Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024

Rekommendera Poster

Semestern kraschade idag innan den ens hann börja och nu hoppas jag att någon här kan ge mig tips på hur (eller kanske om) den går att rädda.

 

Problemet jag fick idag är att jag upptäckte att oljan på motorn måste ha fått vatten i sig. Den är gråaktig och mängden vätska i oljesystemet har fördubblats på kort tid.

 

Bakgrunden till problemet:

Jag var ute igår med min albin 25 med md3b motor. Allt var som vanligt. Efter en stund märkte jag dock att temperaturen i motorn började krypa upp mot rött (till historien hör här kanske också att kylningen i båten har fungerat men betett sig märkligt i flera år; temperaturen har aldrig varit konstant utan åkt kraftigt upp och ner när termostaten har öppnats och stängts.) Nu stannade dock mätaren på rött. Jag kollade impellern men den såg fin ut. Jag vände om och började köra tillbaka båten mot hamnen (skulle ha stängt av och bett om hjälp antar jag). På väg tillbaka till hamnen körde jag försiktigt och höll koll på temperaturmätaren hela tiden. Ibland åkte den ner och fick kylning och det var väl det som fick mig att våga fortsätta köra. Jag hade 30 min körning till bryggan och tänkte att det borde gå. Någonstans halvvägs tillbaka kollade jag oljestickan som visade normal färg men stänk långt upp på stickan (kokar?). Någon gång under hemfärden dog motorn men gick lätt att starta igen. Jag kom iaf hem till sist.

 

Efter konsultation med en vän kom jag fram till att det måste vara termostaten. Så i morse åkte jag och köpte en ny termostat och monterade in. Säker på att det skulle lösa problemet lastade jag båten full och skulle äntligen få komma ut ordentligt. Efter några minuters körning noterade jag att temperaturen såg perfekt ut. Dock kändes som att jag inte fick samma respons från gasen som tidigare. Jag tänkte inte mer på det utan fortsatte utåt. Efter 45 min körande skulle vi stanna och bada och jag passade på att kolla oljan. Till min stora förskräckelse såg jag en mjölkig gråaktig sörja på stickan. Dessutom var oljenivån plötsligt långt över maxnivån i tanken. Detta måste vara vatten vad i oljesystemet vad jag förstår?! Åter igen fick jag vända båten hemåt igen. Den här gången inte alls så optimistisk om att kunna lösa problemet.

 

Hur illa är detta?

Är det pga överhettningen igår som jag har fått läcka i motorn någon stans?

Eller skulle det på något sätt kunna ha med bytet av termostaten?

Finns det något jag kan göra?

 

Givetvis ångrar jag nu att jag fortsatte köra båten trots bristande kylning igår. Nu fruktar jag att motorn är för evigt körd.

 

/sorgsen över att ha dödat säsongen och kanske även båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sönder rostade toppar är det första man tänker på med en sådan maskin.

 

Plocka av ventilkåporna och försök att se vilken som det är mest vatten under.

Demontera den toppen rengör och fota så ska du nog få lite råd.

 

Om du nu inte vill lägga dina pengar på en ny maskin.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

jag skulle börja med att kolla kompet i alla cyllindrar å sen börjat skruva isär, skulle kunna vara en trasig topplockspackning också

Redigerad av jokkepettersson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle börja med att kolla kompet i alla cyllindrar å sen börjat skruva isär, skulle kunna vara en trasig topplockspackning också

 

Ja dom brukar vara sönder när toppen är upprostad.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

jag skulle börja med att kolla kompet i alla cyllindrar å sen börjat skruva isär, skulle kunna vara en trasig topplockspackning också

Ja dom brukar vara sönder när toppen är upprostad.

 

 

 

Kalle

jo men jag tycker det låter som att han har haft problem länge med termostaten å sen när han har kört den varm har topplockspackningen gått

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi väntar med spänning på vad TS kommer att rapportera.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för er input! Har aldrig grävt i motorn förut men jag får försöka öppna upp och se om jag kan lokalisera problemet problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu tagit mig ut till båten och börjar gräva. Öppnade toppen och ser mkt riktigt vatten där inne.

post-107599-0-30600200-1437483353_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mer rost o vatten i någon ventilkåpa?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demontera alla tre topparna.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att han har vatten i alla ventilkåpor, var ju vatten i oljan och då blir det nog ganska lika om det inte finns en rejäl genomrostning på en av topparna.

 

Som pentax skriver, bara att riva bort topparna. Motorn är vad jag förstår sjövattenkyld?

Frågan är hur mycket pengar det är värt att plöja ner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattenkyld ja.

 

Jag försökte igår att få loss en topp utan att lyckas och känner nu att det här uppdraget är övermäktigt för mig. Jag behöver få tag på en mekaniker som kan titta på den och göra ett utlåtande. Någon som har ett tips på sådan i Stockholm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åkte ut för att göra ett nytt försök idag. Förstår dock inte hur jag ska få loss toppen. Jag har lossat alla muttrar jag kan hitta, monterat av ventilbryggan eller vad den heter, lossat de fyra skruvarna från avgas/kyl-limpan. Hur mkt våld vågar jag använda här egentligen? Vill ju inte skada kontaktytorna.

post-107599-0-63764200-1438430145_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela limpan måste väck, sedan kan du rucka på toppen

Oljeröret måste du räta lite i kröken annars går det inte igenom toppen.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades till sist få loss toppen. Det krävdes att jag med hjälp av en kniv försiktigt öppnade upp mellan toppen och foten. Här kommer bilder på topp,fot och packning.

post-107599-0-46553500-1438445578_thumb.jpg

post-107599-0-56400000-1438445598_thumb.jpg

post-107599-0-58658900-1438445617_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser rätt slitet ut i packningsytan som är neråt på sista bilden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syns tydligt att det varit läckage mellan cylinder och kylkanal till höger i bilden på packningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inte ut som det är katastofrostigt ut mellan cylinderlopp och vattenkanal, denna cylinder går att använda ytan vidare åtgärd.

Nyfiken på övriga cylindrar.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ett antal frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

 

1. på bilden på cylindern ovan så ser man att kylkanalen i ovankant är helt igensatt. Ska jag försöka karva bort beläggningarna och öppna upp den?

 

2. Hur dumdristigt är det att tänka att jag struntar i de andra cylindrarna då jag tror att det är i den här cylindern läckan har funnits?

 

3. De mindre kanalerna (runda) i cylindern antar jag är oljekanaler dock hittar jag bara vatten i dem när jag sticker ner en pappersbit. Är det inte oljekanaler?

 

4. Jag har noterat nu att ena munstycket till bränsleröret(?) som hör till den topp jag plockat loss är skadad. Den sitter fast i bulten. Hur illa är det? Något tips på hur jag kan fixa det? (bild kommer)

 

Tack för er hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ignorera fråga två ovan eftersom jag nu har monterat av toppen på cylinder två :)

 

Här är bilder på den. Även här en igensatt kylkanal.

post-107599-0-66590500-1438523491_thumb.jpg

post-107599-0-90510000-1438523504_thumb.jpg

post-107599-0-75625600-1438523593_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först, märk toppar och cylindrar så att de hamnar tillsamman på samma kolv som dom suttit tidigare!

 

Ja du måste rensa alla kylkanaler i toppar cylindrar och avgaslimpan. Håll reda på schimsen (dom som folk tror är packningar)under cylindrarna.det är dom som man ställer kompressionen med, därav viktigt att topp, cylinder, kolv och schims inte förväxlas med varandra.

 

Nej det är inte oljekanaler, oljan kommer upp till vipparmsbryggan genom röret som du fick räta lite för att få av topparna, sedan rinner den ner i det ytrymme där stötstängerna står.

 

Du får byta insprutningsröret, längden är avstämd för att den ska stämma med insprutningen.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Har koll på delarna. Osäker på vad det är för del du kallar schims bara ... Sitter dessa under cylinderfoten? Foten har jag inte ens lyft av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja helt rätt.

 

Du är nog tvungen att lyfta av cylindrarna, för att kunna spola och kratsa ut all gammal rost och annan goja i kylmantlarna.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beslutat att inte lyfta av cylindrarna och därmed inte heller göra så mycket åt joxet i kylkanalerna.

 

Fick tag på begagnade bränslerör för dyra pengar som jag monterat idag. Passade även på att byta bränslefilter.

 

Har slipat cylinder och topp på de två cylindrarna jag har monterat av.

 

Fått ut så gott som all gammal olja (det tog en evighet).

 

Nu tänkte jag chansa på att skruva ihop allt igen och se om det funkar. Jag tyckte att packningen på cylinder ett såg ut som boven så jag chansar och provar den imorgon eller torsdag. Får jag fortfarande in vatten får jag väl kolla cylinder tre också. Eller så byter jag packning där också imorgon redan :)

 

Tack för all input

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du monterat loss packningen så är den förbrukad! Byt alla....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beslutat att inte lyfta av cylindrarna och därmed inte heller göra så mycket åt joxet i kylkanalerna.

 

Fick tag på begagnade bränslerör för dyra pengar som jag monterat idag. Passade även på att byta bränslefilter.

 

Har slipat cylinder och topp på de två cylindrarna jag har monterat av.

 

Fått ut så gott som all gammal olja (det tog en evighet).

 

Nu tänkte jag chansa på att skruva ihop allt igen och se om det funkar. Jag tyckte att packningen på cylinder ett såg ut som boven så jag chansar och provar den imorgon eller torsdag. Får jag fortfarande in vatten får jag väl kolla cylinder tre också. Eller så byter jag packning där också imorgon redan :)

 

Tack för all input

 

Jag förmodar att du med slipning menar att du rengjort packningsytorna, skulle du vilja visa en bild på ytorna efter rengörning?

 

Det brukar vara väldigt lite packningsyta kvar, vilket går att åtgärda.

 

Utan åtgärd kommer ditt problem att återkomma ganska snart om ytan är för liten.

Att inte rengöra kylkanalerna när maskinen ändå är demonterad tycker jag är lite osmart, men beslutet är ditt.

 

Ett litet tips inför monteringen, dra fast limpan lite lagom innan du drar toppbultarna så linjerar limpan topparna.

Lossa limpan lite inför slutdragningen av topparna.

Linjeras inte topparna kommer dom att sitta lite i zik zak och du får problem med att få tätt mellan toppar och limpa

 

 

 

 

Lycka till Kalle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...