KaiserII 0 Postad 18 Juli , 2015 Hej. Har en Mercruicer V8 5.7 från år 2000 i min båt. Motorn går bra och startar utan problem. Senaste två åren har jag dock ett konstigt larm som jag inte blir klok på. Den larmar mer korta ljudstötar utan något mönster dvs ibland bara någon kort sekund, ibland längre tid, inte något intervall. Förra året hände det enbart när jag körde på högre varv och mer sällan, detta år händer det oftare och även på låga varv (dock aldrig på tomgång). Det jag noterat är att när larmet går så låter det som att varvtalet går ner något i motorn. Enligt spec för motorn larmar den enbart för lågt oljetryck, motortemp och oljenivå i drevet (här har jag sett något om temp i drevet vilket jag dock tror är fel). Jag har ett knä som är lite varmare än limporna + andra knät dock inte brännande dvs känns som under kontroll. Jag har kollat oljenivån i motorn och den är bra + att oljan ser bra ut, oljenivån i behållaren till drevet ligger på Full. Om jag läst rätt så skall motorn bara larma med antingen fast signal som anger kritiskt fel och att man skall stänga av direkt eller en varningssignal som då skall ljuda med två ljudsignaler var 45 sekund (kan ha fel här). Själv funderar jag på om det är någon av givarna som är dåliga och "tjuvlarmar". Planerar att under färd koppla ut en givare i taget för att se vilken givare det är som larmar för att komma närmare sanningen. Någon som har haft ett liknande problem eller som förstår vad detta kan betyda? Mycket tacksam för goda tips och idéer? Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaiserII 0 Postad 18 Juli , 2015 Vill lägga till att ljudet försvinner om jag ändrar gasen/varvtalet eller om jag justerar drevet (är iallafall min upplevelse). Drevet är ett Alpha One Gen II. mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaiserII 0 Postad 24 Juli , 2015 Har nu konstaterat att det är tempgivaren som sitter på termostathuset som larmar och började med att byta själva givaren/switchen men problemet kvarstår. Tar jag bort kabeln till givaren försvinner larmen direkt. Tempmätaren visar inget onormalt och motorn (blocken, termostat, slangar) känns inte övergivet varma. Frågan är då om det är rimligt att larmet är korrekt dvs att tempen på kylvattnet skulle ligga precis på gränsen och därmed larma till/från eller om det är mer troligt att det är något med givaren/kablaget som strular. Om det inte är givaren på motorn som strular, vad kan det vara kablaget som är dåligt från givaren? /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klusa 14 Postad 24 Juli , 2015 Jag hade provat att köra en runda utan termostat. Larmar det inte då, så skulle jag byta termostatet. Ingen onormal tempangivelse? Har du möjlighet att låna en infratermometer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 25 Juli , 2015 Vad ligger tempen på enligt instrumenteringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser