Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
laand

Backslaget läcker..jag går bet..

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har ett backslag MS4A som läcker.

Tidigare i våras så bytte jag tätningsringen på manövermekanism som jag trodde var orsaken till läckaget men icke.....Det hjälpte inte.

 

Det läcker fortfarande lite olja på manövermekanism men också lite på en "klack" som sitter ovanför denna.

Den olja ser ut att komma mellan växelhuslocket och själva växelhuset. Däremellan skall det tydligen inte vara varken nån packning eller shim, http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-44-19577.aspx

 

Den oljan som ligger i kölsvinet kan omöjligt bara komma från (mellan växelhuslocket och växelhuset), så VAR är det mest vanligt att det då läcker från ett backslag MS4A?

 

De fyra bottenskruvaran är åtdragna.

 

Tacksam för support i ärendet.

 

Med vänlig hälsning

Laand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ska det vara en packning under locket. Det är nr 12 på sprängskissen. Det ska också vara en O-ring under skallen på luftskruven, som är en av skruvarna som håller locket. Nr 6 på skissen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ska det vara en packning under locket. Det är nr 12 på sprängskissen. Det ska också vara en O-ring under skallen på luftskruven, som är en av skruvarna som håller locket. Nr 6 på skissen.

 

Tack för svaret-

 

O-ringen under 6:an finns. Fick också svar av dig varför det fanns ett hål i skruven (luft).

Tack.

 

Då får det bli att ta av locket och byta packning nr 12.

 

Det borde läcka olja nån mer stans ifrån för det kan inte bara vara mellan växelhuslocket och växelhuset det läcker, så VAR är det mest vanligt att det då läcker från ett backslag MS4A?

 

Med vänlig hälsning

Larsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 O-ringstätningar brukar inte börja läcka av sig själva. Vanligtvis är det där det rör sig, det vill säga ingående och utgående axel och växelmekanismen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De sitter även en oring innanför växelmekanismen,nr:80 på bild..

Redigerad av Bigfish68

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter packningen under påfyllningspluggen på plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för svaren och tipsen:)

 

Ja, O-ringen (nr 80) byttes i samband med att tätningsringen (nr 83) byttes ut (som jag skrivit tidigare manövermekanism, men som egentligen kanske heter växelmekanism)

 

Ja, det  finns en packning under påfyllningspluggen.

 

Det idén har jag fått tidigare av min "mek". Mht mängden olja i kölsvinet så bör det komma från något mer ställe och då torde det vara den ingående och/eller utgående axel. Är det så, får den reparationen ske i höst.

 

Med vänlig hälsning

Laand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte läckage frånmotorn också då ?

 

Hej

 

Nej, det är transmissionsolja som är ny, känns på lukten.

 

Med vänlig hälsning

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...