hymano 0 Postad 21 Juli , 2015 (redigerade) Vet att detta är ett vanligt problem, men min sökning genererade inga svar specifika för AQAD/TAMD31. Min AQAD31 går som en klocka, startar alltid glatt, är stark och pålitlig. Men på tomgång kommer det förskräckligt med vit, dieselluktande avgasrök. Mera som kall, men också som varm ryker motorn på tomgång. Under körning får jag inte någon synlig avgasrök, förutom vid den första accelerationen med kall motor, vilket torde vara normalt. Några tips var jag skall börja för att få bort den vita röken på tomgång? Motorn är årsmodell 1991, men har gått endast ca. 1100 h och är sötvattenkyld. Redigerad 21 Juli , 2015 av hymano Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 553 Postad 21 Juli , 2015 Har du kollat att motorn kommer upp i rätt arbetstemperatur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hymano 0 Postad 21 Juli , 2015 Jo, stiger till drygt 80 grader. I marchfart (3000-3300 rpm) syns inga avgaser, men på tomgång kommer det rejält med vit, dieselluktande rök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 553 Postad 21 Juli , 2015 Jo, stiger till drygt 80 grader. I marchfart (3000-3300 rpm) syns inga avgaser, men på tomgång kommer det rejält med vit, dieselluktande rök. Vilken version av 31- motor är det du har. AQAD31 A- motorn rykte redan som ny. De har en avgasbroms, för att belasta motorn mer på tomgång, för att hålla motortempen uppe. Motorerna rykte i alla fall, och när dragmagneten till spjället slutat fungera, rykte de fruktansvärt på tomgång. När B-motorn kom, påstod Volvo Penta att avgasröken var obefintlig. Det var väl inte riktigt sant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 553 Postad 21 Juli , 2015 Sjunker temperaturen markant på tomgång, kan det bero på att en termostat inte stänger riktigt. Då kommer motorn att ryka på tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hymano 0 Postad 21 Juli , 2015 Tack för tipset! Måste testa, det är möjligt. Men även rökutvecklingen vid kall motor känns onormalt kraftig, jag vet att V-P dock är kända för att ha den "egenskapen", men ändå.. Man skall väl inte behöva förvarna brandkåren, så att de inte tror att det är skogsbrand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hymano 0 Postad 21 Juli , 2015 (redigerade) Måste kolla versionen på motorn, är lite osäker. Eftersom årsmodellen är 1991 så torde det dock vara B, för enligt Volvo Penta motordatabasen tillverkades AQAD31A mellan 1986 och 1989, medan AQAD31B mellan 1989 och 1993. Redigerad 21 Juli , 2015 av hymano Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser