mats15 0 Postad 17 Juli , 2015 Funderar på att sätt in en bog propeller på min rinker fiesta vee 270 inför nästa säsong. Båten väger normalt lastad 3.8 ton och är c:a 8.40m lång , hur stor bog propeller bör jag? Vill ju inte sätta in en för liten. Kanske någon som gjort detta på en Rinker? Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 17 Juli , 2015 Din Rinker är grund i förskeppet. Viktigare enn kraften i själva b-propeller´n är att få den djupt nog i vattnet så det inte bara caviterar. Bästa lösningen, tror jag, är en nedfällbar (drop down). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mats15 0 Postad 17 Juli , 2015 Ska mäta och kolla lite borde få plats med en side power se 40. Det ska vara 125mm tunnel till den frågan är om den är till räckligt stark (3hk). Enligt specen ska den vara för båtar mellan 8 till 10,5 meter. Frågan är om vikten på min rinker har betydelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 18 Juli , 2015 Jag har SE40 i vår Bavaria 28 sport som väger ca 4.5 ton Normalvikt. Funkar jättebra och den orkar även i starkare sidvind Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mats15 0 Postad 18 Juli , 2015 Ok Det var intressant ,då borde side powern vara tillräcklig för mig med , borde vara lättare på min båt eftersom din segelbåt har djup köl .eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 25 Juli , 2015 Har satt en SE40 i min Bayliner 2855. Funkar alldeles utmärkt. Det bra med SE40 är att det bara är en 125mm tunnel så du får ner den maximalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 25 Juli , 2015 Ok Det var intressant ,då borde side powern vara tillräcklig för mig med , borde vara lättare på min båt eftersom din segelbåt har djup köl .eller? Vet inte om ditt svar var menat till mig? Men min Bavaria 28 sport är ingen segelbåt. 9x3m sportcruiser. Så det borde vara jämförbart med din båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mats15 0 Postad 26 Juli , 2015 Ok Det var intressant ,då borde side powern vara tillräcklig för mig med , borde vara lättare på min båt eftersom din segelbåt har djup köl .eller? Vet inte om ditt svar var menat till mig? Men min Bavaria 28 sport är ingen segelbåt. 9x3m sportcruiser. Så det borde vara jämförbart med din båt Jo Jag misstog mig på bavarian självklart är det en motorbåt. sorry. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser