Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
hymano

Rykande AQAD31

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vet att detta är ett vanligt problem, men min sökning genererade inga svar specifika för AQAD/TAMD31.

 

Min AQAD31 går som en klocka, startar alltid glatt, är stark och pålitlig. Men på tomgång kommer det förskräckligt med vit, dieselluktande avgasrök. Mera som kall, men också som varm ryker motorn på tomgång. Under körning får jag inte någon synlig avgasrök, förutom vid den första accelerationen med kall motor, vilket torde vara normalt.

 

Några tips var jag skall börja för att få bort den vita röken på tomgång? Motorn är årsmodell 1991, men har gått endast ca. 1100 h och är sötvattenkyld.

Redigerad av hymano

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att motorn kommer upp i rätt arbetstemperatur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, stiger till drygt 80 grader. I marchfart (3000-3300 rpm) syns inga avgaser, men på tomgång kommer det rejält med vit, dieselluktande rök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, stiger till drygt 80 grader. I marchfart (3000-3300 rpm) syns inga avgaser, men på tomgång kommer det rejält med vit, dieselluktande rök.

Vilken version av 31- motor är det du har. AQAD31 A- motorn rykte redan som ny. De har en avgasbroms, för att belasta motorn mer på tomgång, för att hålla motortempen uppe. Motorerna rykte i alla fall, och när dragmagneten till spjället slutat fungera, rykte de fruktansvärt på tomgång. När B-motorn kom, påstod Volvo Penta att avgasröken var obefintlig. Det var väl inte riktigt sant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjunker temperaturen markant på tomgång, kan det bero på att en termostat inte stänger riktigt. Då kommer motorn att ryka på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Måste testa, det är möjligt.

 

Men även rökutvecklingen vid kall motor känns onormalt kraftig, jag vet att V-P dock är kända för att ha den "egenskapen", men ändå.. Man skall väl inte behöva förvarna brandkåren, så att de inte tror att det är skogsbrand. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Måste kolla versionen på motorn, är lite osäker. Eftersom årsmodellen är 1991 så torde det dock vara B, för enligt Volvo Penta motordatabasen tillverkades AQAD31A mellan 1986 och 1989, medan AQAD31B mellan 1989 och 1993.

Redigerad av hymano

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...