Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Grodhavsseglarn

Regulator funderingar då man kopplar på fler solceller

Rekommendera Poster

Jag har köpt en båt med 22W solcell och en NAPS 5A regulator. Nu vill jag bygga ut med så mycket solceller som möjligt och fler batterier.

Jag tror att det ska gå bra att parallellkoppla fler solceller in till regulatorn. Men hur många watt törs man koppla på den gamla regulatorn?
Vad händer om man öser in mer effekt än vad regulatorn kan göra laddning av? Är det inte det en del av regulatorns jobb att ta bort det som är för mycket?
 Bör man ha en säkring på sladden mellan solcell och regulator om man börjar nosa på gränsen för vad regulatorn klarar?

Jag överväger olika alternativ med fasta paneler men är även sugen på att koppla på en mobil panel på 100W och skulle då kanske kunna få ihop 22+60+100 = 182W. Då behöver jag något annat än den gamla 5A regulatorn. Vilken regulator väljer man då?
Blir det bra att ha kvar den gamla regulatorn och sätta in en ny parallellt?

Jag hittar inte något självklar val för anslutningkontakt för en mobil solcell. Vad rekommenderas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har 230W solcell på vår båt. De sitter horisontellt och jag har inte mätt mer än 8A laddning. Med 190W är din regulator för liten. Skulle rekommendera en 10A regulator. Säkring av regulatorn är inte det man tänker på men kabeln till batteriet. Från regulatorn alltså. Bästa platsen är nära batterierna. Då kan man köra ganska klen kabel den långa vägen till solcellerna utan att tappa så mycket laddning.

Använd den gamla och skaffa en till på 10A så har du reserv och utbyggnadsmöjlighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

forgus31's förslag är bra. Regulatorerna brukar inte ha något skydd mot för hög ineffekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle väl välja en MPPT regulator, även om det beror lite på hur många batterier du har till dina celler. Min 10A MPPT regulator ska klara 160W solceller (jag har 100W vilket räcker till att ha kylbox på hela tiden + VHF + laddning av Ipad och telefon på endast ett batteri som alltid är mer eller mindre fullt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar

Jag undrar dock fortfarande över hur jag ska ansluta den mobile solcellen. Det vore bra med en rejäl kontakt som tål utemiljön istället för att behöva vifta med lösa tåtar varje gang man tar fram den mobile solcellen.

Hur skadlig är det med 18V och 5.56A om sladdarna från den mobile enheten skulle få kroppskontakt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv funderat på olika alternativ på kontakter till min vikbara solpanel. Den optimala kontakten skulle likna Cteks kontakter till deras laddare modell större tycker jag.

Jag hittade en regulator som hade samma sorts kontakter som min vikbara panel och bägge hade några extra för montering direkt på batteri så jag klarade mig på det sättet.

Och du ska definitivt inte hålla på med lösa "tåtar".

Vad gäller hur skadlig en stöt är med 18V och 6A så skulle jag säga - inte alls! Men jag tror inte man ska lägga sladden på tungan och testa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Standard-kontakten för solpaneler heter MC4, fungerar ganska bra.

Finns tex HÄR

post-80529-0-99868400-1437990721_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...