Sagitario 11 Postad 21 Juli , 2015 Hej! Funderar på att köpa en Uttern S64, ska jag välja 190 förgasare eller 220 insprutning, vad tycker ni? Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 21 Juli , 2015 Insprutning skulle jag säga. Klart effektivare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 21 Juli , 2015 Ingen jättestor skillnad i effektivitet i en båt men jag skulle nog ändå välja den lite modernare med högre effekt. I och för sig är väl förgasare lite mer lättmekat om det nu har någon betydelse för TS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 21 Juli , 2015 Kolla hela drivlinan, nyare v6 mpi finns även med duopropp vilket är att föredra. Mpi motorer går lite snålare men är mer svårmeckade när det strular. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitario 11 Postad 21 Juli , 2015 Tack för alla svar Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 29 Augusti , 2015 Sent svar men förgasarmodellen blir billigare när det är dags för verkstaden att skruva. Eller enklare än strulande insprutning. Dessutom enklare med förgasare då man vinterkonserverar och på förgasarmodellen kan hälla tvåtaktsolja rätt ned i förgasaren vilket INTE är ok med insprutare. Alltså konserveringsolja som hälls i strax före motorn stängs av och kommer smörja ventilstyrningar och cylinderlopp under vintervilan. På insprutare får man skruva ur stiften och spruta in olja den vägen men då når man sällan ventilstyrningar. Skulle du få problem med skit i soppan så är förgasarmodellen billigare att fixa. Oftast kan man fixa sådant själv men knappast en strulande insprutning. Men givetvis mer effekt och enklare start med insprutade MPI modellerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finis212 0 Postad 6 Maj , 2016 Hej! Har just sjösatt och provat min nyköpta S64 med 220 hk motor. Helt klart bra. Kom fån en Nimbus 230 R med 320 hk V8 och hade inga stora förväntningar. Men, som sagt, jag blev positivt överraskad. Hade inte inte provkört båten innan köp uitan gick på magkänsla. Sjösatte idag och tog en tur för 10 minuter sean. Ca 4600 varav och knappa 40 knop är helt ok tycker jag. Vet inte hur det hade varit med en 190 hk men jag tycker 220 hk känns helt rätt för båten. Jag är förvisso ingen mekare så jag har ingen uppfattning om hur den deen är, jag bara kör, tar upp den på hösten och lämnar in på service. För mig som 60-årig gubbe känns den perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 6 Maj , 2016 Jag tycker att du skall satsa på insprut. Även om det är mer komplicerat, så krånglar det mer sällan. Det är som på en bil, det är väldigt sällan det är fel på motorelektronik. Förgasare brukar småkrångla en del, men gå att köra trots detta. Kanske man har dålig tomgång, eller så är den svårstartad men den fungerar. Insprutaren är lite mer av eller på. Tror dock du blir nöjd oavsett, kunnandet och erfarenheten kring dessa motorer är enorm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser