Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Stefan602

Kokade V8

Rekommendera Poster

Hej

Bytte impeller i torsdags för den va gammal ,inte dålig .

Fredag morron åkte vi ut och fiskade från björlanda kile .

Kör i marsfart ca 25 kn 7-8 distans tempen helt normal

Vi fiskar och med jämna mellanrum flyttar vi på oss i 6-7 kn

Tempen är som den ska . Det blir eftermiddag å vi drar oss hemåt

Först lite sakta men sen i marsfart nästan hela vägen hem så ringer frun

Slår av och pratar ett per minuter . Full gas kommer precis upp i plan då

Dör den , trodde först bensin stopp ( trots halv tank ) tempmätaren i botten

Kokar så in i h,,,,,, .

Ringer å från hjälp ( tack SRSS Ökerö )

Va ner i morse å kollade, slangen till sjövatten pumpen torr så jag trycker ner

Huvudet å suger då kommer det vatten sätter dit slangen och då funkar den

Någon som har någon teori . Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag missade lite fakta

Penta 225d -86 med slutet sötvatten system

Har du sjövattenfilter på den så kolla så packningen till locket är hel och dra åt som fan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inget sjövatten filter

Skulle nog kolla upp så den inte drar tjuvluft någonstans mellan sjövattenintaget och pumpen även kolla upp så impellern sitter rätt monterad så att den snurrar riktigt

MVH

Fransson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern har jag kollat i dag den ser bra ut

Tjuv luft ja kanske , men jag tycker det är lite konstigt att den kokar när den gå hela dagen utan problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske långsökt men det har hänt att man sugit ihop slangen om den är dålig kan vara hård utan på men mjuk inuti

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten läcka i topplockspackning kan ge symtom på kokning. Kan kräva hög effekt för att visa sig. Kolla expansionskärlet. Bubblar det och luktar avgaser?

 

 

Ger den kokningssymtom innan den är varm?

 

Dra på fullt och kolla om expansionskärlet kokar över direkt, dvs innan den blivit varm..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blir limpor och knän varma ? Om dessa fortfarande är svala ( runt 40-50° ) så ligger felet troligtvis på motorsidan.

Vattenpumpen, drivrem dåligt spänd, topplockspackning, termostat, igensatt värmeväxlare, är några saker som påverkar hög temp.

 

Om limpor o knän blir överhettade så ligger nog felet i sjövatten pumpen, även om impellern ser ok ut så hur mår resten av pumpen. Axelbrott eller kilbrott så impellern inte snurrar.

 

Har du 270-280-290 drev så kan stosen för kylvattenslangen erjat upp med tjuvluft som följd i planingsfart

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tagit ur impellern och kollat hur den ser ut? På mitt alpha drev hade impellern släppt i vulkningen från sin metallhylsa vilket gjorde att den inte skyfflade upp nog med vatten till motorn. Min impeller skickade alltså vatten till motorn men inte tillräckligt mycket helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va ner å tänkte köpa en ny slang mellan Sköld å sjövattenpumpen .Men killen bakom disken tyckte jag skulle ut ock åka lite å se eftersom den funkar nu. Han teori va att en påse eller en manet fastnat på drevet , sen va slangen inte helt gratis 1400

Spänn .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...