Botved 94 Postad 20 Juli , 2015 Vi funderar på en mindre värmare i vår Comfort 26. Min favorit sedan länge är Pod med vattenradiatorer men dom är svåra att hitta begagnade. Nya värmare blir lika dyra som båten så begagnat vore att föredra. Är det någon som har förslag på värmare lämpliga för så små båtar och som har låg elförbrukning. Portabla finns ju men känns mer som halvdåliga kompromisser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 20 Juli , 2015 Wallas 1300 räcker till en sådan båt med så liten volym. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 20 Juli , 2015 Jo men den kan väl inte monteras i stuven i sittbrunnen? Så vitt jag förstår ska den inte anslutas med slang, eller tänker jag fel? Jag tycker dom låter för mycket om den sitter i ruffen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 20 Juli , 2015 (redigerade) En meter slang kan anslutas till utblåset på 1300, enligt specifikationer som finns att läsa om den. Jag har själv planer på just en 1300 till min lilla Albin 57:a. Till min större 27 fots snipa har jag en 2400 som räcker i överflöd. http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/wallas-varmare/luftvarmare-wallas-1300 Redigerad 20 Juli , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 20 Juli , 2015 Jag har en 1300 i min snipa. Den sitter längst bak i aktern så slangen till första utblåset är 2 m. Till nästa utblås är det ytterligare 2 m. Det dröjer en stund innan värmen kommer fram, men sedan är det inga problem. Har övernattat i båten på hösten när temperaturen varit inder noll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 20 Juli , 2015 Wallas1300 monterade jag för ca3 år en beg. Som placerades framför garderoben sb sida i förpiken på min facil26a m tanken und sb kojen räcker mer än väl + strömsnål. Inköpt beg för några hundra o lät få den renoverad, har efter detta aldrig några funktions problem rekomenderas starkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Juli , 2015 Även Wallas 1800B kan fungera, dessa brukar vara lite enklare att få tag på. Med all sannolikhet kommer den ge för mycket värme i normalfallet. Man får helt enkelt ordna ett utblås i sittbrunnen el dyl för att kunna "spilla" värme. Kan kännas lite slösaktigt men det kostar inte många extra kronor på en säsong. Wallas är lätt att serva själv, billiga i inköp och har en enastående livslängd. Min båtgrannes är 41 år. De tar lite tid på sig innan värmen kommer, det är väl nackdelen. Vattenburen värme med tex Pod är bra om man ligger ute längre. Nackdelen är att de är lite mekiga att starta och att det tar lång tid innan värmen kommer. I en liten båt är en fläktvärmare att föredra eftersom man samtidigt får in frisk, torr luft. Med Wallas är det underbart att "tända på" någon timma innan man är hamn och stänga till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser