Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Kjell64B

Luft i systemet

Rekommendera Poster

Det finns andra trådar men hittade inget svar på min specifika fråga. 

 

På min TD-power :o har jag en luftningspump (typ sådan som finns på Volvo motorer) som man pumpar upp trycket med.

Nu har jag noterat att trycket plötsligt släpper, troligen i pumpen, och att lite bränsle kommer ut ur pumpen. 

Troligen har jag p.g.a. klåperi pumpat sönder pumpen under min felsökning. 

 

Är det möjligt att det problem jag nu har kan komma från pumpen själv? Dvs att jag pumpar in luft med pumpen. 

 

Det som ändrats från förra året då jag inte hade problem med luft är att jag bytte filter och att jag i misstag fick av returen mellan sista spridaren och pumpens intag. Det är svårt att få slangklämmarna att ta ordentligt på de små rör ändar som finns men tror jag lyckats. Den förra slangen var gjuten, dit pressad eller smält. Den slang jag nu har är en vanlig diesel slang. 

 

 

post-99590-0-75524500-1437402995_thumb.jpg

post-99590-0-41286200-1437403514.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK ska svamla lite runt ditt problem utifrån min erfarenhet.

 

Ja är handpumpen sönder läcker det in luft i insprutningspumpen!

 

Ser sedan att du har returbränslet kopplat till insprutningspumpen, har du fått luft i systemet blir det lite svårare att bli av med luften då den pumpas runt flera gånger.

 

Jag skulle överväga att dra returen till tanken!

Men så länge ser din slang ut att duga, huvudsaken är att det inte läcker in luft.

 

Luft läcker in långt innan man kan se att det läcker ut bränsle!

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK ska svamla lite runt ditt problem utifrån min erfarenhet.

 

Ja är handpumpen sönder läcker det in luft i insprutningspumpen!

 

Ser sedan att du har returbränslet kopplat till insprutningspumpen, har du fått luft i systemet blir det lite svårare att bli av med luften då den pumpas runt flera gånger.

 

Jag skulle överväga att dra returen till tanken!

Men så länge ser din slang ut att duga, huvudsaken är att det inte läcker in luft.

 

Luft läcker in långt innan man kan se att det läcker ut bränsle!

 

 

Kalle

 

Slangen på bilden är från försäljarens bild. Den nya slangen är inte av plast och är fäst med slangklämmare istället för pressad.  

Men menar du att jag kan skippa anslutningen till pumpen helt, dvs returen från spridarna och returen från pumpen. Det är ju två rör som går ihop, ett tunnare och ett tjockare. 

 

Tror du att en sån pump går att reparera eller måste jag få tag på en ny? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat på lite bilder på Kinamaskiner och ser nu att det är retur till tanken.

Utan tvekan går det att reparera, i värsta fall får man plugga hålet för handpumpen och montera en gummiblåsa likt en utombordare, så det går att pumpa fram bränsle vid luftning.

 

En ny handpump går säkert att beställa då maskinen inte är ovanlig i ert land.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat på lite bilder på Kinamaskiner och ser nu att det är retur till tanken.

Utan tvekan går det att reparera, i värsta fall får man plugga hålet för handpumpen och montera en gummiblåsa likt en utombordare, så det går att pumpa fram bränsle vid luftning.

 

En ny handpump går säkert att beställa då maskinen inte är ovanlig i ert land.

 

 

Kalle

 

Tack för dina redogörande svar. Uppskattas ska kolla upp saken i dag, vill ju komma mig ut på sjön!

Bara som info så används väl kinamotorn också i Sverige men då av någon anledning under ett annat namn RRun motor. http://www.rrun.se/ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nu osäker på  var spridarpumpen tar in bränsle och var den kommer ut. Om det vill sig illa har jag kopplat filtret fel väg  :blink:. Det undre röret borde ju vara in, alltså det under "tum pumpen" och det som anknyter till returen från spridarna borde ju också vara retur eller?  

 

Nu tycks jag inte få in någon bild mera så jag kan inte visa vad jag menar. Lite otydligt på den bild som syns. Men om man förstorar bilden på denna sida ser man vad jag menar http://www.rrun.se/empty_61.html 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fattar jag inte riktigt din fråga, men svarar änndå så det kan bli hur fel som helst.

 

Bränslet från tanken kommer in i den lägsta anslutningen, den under handpumpen,

sedan går det genom matarpumpen och ut alldeles till vänster om handpumpen.

Därefter till finfiltret, det brukar vara pilar på locket som visar bränslets väg genom filtret.

Sedan återvänder bränslet men nu till insprutningspumpen (ja matarpump handpump och insprutningspump är ihopbyggda till en enhet) till den anslutningen som är högst upp till vänster.

 

Sedan har du returledning till tanken som du redan konstaterat.

 

 

Hoppas att detta är till någon hjälp.

 

 

Ja maskinen säljs i Sverige som RRun, ganska vanligt att samma produkt från Kina säljs under olika namn av olika aktörer.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det kan aldrig bli för mycket filter, det är bara bra att du har en vattenavskiljare med.

Se bara till den regelbundet och dränera eventuellt vatten från avskiljaren.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är luftningspumpen med hus bytt och nu fungerar det som det skall. 

 

Tack för hjälpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...