Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Greger74

Problem med en Johnson V6 200 hk -90

Rekommendera Poster

Denna motor håller på att göra mig knäpp och vore det inte för att barnen skulle bli upprörda skulle den fungera bäst som ankare men men nog om det.

 

Förmodligen inte det klokaste köp man gjort men det är som det är.

 

Motorn startar lätt efter man pumpat på blåsan 2 ggr och chokar den.

Då motorn är varm behövs ingen chock för att starta den utan startar direkt då.

Motorn går hyfsat på tomgång men låter som den misständer ibland och kan tjuvstanna ibland. Då man drar på känns den orkeslös och tar för lång tid innan den planar ut men sen går den bra. Känns som toppfarten borde vara högre men tror även det har att göra med att den är lite orkeslös.

Det spelar ingen roll ifall man kört en minut eller 2 timmar så beter sig motorn exakt lika förutom att man då slipper choka den då man startar den.

 

Började med att kolla stiften och då såg stiftet längst ner till vänster på motorn då man ser den bakifrån helt oanvänt, fast blött, så tog för giver att den inte tände på den burken. Provade att skifta tändspole, tändkabel och tändstift men en annan cylinder men felet kvarstår på samma cylinder och sakerna jag flyttar fungerar kanon på den andra cylindern. 

Kollade då vidare och det är fin gnista på alla stift då man skruvar lös dem och testar även på cylindern där stiftet ser oanvänt ut.. Provade då att använda en gnisttestare  jag åkte och köpte på Biltema men enligt den är det inte gnista på nått stift så tror inte ett smack på den.

 

Drog då slutsatsen att den skurit eller nått så kollade kompen och den är lika på alla cylindrar så det var ju iallafall positivt. Den var möjligen lite låg men då den var jämn, skilde max 0,1 kg mellan cylindrarna, och testen gjordes då motorn var kall så borde det inte vara nått problem tycker jag.

 

Har även provat en annan cdi box mest för roskull men blev inte någon skillnad.

 

Tog även lös förgasarna och rengjorde dessa men de såg hur fina ut som helst.

 

Är ny soppa i tanken och den separata olje tanken är inte borttagen eller pluggad.

 

Är det någon som har ett tips

 

Kan det vara så att det kan vara bränsle relaterat fast stiftet är blött då man tar lös det eller skall man tro att det är ett tändnings problem fast det ger gnista??

 

Om det är ett soppa problem så har jag läst att membranet i bränsle pumpen kan strula på dessa och undrar då om någon vet var man kan hitta en ny pump eller en repsats till den jag har för hittar som ingen nånstans som passar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att den tar in vatten i den cylindern och att den därför inte vill gå. Hade samma fel på min Yamaha v6a och till slut har jag nu bytt riggpackning och skall provstarta inom kort. Jag hade bra komp, tändning och nyrenoverade förgasare. Motorn rök och ville inte gå på den nedersta cylindern.

 

Det är nog antingen detta eller toppackning.

 

Pröva att se om cylindern går på startgas. Då kan det fortfarande vara bränsleproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nått sätt att kolla ifall det är vatten. Känns nämligen inte som att motorn ryker mer än den borde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag kollar vidare så upptäcker jag även att cylindrarna blir olika varma. När jag startar den så blir de 3 på vänster sida, sett bakifrån, mycket varmare än de på höger sida. Det är inye så att man bränner sig men på tomgång så känns högra sidan jummen medans vänstra är ordentligt varm.

Är det normalt att de värms upp olika fort eller skall jag tro att det är nått fel med kylningen med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur låg var kompressionen jämfört med ny motor? Det kan ju faktiskt vara så att den helt enkelt är gles pga slitage..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompen låg mellan 6,4-6.5 kg. Vet inte var den borde ligga men tycker det vore konstigt att den bara tvärt tog slut.

 

Skall lyfta toppen på torsdag får jag se hur det ser ut där under. Mest rädd är jag väl för att dra av bultarna. Är det nån som vet med vilket moment man skall dra toppen sen och i vilken ordning bultarnas skall dras fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en Clymer-manual från Bokus så får du svar på frågorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall åka och köpa den.

 

Tog då iallafall av toppen och innanför den ser allt ut som det skall.

Har nångång läst att om det kommer in vatten i en cylinder så skall det ha en renande effekt vilket gör att sotet som är på toppen skall vara mer eller mindre borta. Är det sant. För om det är sant så beror det inte på vatten i cylindern som jag fick som förslag.

Packningen mellan såg också fin ut så är nog bara att dra ihop det igen med ny packning då förståss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har själv sett att ett tändstift kan se ut som nytt, hel rent, när det suttit i en cylinder som förbrände vatten pga spricka i toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nått bra sätt att ta reda på om toppen är sprucken för visuellt ser jag ingen spricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske, men har du testat att köra utan tändhatten på(på den cylindern som du misstänker)? För att se om det blir nån skillnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu när du har toppen av, dra runt motorn och se hur loppet ser ut. Det har förekommit fall där det varit sprickor/hål i cylindrar bredvid varandra där kolven tätat så pass att komp ser ok ut men cylindern inte går.

 

Detta är ett väldigt långskott, men lätt att kolla med toppen av.

 

Har du testat med startgas än? Har du komp, tändning och bränsle i rätt blandning går ju motorn. Finns komp och tändning(och inget vatten) är det väl bränslesidan som spökar ändå? Om stiftet är blött kanske förgasaren flödar iatället?

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det glömde jag ju säga. Jo provade med startgas men blev ingen skillnad. Varken på tomgång eller då man drar på.

 

Har även kollat cylinderloppen och vad jag kan se så ser de fina ut.

 

Väntar på packningen nu så jag kan dra ihop allt igen. Var rätt säker på att jag skulle få den igår men icket. Det är nackdelen att bo lite konstigt till så mam behöver beställa allt man dkall ha.

 

Vad jag ser flödar inte förgasarna över heller.

 

Känns som det med vatten lät som en bra ide men borde man inte se nått litet spår av det då man lyfte toppen. Antingen att toppen av kolven var renare eller nått för ser verkligen ingen skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var både riggpackning och packningen till toppen bytta och är absolut ingen skillnad så nu börjar jag vara utan ideer.

 

Det enda jag inte gjort är att kolla under svänghjulet. Har mätt upp triggern och får rätt värden från den men finns det nån chans att den kan strula ändå så att den tänder på låga varv typ tomgång men då man drar på lägger den av? Om det är triggern som strular visst kan det bli så att bara ett stift påverkas av den eller?

 

Finns det nått mer under svänghjulet som kan göra att den beter sig konstigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som membranen i bränslepumpen inte är hela. Vad är bättre, renovera pumpen son sitter på, förstår inte hur jag skall hitta delar till den men är väl ett senare problem, byta till en pump utan vro och i såna fall är det nån som har ett förslag på en lämplig pump eller sätta el pump och vore även då tacksam ifall nån vet en lämplig pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går som bra detta, efter att bytt packningar till toppen och riggen så  lev det dags att byta soppa pumpen och det gick ju bra. Då började motorn gå ok så lite justering av förgasarna så blev den ju som ny. Hann ju till och med ut och prova den i ca 22 sekunder så började den bara varva och där stod jag. Tur att man inte kommer så långt på 22 sekunder iallafall.

 

Så nu till mitt nya problem, motorn går kanon men spelar ingen roll om jag lägger i fram eller back så driver den inget. När det hände så var det ingen smäll eller något utan varvade bara upp och förlorade drivningen helt.

 

När jag lägger in fram eller back nu så hörs det inget ljud att en växel går i.

 

Har kollat länkaget bakåt och det är inte någon vajer som är av för allt rörs som det skall bak i motorn.

 

Kan det vara propellern som slirar men visst borde jag fortfarande höra en litet klock då man lägger in växeln då?
Ifall lådan har havererat borde man inte höra nått litet rassel då?

 

Kan tyvärr inte ta upp båten och tömma oljan för har lånat ut min trailer och får inte tillbaka den förrän om några veckor. 

 

 

Vore enormt tacksam för någon ide för enormt nära nu att det blir ett ankare av motorn.

 

 

Börjar vara lite less nu så är det någon som har ett tips var jag skall börja söka fel. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om propellern slirar brukar den greppa om man kör sakta. Kolla växelstaget som går ner till växelhuset. Om jag minns rätt sitter nån del av länkaget med nån form av låsskruv, har du tur så kanske den bara behöver dras åt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat vidare.

Proppelern är inte problemet.

Har även kontrollerat länkaget och är inget fel med det.

Har provat att skruva lös "vajern" som sköter växlingen och provat snurra propellern och proppeleraxeln sagtidigt som jag lagt i fram och back manuellt genom att trycka där vajern satt fast fram och bakåt och propelleraxeln snurrar lätt oavsett vad jag gör. Är inye heller några missljud då jag snurrar den.

 

Vet inte själv hur detta fungerar när det gäller en båtmotor.

 

Vad är nästa steg jag bör prova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju helt klart som något hoppat isär från wireinfästningen och nedåt.

 

Nu vet jag inte men du skriver att du har bytt riggpackning då har du haft borta motordelen från riggen?

 

Kan det hänt något med länkarmarna ner till växelhuset när du monterade ihop motorn, vet inte hur det ser ut på din maskin.

 

http://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1990&hp=200&model=J200TXESM&manufacturer=Johnson&section=Gearcase+-+Standard+Rotation+Early+Production

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också att det känns som att något släppt.

 

Fungerade kanon efter jag satt ihop det undertiden motorn inte gick bra men direkt motorn gick som den skulle så effekten ökade hände detta.

När det fungerade från början så borde det vart rätt ihopsatt tycker jag men.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också att det känns som att något släppt.

 

Fungerade kanon efter jag satt ihop det undertiden motorn inte gick bra men direkt motorn gick som den skulle så effekten ökade hände detta.

När det fungerade från början så borde det vart rätt ihopsatt tycker jag men.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det konstaterat att drivaxeln gått av jäms med översidan av pumphuset där impellern sitter.

 

Nu till mina två frågor. Är det någon som vet om denna är lätt att byta. Min andra fråga är om det är nån som vet var man kan hitta en sån till ett vettigt pris då jag inte lägger ut 4000 på en gammal motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maximal otur:(

 

Det bör dock finnas en del begade hus/delar i omlopp då dessa maskiner inte direkt är kända för att hålla ihop för evigt.

 

Hoppas det löser sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Det mesta brukar ju lösa sig i längden men skulle behöva veta hur mycket jobb det är att byta den innan jag söker en ny.

 

Kan man på nått sätt byta övre delen av drivaxeln utan att riva hela växelådan.

 

Kan man på nått särr "dra" upp drivaxeln och säyta dit en ny utan att plocka bort propeller mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Greger74. Du har gått igenom din motor grundligt nu och har haft oförtjänt otur måste jag säga. Om drivaxeln har gått av och du vill byta bara den så måste du ju ha en ny sådan. Finns den att köpa som reservdel? Jag känner inte till din motor men det brukar vara så att axeln sitter i växelhuset och har splines som går in i motorns (powerhead) underdel. Bästa lösningen för dig torde vara att hitta ett nytt växelhus och montera det. Då får du en ny axel med det. Undersök också om det är ett vanligt problem för motortypen. Googla på amerikanska sidor och scanna av Ebay.com och Blocket.se. Jag är ganska säker på att din motor är/var vanlig i USA.

tex:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=johnsson+v6&_vxp=mtr&_osacat=177686&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xjohnson+v6.TRS0&_nkw=johnson+v6&_sacat=177686

 

Efter allt arbete du lagt ner är det synd att byta motor nu - för visst börjar du kunna den här maskinen nu?

Kämpa på. Har du klarat det såhär långt kan du byta en simpel axel också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nej inte ger jag mig nu. Fick tag i ett annat växelhus som jag monterat ikväll så i helgen blir det att sjösätta igen.

Fördelen är som du säger att nu börjar man kunna motorn in och ut. När jag väl höll på nu så bytte jag soppapumpen och kopplade bort vron då pumpen inte riktigt kändes ok.

Så det som är kvar är väl att veven går av nu eller nån kolv skär men i övrigt så verkar det ju lovande.

 

Och jo hade lite göra så tog isär det gamla växelhuset för att se hur svårt det var att byta drivaxeln och var inte så svårt men en del skruvning. Största problemet var att få bort låsringarna som håller proppeleraxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tillslut verkar saker fungera som de skall. Var ut ikväll och äntligen så kanns det som det både är mer än 10 hk i motorn och drivaxeln verkar hålla så nu är allt kanon igen. Det som återstår är att det känns som den är lite för svårtartad än men man kan ju inte få allt direkt.

 

En annan fråga när jag ändå frågar om allt. Tänkte få igång varvräknaren i båten. Sitter en som visar varning för massa saker och det fungerar men själva varvräknaren är död. Tror inte den är inkopplad mot motorn. Läste nånstans att det brukar vara den grå kabeln som skall ge signalen men mäter jag mellan den och jord är det noll.

 

Finns det någon som vet var någonstans på motorn man kopplar in den.

 

Vet tyvär inte vad det är för märke på mätaren som sitter på båten men brukar det finnas så man kan ta signalen direkt från cdi boxen eller kopplar man in den någon annanstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...