Stefan602 1 Postad 18 Juli , 2015 Hej Bytte impeller i torsdags för den va gammal ,inte dålig . Fredag morron åkte vi ut och fiskade från björlanda kile . Kör i marsfart ca 25 kn 7-8 distans tempen helt normal Vi fiskar och med jämna mellanrum flyttar vi på oss i 6-7 kn Tempen är som den ska . Det blir eftermiddag å vi drar oss hemåt Först lite sakta men sen i marsfart nästan hela vägen hem så ringer frun Slår av och pratar ett per minuter . Full gas kommer precis upp i plan då Dör den , trodde först bensin stopp ( trots halv tank ) tempmätaren i botten Kokar så in i h,,,,,, . Ringer å från hjälp ( tack SRSS Ökerö ) Va ner i morse å kollade, slangen till sjövatten pumpen torr så jag trycker ner Huvudet å suger då kommer det vatten sätter dit slangen och då funkar den Någon som har någon teori . Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan602 1 Postad 18 Juli , 2015 Jag missade lite fakta Penta 225d -86 med slutet sötvatten system Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 18 Juli , 2015 Jag missade lite fakta Penta 225d -86 med slutet sötvatten system Har du sjövattenfilter på den så kolla så packningen till locket är hel och dra åt som fan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan602 1 Postad 18 Juli , 2015 Nej inget sjövatten filter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 18 Juli , 2015 Nej inget sjövatten filter Skulle nog kolla upp så den inte drar tjuvluft någonstans mellan sjövattenintaget och pumpen även kolla upp så impellern sitter rätt monterad så att den snurrar riktigt MVH Fransson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan602 1 Postad 18 Juli , 2015 Impellern har jag kollat i dag den ser bra ut Tjuv luft ja kanske , men jag tycker det är lite konstigt att den kokar när den gå hela dagen utan problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bore_99 2 Postad 20 Juli , 2015 Kanske långsökt men det har hänt att man sugit ihop slangen om den är dålig kan vara hård utan på men mjuk inuti 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Juli , 2015 En liten läcka i topplockspackning kan ge symtom på kokning. Kan kräva hög effekt för att visa sig. Kolla expansionskärlet. Bubblar det och luktar avgaser? Ger den kokningssymtom innan den är varm? Dra på fullt och kolla om expansionskärlet kokar över direkt, dvs innan den blivit varm.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Juli , 2015 (redigerade) Blir limpor och knän varma ? Om dessa fortfarande är svala ( runt 40-50° ) så ligger felet troligtvis på motorsidan. Vattenpumpen, drivrem dåligt spänd, topplockspackning, termostat, igensatt värmeväxlare, är några saker som påverkar hög temp. Om limpor o knän blir överhettade så ligger nog felet i sjövatten pumpen, även om impellern ser ok ut så hur mår resten av pumpen. Axelbrott eller kilbrott så impellern inte snurrar. Har du 270-280-290 drev så kan stosen för kylvattenslangen erjat upp med tjuvluft som följd i planingsfart Redigerad 20 Juli , 2015 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 20 Juli , 2015 Har du tagit ur impellern och kollat hur den ser ut? På mitt alpha drev hade impellern släppt i vulkningen från sin metallhylsa vilket gjorde att den inte skyfflade upp nog med vatten till motorn. Min impeller skickade alltså vatten till motorn men inte tillräckligt mycket helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan602 1 Postad 20 Juli , 2015 Va ner å tänkte köpa en ny slang mellan Sköld å sjövattenpumpen .Men killen bakom disken tyckte jag skulle ut ock åka lite å se eftersom den funkar nu. Han teori va att en påse eller en manet fastnat på drevet , sen va slangen inte helt gratis 1400 Spänn . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser