Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
megalordon

Tomgångsinställning på Mercruiser 4.3 EFI

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Mercruiser 4.3 Efi i en Askeladden 705 av årsmodell -99. Mitt problem är låga varv på tomgången och en varningssignal ljuder allt som oftast. Det har till och med hänt att motorn stannat helt. 

Någon som vet hur man ställer in varvtalet för tomgången så att jag slipper dessa problem? Eller än bättre, finns det något man kan göra utan att höja varvtalet som lösning?

Mvh

/Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgångsmotorn behöver bytas?

Trodde först det "tomgångsmotor" var ett dåligt skämt, men det har ju hänt en del sedan jag mekade med motorer senast - vilket var 25 år sedan och på mopeder från mitten av 70-talet :)

Om det är tomgångsmotorn, är det då "byta" som gäller, finns det alltså ingen möjlighet att justera det varvtalet som behövs?

Problemet verkar framförallt uppkomma när jag använder krävande elektriska komponenter ombord, t.ex. ankarvinchen. Det är ju verkligen ingen god ide att motorn riskerar att dö i samband med att man hissar ankaret. Detta kan dessutom skett en gång i stark sidvind och gott om elaka skär runt omkring som vi fick smaka på.

Kan det vara batteriproblem? Voltmätaren visar dock 12-14V, även i samband med dessa problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...