då passar inte tätningsringen längre, men man kan ju använda ett tätat lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruden 0 Postad 23 Juli , 2015 Kåpan du har har en SAE 7-anslutning. Det är en mycket vanlig kåpa som används när man ska använda ett VP-drev till någon annan motor. Hansen marine säljer dessa kåpor, men de är inte gratis. De vill ha 11.445:-. Det ligger säker många sådana kåpor och dräller på verkstäder runt om i landet. Att svarva upp lagerläget och montera en bussning går säkert, med då passar inte tätningsringen längre, men man kan ju använda ett tätat lager. Stort tack för svar :-) Tror att godset är för tunt för att svarva i dessvärre. Kan det vara en sån här kåpa jag söker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 544 Postad 23 Juli , 2015 Kåpan på bilden är till ett 100-drev! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser