AndW 197 Postad 19 Juli , 2015 Hej, Min fråga är ganska enkel. Min ena ända (ända 1) på mantågswiren ser ut som i bifogad bild. Den andra änden (ände 2) har bara en ett skaft med kort gänga (ca 1 cm ) som avslut. På ände 2 ska en U-formad bit gängas på så att ände 2 liknar ände 1. Ett annat sätt att säga är att i den bifogade bilden är gaffelns skaft och "U-bit" i ett stycke, i ände 2 gängas skaftet in i en U-bit. Jag undrar, vad kallas den U-formade biten med gänga i botten på U:et? Var kan jag köpa en sådan bit? Jag hittar bara "gaffeländstycke" men det verkar alltid syfta på en bit liknande den i bilden, med skaft och U-bit i ett stycke. En bonusfråga är: kallas det som man stänger gaffeländan med för sprint? Eller är sprinten den "hårnål" som man sedan låser "låsbiten" med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 20 Juli , 2015 Underligt djur det där. Aldrig sett en påskruvad gaffelånda på något annat än Noresman eller dens konkurenter. http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=638-918&sok=&id=19254&sortering=&listmall=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 20 Juli , 2015 Den runda grejen men en liten skalle i ena änden och ett hål i den andra som man "stänger" gaffeln med är faktiskt en bult. I hålet brukar man sätta en saxpinne men det går även med en nyckelring. (Och nej, en bult har aldrig gängor och ytterst sällan (eller aldrig?) sexkanthuvud eftersom man inte behöver kunna vrida den med någon större kraft.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pbsimple 0 Postad 21 Juli , 2015 Tjena AndW Det kallas för löstagbar ändgaffel, gaffelända, gaffelterminal eller dylikt. Pinnen du sätter igenom denna kallas för riggbult och den låser du fast med en saxpinne eller nyckelring. Finns i flera olika storlekar i de flesta båttillbehörsbutiker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser