Trumjesper 0 Postad 5 Augusti , 2015 Här är bilder på de två cylindrarna med toppar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trumjesper 0 Postad 5 Augusti , 2015 För att förtydliga: toppen på cylinder tre har aldrig öppnats, än. Så planen var att bara montera nya packningar på cylinder ett och två. Pentax - hur menar du att det går att förbättra packningsytorna intill de mer söbderrostade kylkanalerna? Fylla ut med vad för material? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 5 Augusti , 2015 Jag är ofta också så där att göra så lite som möjligt (vilket man ibland får ångra) Men i detta fall skulle jag nog allt bytt packning på trean också, så vet man att alla tre toppackningar är ok! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trumjesper 0 Postad 5 Augusti , 2015 Här är en bättre bild på den kylkanal som ser mest åtgången ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Augusti , 2015 Topp 1 och cylinder 2 ser inte så fräscha ut! Det går att bearbeta i svarv eller fräsmaskin, men topp 1 ser ut att vara förbi räddningsstadiet, ser ut att ha varit svarvad en gång tidigare. Mitt förslag lägg inte ner för mycket energi på maskinen, den är gammal, är din A25a fin byt maskin, gärna en fyrcylindrig kanske upp mot 60 hk båten klarar det med glans, och får en gång som på intet sätt kan jämföras med MD3ans skakiga gång. Ja det finns begangnade toppar men till hutlösa priser. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Augusti , 2015 Här är en bättre bild på den kylkanal som ser mest åtgången ut Det är inte kylkanalen i sig som är problemet, utan det är tätningsytan, och på din bild här är ju bara halva ytan kvar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trumjesper 0 Postad 5 Augusti , 2015 Du har säkert rätt. Båten är inte topprenoverad i övrigt heller så att lägga pengar på en ny motor vetefan... Går det att renovera upp motorn och kanske därefter installera sötvattenskylning för att få ut 10-15 år till från den tro? Dvs går det att förbättra kontaktytan för packningen på något vis? Annars får jag väl bara göra mig av med båten och köpa nåt annat...segelbåt lockar mer och mer Jag ska iaf påbörja ihopmonteringen och så får vi se sen. Kanske tar cylinder tre också nu när jag vet hur man gör Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Augusti , 2015 Ja allt går att renovera,men priset går nog inte att motivera. Sötvattenkylning, nej, Bättre att lägga dom pengarna på en ny maskin, kanske en Kinamaskin, nu får jag väl skit för att jag föreslår en dylik, men jag tycker att det är ett vettigt alternativ i ditt fall. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 608 Postad 5 Augusti , 2015 Jag hade inte ens kostat på nya packningar på de där topparna och cylindrarna. Du kommer ganska snabbt att blåsa dem igen, då det precis som sagts är för lite tätyta kvar. Bättre cylindrar och toppar GÅR dock att hitta, men som nämnts är frågan om det är värt pengen. Du får nämligen räkna med 2000-6000:- per topp och cylinder i bra skick. Du kan jämföra hur tjockt gods det är mellan kylkanal och cylinderlopp med bilderna längst ner från min hemsida med gamla A25-bilder: http://www.nbmarine.se/870bygge/albin25/albin_bilder_fr.html. Ett alternativ kan vara att hitta en motsvarande som gått sötvattenkyld men med annat fel på. Dock är det vanskligt, då sönderrostade kylkanaler med topplockspackning som följd nog är den absolut vanligaste (och nästan enda) orsaken till att dessa gamla spisar havererar. Sedan vet man aldrig hur länge motorn varit sötvattenkyld, eftersom många byggde på detta först när första cylindern havererat.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trumjesper 0 Postad 5 Augusti , 2015 Tack för input. Jag tror er. Vi får se om jag får igång skiten igen överhuvudtaget och i så fall hur lång tid det tar innan packningen går igen ... Spontant tänker jag att det kanske kan vara värt att få tag på ett par nya cylindrar och därefter sjövattenskyla än att köpa en ny motor av betydligt sämre grundkvalitet. Var det så du tänkte med din Ingemar? Eller kanske köpa en begagnad, genomgången md3 /md17? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 608 Postad 5 Augusti , 2015 (redigerade) Allt beror på vad du får tag på. Hittar du ett gäng friska toppar/cylindrar till bra pris (samma sitter även på MD1B, MD2B) så är det definitivt värt att byta på den du har. Likaså att slänga på en sötvattenkylning också då (inte sjövatten ;-) så kanske du har dina 15 år till. Men det är "om". Oddsen för att hitta något "bra" är inte stora, och de som ligger på bra delar tar (oftast) så mycket betalt att det istället kan motivera en billig ersättningsmotor på 35-40hk. Visst, tycker du kvaliteten sitter i motorns vikt så är de klart sämre, men gången är en helt annan och de är ofta sötvattenkylda redan från början. Och en varning - köper du en s.k. "genomgången" MD3B/MD17C så se till att få se säker dokumentation/foton m.m. på hur den ser ut inuti. Har känslan av att många snarast är renoverade med målarfärg. Tänk också på att en motor är "gammal" redan efter ett par år, eftersom man inte vet hur den hanterats och behandlats. Annonser på "ny motor" som är från kanske 2010 låter rätt nytt jämfört med din från 70-talet. Men den kan ha misskötts i 5 år, aldrig fått ny olja och redan vara tämligen nergången - inuti. Ha också alltid i åtanke när du köper en begagnad motor - antingen för utbyte eller som reservdel - att den alltid bytts ut av någon anledning. Svaret på "varför" och en bedömning av förklaringens trovärdighet kan säga rätt mycket om motorn. Redigerad 5 Augusti , 2015 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trumjesper 0 Postad 6 Augusti , 2015 Såååå. Idag öppnade jag cylinder tre och fick svaret på gåtan tämligen klart och tydligt. Tack för dina tankar för övrigt Ingemar. Vet inte alls vad jag ska göra nu dock. Ska försöka komma fram till det. Just nu känns det väldigt bittert. Med facit i hand var det här ett riktigt riktigt dåligt båtköp men nu vet jag ju mer om vad jag ska leta efter nästa gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 6 Augusti , 2015 Ja... den var ju helt körd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 Augusti , 2015 För små tätningsytor. Går inte att bearbeta i maskin. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 608 Postad 7 Augusti , 2015 (redigerade) Det var nog den största öppning jag sett på en MDxB-motor mellan vattenkanal och cylinder..... Edit: På tal om dåliga båtköp: Vi köpte vår A25 med sönderfrusen motor, utspridd i hela båten, på en marina. Tidigare ägare hade inte orkat vinterkonservera den, så vattnet stod i cylindrarna som frös sönder. Ingen hade mindre än två genomgående sprickor. Men visst var båten billig.... Två cylindrar gick att svetsa (visste en riktig "guru" som kunde svetsa gjutjärn) och en hittade jag på Blocket för några tusen. Med facit i hand var det inte alls fel köp. Visst, det var inte vad vi väntat oss, men jag/vi lärde oss otroligt mycket på det hela och var riktigt ordentligt rustade nästa gång (även om det inte blev beg. köp - jag köpte nytt men byggde ju allt utom skrovet på nuvarande båt till stor del själv). Tror det kommer vara detsamma för dig. Leta delar ett tag, parallellt med en modern motor i krokarna av 35-50hk. Resultatet får avgöra hur du gör. Eventuellt kan du samtifigt ha båten ute till försäljning i befintligt skick för en summa du verkligen kan tänka dig att sälja den för. Men är A25 i övrigt "rätt" båt för dig/er så är det nog bättre att fixa till den. Det finns dessutom rätt många A25 till salu, de flesta också med motorer >10år. Samt väldigt många som påstås vara DL (med det bättre skrovet bl.a.) men inte alls är det.... Redigerad 7 Augusti , 2015 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser