Gäst chrmos Postad 22 April , 2005 Hej Jag har försått att en dieselmotor måste få tillräckligt med luft för att få bra effekt. Jag tror jag har för lite luft till motorn och vill åtgärda detta. Då är ju det normala att öka storleken på inslugsventilerna i båten. En fundering är om man inte istället skulle kunna sätt en fläkt som blåser in luft i motorrummet med lite större kapacitet än den som suger ut, så borde ju motorn få så det räcker. Är detta en bra idé? Vad finns det för nackdelar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 23 April , 2005 Hej! Glöm tanken om att öka insugsventilernas storlek. Tror du eller vet du att motorn inte får tillräckligt med luft? Ett enkelt sätt att kontrollera ifall motorrummet är för tätt eller ej är att öppna motorluckan/kåpan när man håller driftsvarv. Märker du att motorvarvet ökar, har du för dåligt lufttillflöde. Ingen skillnad, allt ok. /må väl/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 23 April , 2005 Det enklaste är att öppna motorluckan vid marschfart. Ökar motorns varvtal så får den för lite luft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 23 April , 2005 Hej Ludden! Det var trevligt att det åtminstode vi är överens om hur det praktiskt går att kontrollera ifall lufttillförseln är tillräcklig!/må väl/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 23 April , 2005 Ok. Jag läste inte ditt inlägg, Nitro.. ursäkta det blev ju samma... :oops: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst chrmos Postad 26 April , 2005 OK, tack för svaren. Jag måste kolla motorvarvet när jag får båten. Förra ägaren öppnar en extra lucka när han kör fullt, med hög ljudnivå som följd. Därav min fundering. Om då räknar enligt förslagen så borde jag med dubbla TAMD 41A (147KW) hamna på ca 480-560 cm2 luftintag. Då tittar man i katalogerna och finner att det normalt för motorrumsventilation används rör vilket i mitt fall skulle innebära ca 15 st 75mmm rör alt 7 st 100mm rör för att få rätt luftintags yta ( hoppas jag räknade rätt). Så stora/många hål finns definitivt inte på båten. Så det blir nog fläkt i alla fall, man vill ju ha lite kvar av båten :-). /chrmos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser