Makkansjogren 0 Postad 17 Juli , 2015 (redigerade) Hej! Tiltmotorn på min Mercury får 1989 (115hk) går i pincip bara nedåt, det är upp som är problemet. Pratade med verkstad och dem trodde att det antingen var reläet eller motorn. Kan man öppna motorn och testa reläet, eller är det lika bra att byta hela tiltmotorn? Behöver man tappa den på olja innan man byter? Tack på förhand! Redigerad 17 Juli , 2015 av Makkansjogren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 17 Juli , 2015 Och just det - kan jag byta utan att motorn faller ner eller ska jag låsa fast den först? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 17 Juli , 2015 (redigerade) Hur menar du när du skriver "i princip bara nedåt"? Rör den sig upp nånting? Själva reläna är lättåtkomliga, 2st ett för upp och ett för ner. Dom sitter bakom plastkåpan på samma sida som 2-taktsreservoaren på själva motorn. Prova skifta plats på dessa och se om felet följer med, om så är fallet är det bara att ersätta det trasiga reläet. Med tanke på att själva P/T motorn funkar börjar vi där innan vi gräver djupare. Edit. Motorn sjunker inte när reläna är bortkopplade, isåfall har du ett läckage någonstans eller för lite olja men man ska givetvis vara försiktig, skruvar du däremot bort den manuella skruven faller motorn som en giljotin. Redigerad 17 Juli , 2015 av Chrille_82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 17 Juli , 2015 Sorry - satt och skrev med dottern på knät så blev lite desorienterad och glömde en mening :-) Den går uppåt en gång av 50 tryck eller så. Menar du bakom motorkåpan för utombordaren? Vad är en tvtaktsreservoar? Oljetråget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 17 Juli , 2015 Ok, kan vara dålig kontakt alternativt glapp i knappen i reglaget eller kabelhärvan fram till motor. Även reläets kontaktytor kan vara oxiderade. Ja, lyft bort eller vik motorkåpan åt sidan, om vi säger att vi står bakom båten ska du på motorns högra sida se ett svart skyddslock, det ska du avlägsna och under hittar du reläna. Prova byt plats på dom först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 17 Juli , 2015 Ok! Tusen tack! Ska kolla om jag hittar dem. Något jag märkte nu är att det klickar när man försöker ta upp motorn, men tiltmotorn startar inte. Jag tycker motorn rör sig med bra fart när den väl går upp, så känns egentligen mer som att reläet glappar eller nåt. Ska kolla kontakterna, är ju en gammal motor så låter inte helt otroligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 18 Juli , 2015 Jag har kollat på dem och tagit loss alla kablar samt slipat rent dem. Tyckte kanske att det blev lite bättre när den ska upp, om än marginellt. Kanske 1 av 25 gånger som det funkar nu, ibland 1 av 5. Nedåt har dock börjat kärva istället och beter sig likadant som upp nu. Är det inte så att kontaktytan består av en kopparmutter som har kontakt via kopparbulten den är fastskruvad i och ner i reläet? Tyckte bara det var plasthölje runt kopparbulten. De bultar som reglaget är kopplat mot var dock inga kopparbult, dem var gråfärgade, kan kopparn ha blivit så oxiderad att den har blivit grå? Blir inte koppar mörk när den oxiderar? Ska mäta upp tiltmotorn vid tillslag, men kan nog inte göra det förän i morgon då jag behöver fyra händer för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 18 Juli , 2015 Aha, har du den äldre typen utav relä som ser ut enligt bifogad bild? Det finns isåfall ett litet ombyggnadskit så man istället kan köra med moderna billiga relä från tex. Biltema för under hundringen. Tror tom att jag har ett sånt kablage liggande. Låter själva elmotorn pigg och frisk när den väl går? Kan vara kolen som håller på att ta slut men mät oxå om du har spänning fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 18 Juli , 2015 Japp - exakt så ser den ut! Om jag ska försöka förmedla ljudet så skulle det vara "Neeeeeeeeooooooooo" och om jag inte minns fel så börjar "oooooo" när den inre kolven gått in helt. Tycker den låter lika pigg som den alltid gjort och det går fort att tilta upp motorn, säg 7-8 sek kanske. Antar att om det är kolen som börjar ta slut, så är det lika bra att byta motorn? Återkommer när jag mätt i morgon, men jag sätter en femma på att problemet är motorn ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 19 Juli , 2015 (redigerade) Hallå! Det blev en liten kaotisk situation idag där jag tvunget skulle ha upp motorn då jag var tvungen att flytta båten och tilten gick inte. Mätte upp reläet och det var ingen spänning mot tiltmotorn när man tryckte på knappen. Pga den något stressade situationen så provade vi till sist att bara göra en bypass och lägga inkommande pluspol till reläet mot utgående pluspol mot tiltmotorn och vipps så ryckte den upp motorn i ett naffs. Det är alltså reläet som är dåligt och jag tackar så mycket för din tid och den hjälp jag fått! Vad behöver man för ombyggnadskit för att köra med Biltemas reläer? Alt. vet du någon sida som säljer gamla reläer till Mercury? Varje relä har fyra kablar, en plus in, en plus ut, en jord och en plus från reglaget. Lite bökigt att söka efter detta på internet då det bara blir engelskt blajj :-) Ha det! Redigerad 19 Juli , 2015 av Makkansjogren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 19 Juli , 2015 (redigerade) Hittade nedan sida som har dem till vettigt pris! Till skillnad från andra som vill ha 1500:-/st! https://www.marindemontering.se/m/searchresults/Relä Redigerad 19 Juli , 2015 av Makkansjogren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 20 Juli , 2015 Kul med återkoppling! Ja det finns pengar att spara om man kan använda internet och dess sökmotorer. På sidan du länkar till finns ju även kablaget jag nämnde tidigare i tråden, fast i ditt fall är det ju lättast att bara byta ut reläna till likvärdiga, obs! Byt ut båda nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 20 Juli , 2015 Ja verkligen - kostar dem bara 240:- så byter jag ju definitivt båda när jag ändå håller på. Produktnumret på de reläer jag länkade till stämmer inte riktigt med mina - men vad kan vara skillnaden på dem? Mina ser helt identiska ut med dem. Dem säljer ju dessutom tre identiska reläer till lite olika priser, så någon skillnad måste det ju vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makkansjogren 0 Postad 20 Juli , 2015 Fick äntligen tag på Marindemontering och de reläerna som jag skall ha kostar 239:- st. Att jämföra med en båtverkstad i Göteborg som kunde sälja dem till mig för 1500:- istället :-) Tack för hjälpen Chrille! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 20 Juli , 2015 Vad bra, då löser det sig till en rimlig kostnad iaf. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser