SR280 1 Postad 18 Juli , 2015 Hej på er alla kunniga . Är inför ett svårt val och skulle höra med folket här på forumet om lite understöd. Är det någon som kunde berätta/beskriva lite hur(svårt ) det är att köra med en båt med rak axel? Har endast erfarenhet av normal aktersnurra, samt inombordare+drev. Nu ligger jag inför att byta från drev till rak axel. Båten jag tittat på är en Nimbus 3000 med bogpropeller. Jag vet om "alla" fördelar när det gäller t.ex. underhåll, men när det kommer till att hantera och manövrera båten så har jag inga som helst erfarenheter. Skall åka ut för att provköra båten imorgon/dagen därpå och försöker nu skaffa lite mer teori kunskap inför provkörningen . Tack på förhand för allt hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 18 Juli , 2015 Girar inte alls lika bra i låg fart eller vid backning men med bogpropeller ska det inte vara något större problem. Utan bogpropp är dock hamnmanövrer i blåsigt väder riktigt knepigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Juli , 2015 Däremot styr den utan att propellern roterar, dvs. styrningen funkar även med backslaget i neutral. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SR280 1 Postad 18 Juli , 2015 Hej igen och tack för era kommentarer. Gällande hamnövrer så undrar jag om man överhuvudtaget märker att det svänger i låg hastighet? Dvs. bör man manövrera med en högre hastighet och sedan använda sig mer av back för att stoppa/sakta ner farten? Med drev kan man ju glida in rätt sakta och ändå vända på en rätt liten sträcka. Detta kommer att bli spännande då jag saknar även erfarenhet av bogpropeller... . Allting går visst att lära sig, men man vill ju inte banka in i alla bryggor & båtar i gästhamnarna på vägen hem med den nya båten . Annars är detta precis vad jag längtat efter. Glida runt i skärgården lungt & sakta och bara njuta av vyerna . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 18 Juli , 2015 Ja asså du får ju sämre roderverkan vid lägre farter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 19 Juli , 2015 (redigerade) Jag hyrde en Jupiter 30 förra året med samma setup som din tänkta Nimbus, dock ej bogprop (trasig) utan häckprop. Den svängde fint framåt mycket låg fart, bakåt krävde högre hastighet och särskilt då åt ena hållet (minns inte vilket). Jag tror att du kommer att uppleva Nimbusen som stadig på grund av vikten samt kursstabil eftersom den inte kommer att orma sig som drevbåtar tenderar att göra. Redigerad 19 Juli , 2015 av firefish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 19 Juli , 2015 De som har fast axel brukar fort bli duktiga på att använda skovelhjulseffekten. Genom att lägga fram och back flera gånger i snabb följd vänder båten på en femöring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Juli , 2015 Nu har jag ju bara haft långkölade segelbåtar, där kölen "håller mot". Dom är ju i princip helt omöjliga att manövrera i trånga lägen. Fördelen är väl just det att de inte driver av lika lätt som en båt som har relativt stor del över vattenytan i förhållande till det som är under vattnet. Som Flippermannen skriver så är det ju "skovelhjulsefekten som man delvis utnyttjar. Men man får inte va tveksam eller rädd av sig. På de långkölade, framför allt kostrarna, jag haft har det varit full maskin framåt och så stort roderutslag som möjligt (på min nuvarande båt åt babord) sen när hon börjar röra sig framåt, full maskin bakåt. Sen upprepas processen tills man uppnått önskat mål. Det är alltid Babordsvarv som gäller - på min båt. Jag har ju haft ett antal båtar och varje båt är en aning olika, men man lär sig snabbt. Jag har faktiskt en aktermonterad bogpropeller på min nuvarande båt. Den har jag kopplat bort manöverpanelen på. Tyckte det bara var krångligt att ha ytterligare en grej att hantera och eftersom den är aktermonterad gjorde den väldigt lite nytta. Hade större användning för kabel som spänningsmatning till plottern. Det är nog inte fel att lägga lite tid till att börja med på att träna manövrering på fritt vatten, så man ser hur båten fungerar.Att tvingas träna inne mellan trånga pontonbryggor med en massa dyra båtar - kan bli dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lots-Hitz 7 Postad 19 Juli , 2015 Det Flippermannen skriver är helt korrekt. Dessutom ska man använda vinden och inte uppleva vinden bara som negativt. Jag har kört båtar i hela mitt liv som professional (lots). Man ska hålla båtens fart så låg som möjligt (omkr. 3- 4 knop) för att kunna manövrera som du vill. Då kan du ta bort farten helt innan det skulle hända någonting! Du skriver att båten har även en bogpropeller. Det är positivt men det går att manövrera utan också! Om man backar ska man använda och tänka på hur båten reagerar. Med en vanlig right handed propellor ska båtens framsida vända till styrbord om du backar och inte gör någonting med rodret. Så fort farten i vattnet är noll kan du slå fram igen med maskinen och styra lite tills farten blir för hög igen och måste stoppa maskinen igen. Om du är osäker i början ska du ha ankare stand-by också för att kunna bromsa i nödfall. Lycka till! André Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Juli , 2015 (redigerade) Tror faktiskt bogpropellern gör mer skillnad? Men min erfarenhet är från segelbåtar med drev resp axel. Att aktivt använda bogisen ordentligt och använda vindriktningen gör mer än att gå från drev till axel? Förresten. Har noterat att några båtar inte kör bogproppen fast de har en! Någon sorts känsla av att man ska klara att lägga till utan? Dumheter... Finns hjälpmedel ska det användas. Det är sjömanskap i min bok. Säger jag som seglade en hel sommar i en träbåt när jag pluggade - utan fungerande motor. Hade inte råd att renovera den... Klart det går att segla in överallt, visst. Bra sjömanskap? Ehhh.... nej. Redigerad 19 Juli , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Juli , 2015 (redigerade) Klart det går att segla in överallt, visst. Bra sjömanskap? Ehhh.... nej. Om man inte har nåt alternativ, så tycker jag att det är gott sjömanskap att kunna klara sig ur en besvärlig situation. Har hänt mig några gånger de senaste 50 åren. I regel väljer man ju enkla tillägningsplatser, när motorn inte fungerar. Sist det hände la jag mig på kajen mitt emot och ringde SSRS och frågade om de kunde släpa in mig till motorverkstaden. Den ligger i ett mycket trångt hål och vinden var i det närmaste rent västlig. Dvs nästan mitt i vindögat. Redigerad 19 Juli , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SR280 1 Postad 19 Juli , 2015 Tusen tack för alla de fin kommentarer och tips. Brinner av iver för att komma ut och pröva hur allting fungerar i praktiken just med denna båt. Detta att växla framåt och bakåt för att vända har jag hört mycket om. Dock aldrig riktigt hört något "mer detaljerat" om det, tex. hur skall man behandla rodret för att något skall hända osv. Thallatha gav ett fint praktiskt och detaljerat exempel hur det fungerar med hans båt. Precis som Lots-Hitz skriver så skall det säkert gå att hantera henne utan bogis. Det tvivlar jag inte överhuvudtaget på. Ändå så håller jag med Funkis, har man bogis så varför inte använda. Ut och öva på öppet skall jag definitivt göra. Det är dock ofta lite missvisande att göra olika manöver där, när man inte har några fysiska fästpunkter att följa med hur man lyckas i praktiken. Vad jag finner(nu i teorin alltså) som största hotet är att "tappar aktern" när jag skall lägga till. Detta är något som är svårt att uppskatta när man övar i det öppna, dvs. all rörelse som händer i sidoled(tex pga vind). Om båten blir vår så kommer jag att köra henne hem. Försöker hålla lite båtsemester samtidigt, om man kan kalla det semester när man är nervös för alla manövreringar i hamnar/mackar . Visst hinner jag under denna färd öva på öppet, men är ändå tvingad att besöka hamnar då resan kommer att vara i 2-3 dagar. På youtube finns det en massa videon var man kör tex med enkla/dubbla motorer och förklarar hur man skall manövrera. Synd bara att alla verkar vara med drev, och ingen med rak axel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 19 Juli , 2015 Prova att lägga till på en plast som är tom och det inte finns båtar vid sidan om som du kan skada. Att testa i hamnen där det är säkert skadar inte. Det är god sjömanskap i mina ögon, att lära sig manövrera där det är trångt men säkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 545 Postad 20 Juli , 2015 (redigerade) Varför inte testa mot en brygga vid en sjömack? De brukar vara ordentligt avfendrade med däck under en presenning. Välj ett tillfälle när macken är stängd så stör du ingen annan. Som så många redan svarat så är det bra att veta åt vilket håll propellern går. De flesta snurrar åt höger när växeln ligger i fram. Putt framåt med ratten max åt styrbord, därefter back tills farten framåt upphör och sedan putt framåt gör att båten svänger åt styrbord på liten sträcka. När man ska ta sig ut ur en förtöjningsplats med styrbords sida intill bryggan kan det bli lite knepigt. Om man då skjuter ifrån aktern ordentligt kan man få ett avstånd som funkar både för att komma iväg framåt och bakåt. Annars kan man lägga för-spring och backa sig ut en bit med aketern innan man släpper springet. Bra är då att använda sig av en lina som går runt en ögla i bryggan och tillbaka till båten. Att backa med lite mer manöverutrymme gör man bäst genom att boga fören åt det andra hållet mot dit man vill svänga. Det där lät visst lite knepigt men med träning så lär man sig ganska bra. Och alla gör fel förr eller senare! Inget att skämmas för. Det är väl bara att göra som en av Wallenbergarna lär ha sagt, sikta på något billigt! Lycka till! Redigerad 20 Juli , 2015 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Juli , 2015 Spring, en mycket bra teknik! Ligger du längs med en brygga på din styrbordssida, lägg rodret helt åt styrbord, mot bryggan, backslaget på fram aktern kommer nu att svänga ut från bryggan, manövern kan fortsätta tills båten ligger 90 grader mot bryggan, vill man fortsätta och vända båten 180 grader, byter man sida på springet. En säker och problemfri manöver. Gör man denna manöver på backen, är det inte springförtöjningen som används utan förändan, och man har inte samma kontroll under manövern, är väl ett alternativ till dom som inte vågar trycka med fören mot brygga/kaj. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Juli , 2015 Att tvinga ut fören genom att gå fram på ett förspring är ju en vedertagen metod. Det kräver ju två man. En som sköter springet och en som manövrerar båten. Enklast är ju en ände som går från den främre knapen, genom en ring eller runt en pollare en bit akterut och tillbaka till båten. När aktern tvingats ut så mycket som det går. Backar föraren ut från kajen, medan fördäcksgasten tar hem springet. Jag som i huvudsak seglar själv brukar använda mig av ett akterspring. Dvs ett rep som går från den aktersta knapen och genom tex en ring en bit förut på bryggan. När man backat så att fören svängt ut från kajen så mycket det går, kör man framåt samtidigt som man tar hem springet. Vid ett tillfälle, i Lysekils hamn, fick jag en moringslina i propellern. Det gäller att se upp om man backar på ett spring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 20 Juli , 2015 Man måste inte lyckas på första försöket. Jag ligger med aktern in. Ibland kommer jag in på första försöket, men ofta blr det lite snett och då är det bara att köra ut igen, ta en liten runda och göra om manövern. Det behövs ibland ett tredje försök också. Jag tycker det är lättare att göra om hela manövern än att försöka räta upp båten när den kommer snett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 20 Juli , 2015 Bra skrivet, första försöket är inte kritiskt. Bättre tre eller fyra försök än att ställa till elände. Visst, folk på bryggan tittar men det är bara att strunta i. Jag har själv en sjumetersbåt som ligger vid Y-brygga, men med viss vind måste även jag göra omtag, trots bogpropeller, och jag har fått gliringar, men det är bara att skita i. Better safe than sorry............ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Juli , 2015 Små Volvo dieslar är oftast vänstergängade dvs häcken drar BB vid gång framåt. Är det så är det mest praktiska att lägga ill med SB sida mot kajen, man går snett in mot kajen och när man backar stopp sugs häcken in mot kajen. När man ska ut trycker man ut stäven, för hand eller med bogpropellern och sen går man skatt framåt. Skovelhjulseffekten eller prop-walk uppstår eftersom det är svårare för vattnet att passera mellan skrov och propeller än mellan botten och propeller. Därför blir effekten mer påtaglig med en rak axel och ganska liten med drev. Om man ser att man åller på att misslyckas vid tex tilläggning, avbryt i tid och gör om. Att försöka räta upp en situation är alltid svårare. Jämför fickparkering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 21 Juli , 2015 Jag har lärt mig att skovelhjulseffekten uppstår p g a tryckskillnader i vattendjupet för propellerns övre och undre del. Den undre delen får bättre grepp än den övre s a s. Ovanstående förklaring var ny för mig. Säger inte vad som är rätt och fel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Juli , 2015 Jag har lärt mig att skovelhjulseffekten uppstår p g a tryckskillnader i vattendjupet för propellerns övre och undre del. Den undre delen får bättre grepp än den övre s a s. Ovanstående förklaring var ny för mig. Säger inte vad som är rätt och fel. Jo så står det i många navigationsböcker men vatten är inkompressibelt och det strider mot Pascals princip också så det är fysikaliskt omöjligt. Gissningsvis har de som skrivit läroböcker skrivit av varandra. Går man på den "tyngre" litteraturen så pratar man inte om tryckskillnader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 21 Juli , 2015 Kan man verkligen säga att trycket i detta fall sker på vätska i vila? Som en fysiskfilosofisk fråga och inte menat att motbevisa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Juli , 2015 Kan man verkligen säga att trycket i detta fall sker på vätska i vila? Som en fysiskfilosofisk fråga och inte menat att motbevisa. Ingen aning, de lektiorna var ju inte de mest intressanta. Men areabegränsningen köper jag, vattnet väljer den lättaste vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Juli , 2015 Skönt att höra. Jag har aldrig förstått förklaringen med vattentrycket. Däremot att vsttenströmmarna blir störda när propellern inte är fritt upphängd utan har olika föremål intill sig. S-drevet som vår båt har stör vattenströmmen på övre halvan medan nedre delen hindras inte vattnet. Det blir en klar dragning åt SB som är guld värd. Jag lägger inte gärna till BB längs brygga och båten vänder runt sin köl motsols men är hopplös att vända medsols. Innan jag kom på detta var jag alltid tvungen att ha styrfart. Nu kan båten hållas i viss vinkel och går att segla på skrovet. Glida sidledes in i ett fack t.ex seglande i sidvind på skrovet. Som flera skrivit är det med fram/back med maskin men utan att båten rör sig mer än nån decimeter. På vår båt som drar åt SB vid back låter jag rodret styra fullt åt BB. Behövs ett antal fram/back för att snurra runt ett varv. För att hålla båten i samma vinkel i svag vind behövs bara lätta puffar fram/back men i hårdare vind krävs fullt pådrag. Värt att träna på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SR280 1 Postad 27 Juli , 2015 Tack än en gång till alla inlägg och tips. Nu är båten prov- och hemkörd ! Vad kan jag säga, helt onödigt att stressa hur en båt med rak axel beter sig. Visst svänger den sämre, men på något sätt så känns det lättare. Såklart spelade bogproppen en stor roll. Hade aldrig kunnat inbilla hur mycket hjälp man kan ha av den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser