Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Greger74

Problem med en Johnson V6 200 hk -90

Rekommendera Poster

Japp skoj att åntligen få köra lite. Fördelen är ju att det inte gått så mycket bensin denna sommar.

 

Om man kopplar varvräknaren till en tändspole, spelar det då någon roll till vilken av tändspolarna man kopplar den till?

 

Om den fortfarande går lite ojämt på lågavarv var skall man börja söka då?

Vet att det kan vara svårt med två takt och låga varv men vill ju prova

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lågvarv är ofta förgasarrelaterat, men som du sa är inte dessa motorer så lätta att få att gå rent på lågvarv. I förgasaren finns olika munstycken och de små som lättast sätts igen styr lågfarten och är också de enda som är justerbara.

 

Att justera förgasarna kan hjälpa och är det många börjar med. Bäst är såklart en förgasarregngöring med ultraljud och efter det en justering. Justerar man en skitig förgasare tenderar problemet att komma tillbaka när "skitigheten" förändras.

 

Stift är en annan felkälla som du kanske redan bytt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo stiften är bytt och har haft lös förgasarna men bara blåst dem rena.

I en var det lite för ögat synlig beläggning medans övriga såg rena ut.

 

Känns som den går lite fet på riktigt låga varv men om man vart iye och kört 20 min så motorn är varm funkar det bäytre.

 

Nu är detta inte något jätte problem men roligare när saker fungerar som de skall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av det du skriver låter det snarare som att den går magert, då den går bättre när den är varm. Går den utan tomgångsgas när den är kall? Det kan ge en fingervisning om hur den är inställd. Mina V6or(en Yamaha och en Mercury)behöver ha gas för att starta, men går sedan efter några sekunder bra utan.

 

Det är svårt att med ögat se hur ren förgasaren är. Jag ultraljudstvättade en förgasare jag tyckte såg ren ut och där blev det stor skillnad... Pröva annars att justera lite. Finns trådar om det i forumet om du söker. Viktigast är att hålla koll på hur man skruvat, så att man hittar tillbaka om det blir fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar bra utan choke då den är kall. Behöver endast lite gas i någon sekund sen går den på tomgång.

Står man länge på tomgång så hör man att nångång känns det som den missar men är rätt säker på att det inte är tändningen.

 

Sen då mam lägger in växeln och ger lite mer gas så kan den gå dåligt. Nångång så dåligt att den stannar men startar direkt då man vrider på tändningen. Ger man istället ordentligt med gas då man skall iväg så är det inga problem.

Då motorn blir varm försvinner detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan man river förgasarna och ultraljudstvättar, speciellt om problemen är små så kan man pröva en billigare lösning. Jag har lyckats med några motorer som gått dåligt på tomgång genom att köra motorn med alkylatbensin. Grannens 10-hästars Honda slapp alla start- och tomgångproblem efter detta. Själv körde jag min femtiohästars tvåtakts-Evinrude med färdigblandad tvåtakts-alkylatbensin, en femliters genomkörning gav den en jämn och stabil tomgång. Vet inte varför det fungerar, men kanske löser alkylatbensinen upp vissa former av föroreningar.

Värt att försöka även om vissa tillverkare inte rekommenderar alkylatbensin kontinuerligt. En fyralitersdunk hinner knappast lösa upp packningar och o-ringar. Speciellt inte en tvåhundrahästare, den har ju relativt snabb genomströmning :-)

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall prova det.

Haha mmm 4-5 liter hinner ju inte vara kvar i tanken så länge tyvär.

 

Men är lite skoj att äntligen få köra lite. Tycker ju inte att den går så dålugt nu ialkafall. Fick då prova 55 knop idag enligt gps:en. Känns då helt ok för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt?:) 55knop är fint det, själv kommer jag bara upp i 48,6. Ska hitta 1,4knop till, så är det bara:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bayliner cobra som är 6 meter. Kanske lite överdimentionerad motor men är ju moms på allt annat så då måste det ju vara det på hästkrafter med.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...