laand 1 Postad 20 Juli , 2015 Hej Jag har ett backslag MS4A som läcker. Tidigare i våras så bytte jag tätningsringen på manövermekanism som jag trodde var orsaken till läckaget men icke.....Det hjälpte inte. Det läcker fortfarande lite olja på manövermekanism men också lite på en "klack" som sitter ovanför denna. Den olja ser ut att komma mellan växelhuslocket och själva växelhuset. Däremellan skall det tydligen inte vara varken nån packning eller shim, http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-44-19577.aspx Den oljan som ligger i kölsvinet kan omöjligt bara komma från (mellan växelhuslocket och växelhuset), så VAR är det mest vanligt att det då läcker från ett backslag MS4A? De fyra bottenskruvaran är åtdragna. Tacksam för support i ärendet. Med vänlig hälsning Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 21 Juli , 2015 Visst ska det vara en packning under locket. Det är nr 12 på sprängskissen. Det ska också vara en O-ring under skallen på luftskruven, som är en av skruvarna som håller locket. Nr 6 på skissen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 21 Juli , 2015 Visst ska det vara en packning under locket. Det är nr 12 på sprängskissen. Det ska också vara en O-ring under skallen på luftskruven, som är en av skruvarna som håller locket. Nr 6 på skissen. Tack för svaret- O-ringen under 6:an finns. Fick också svar av dig varför det fanns ett hål i skruven (luft). Tack. Då får det bli att ta av locket och byta packning nr 12. Det borde läcka olja nån mer stans ifrån för det kan inte bara vara mellan växelhuslocket och växelhuset det läcker, så VAR är det mest vanligt att det då läcker från ett backslag MS4A? Med vänlig hälsning Larsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 22 Juli , 2015 O-ringstätningar brukar inte börja läcka av sig själva. Vanligtvis är det där det rör sig, det vill säga ingående och utgående axel och växelmekanismen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 22 Juli , 2015 (redigerade) De sitter även en oring innanför växelmekanismen,nr:80 på bild.. Redigerad 22 Juli , 2015 av Bigfish68 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 22 Juli , 2015 Sitter packningen under påfyllningspluggen på plats? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 22 Juli , 2015 Hej Tack för svaren och tipsen:) Ja, O-ringen (nr 80) byttes i samband med att tätningsringen (nr 83) byttes ut (som jag skrivit tidigare manövermekanism, men som egentligen kanske heter växelmekanism) Ja, det finns en packning under påfyllningspluggen. Det idén har jag fått tidigare av min "mek". Mht mängden olja i kölsvinet så bör det komma från något mer ställe och då torde det vara den ingående och/eller utgående axel. Är det så, får den reparationen ske i höst. Med vänlig hälsning Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 23 Juli , 2015 Du har inte läckage frånmotorn också då ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 23 Juli , 2015 Du har inte läckage frånmotorn också då ? Hej Nej, det är transmissionsolja som är ny, känns på lukten. Med vänlig hälsning Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser