Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Grodhavsseglarn

Knirr och knarr i bominfästningen

Rekommendera Poster

Det knarrar I bominfästningen mot masten, vilket är störande då man ligger still. Det är låter som ett osmort gångjärn I ett spökslott.

Jag har plockat ur sprinten och knuggat in den med stearing och satt in plastbrickor både över och under bomänden där sprinten går igenom.

Min lösning fungerade ett dygn. Nu är det knirr och knar igen. Är det någon som kan föreslå något bättre för att få tyst på oljudet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten oljekanna i ett handskfack och duttar i lite vanlig motorolja vid knarr. Håller några veckor.

Bäst är nog fett som stannar kvar lite längre men oljan tränger bättre in så man behöver inte ta isär. Droppa uppifrån så rinner det neråt. Är kapiläriskt också och kan nog även ta sig uppåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror också på fett som stannar kvar. Testa vantskruvolja eller propelleraxelfett på sprinten. Alternativet kan vara en bättre torrsmörjspray, sådana man kör på moderna cykelkedjor till exempel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många skumma ljud som kan störa särskilt insomnandet finns det, saker i masten hörs dessutom överjäkligt tydligt. Men en knarrande osmord riggbult?

Kanske kan du lägga upp nån egen bild, eller eventuellt hitta någon snarlik HÄR att hänvisa till?
(Jag antar att bommen är normalt beslagen och bara svänger en smula hit&dit i nattens våg-guppande, förstår inte riktigt varför det skulle knarra i en osmord riggbult? Frågar för kanske har du nåt mekaniskt detaljfel som enkelt skulle kunna ändras så att smörjning inte längre behövs? Har också en riggbult i bomfästet mot masten, ingen smörjning har någonsin behövts för att tysta dess minimala rörelse? Bara en fundering.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte varför det är så på de bultar jag har i bommen men knarrar gör de mycket distinkt och enerverande. Det är Selldéns i övrigt utmärkta fabrikat och nån tanke från utvecklingsavdelningen att åstadkomma en tystgående lagring har troligen aldrig poppat upp.

Det är syrafast bult i aluminium på några ställen och de små fram och återgående rörelserna torkar snart ut oljan. Regn tvättar också bort det feta. Jag har märkt att jag nån gång när jag kört långt med motorcykel i regn fått en torrknarrande kedja.

Fett förhindrar nog bättre regntvättning av ytorna. Men eftersom oljekanna och olja på nån minut återför friden över riggbråket så struntar jag i infettning vilket är ett litet mer smutsigt och tidsödande bestyr.

Den rigg vi har är bom med uthal för rullstor med kickstång av gasfjädertyp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade liknande problem med knarr. Smörjde bulten till bomfästet och satte nylonbrickor över och under. Var bra men knarr ibland. Visade sig vara kicken som var boven. Gasassisterad stång. När jag började sätta an taljan så stången hade obelastade ändar försvann knarret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha! Låter som en sannolik orsak med en kickrod som pressar på en bom som dras ner med storskotet istf att kickstången är ihoptryckt av kicktaljan och bommen hänger av bara egentyngden. Skillnaden i tryck på bultarna blir avsevärd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Excel319: Mycket bra iakttagelse detta med att gasassisterad kickstång tycks ha med saken att göra. (Har aldrig haft nån sådan, kanske var det därför jag var som ett enda stort frågetecken i förra inlägget.) Riktigt exakt varför uppåt-press på bomfästet kan orsaka knarr framgår inte, men det ju skillnad som också Forgus påpekar.

Haha, vadå knarr förresten?
Inte lätt att beskriva ljud med bokstäver, i gamla tiders analoga fågelböcker beskrevs exempelvis deras läten med saker som Kniii-prrrt-flärp-oha eller annat nonsens. Numera kan man istället lyssna i vissa fågelböcker, blir betydligt mer begripligt. (Hm... f.ö. kul att ta med sig och eventuellt spela upp för nån lämplig fågel, kan reagera med att svara eller fly e.t.c. Störning av fågellivet på detta sätt avrådes givetvis bestämt i boktexten.)
Till saken...varför finns inget ordentligt lyssningsbart ljud-lexikon över mekaniska oljud typ knarrande, knirkande, slamrande motorventiler, pingande knackande kolvmotorer o.s.v.? Vore bra om man i forumtrådar kunde hänvisa/länka till nåt snarlikt katalogiserat lyssningsbart oljud emellanåt, kan jag tycka. Fast kanske är detta på gång men ännu bara i sin linda?... http://soundbible.com/tags-metal.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Excel319: Mycket bra iakttagelse detta med att gasassisterad kickstång tycks ha med saken att göra. (Har aldrig haft nån sådan, kanske var det därför jag var som ett enda stort frågetecken i förra inlägget.) Riktigt exakt varför uppåt-press på bomfästet kan orsaka knarr framgår inte, men det ju skillnad som också Forgus påpekar.

Haha, vadå knarr förresten?

Inte lätt att beskriva ljud med bokstäver, i gamla tiders analoga fågelböcker beskrevs exempelvis deras läten med saker som Kniii-prrrt-flärp-oha eller annat nonsens. Numera kan man istället lyssna i vissa fågelböcker, blir betydligt mer begripligt. (Hm... f.ö. kul att ta med sig och eventuellt spela upp för nån lämplig

fågel, kan reagera med att svara eller fly e.t.c. Störning av fågellivet på detta sätt avrådes givetvis bestämt i boktexten.)

Till saken...varför finns inget ordentligt lyssningsbart ljud-lexikon över mekaniska oljud typ knarrande, knirkande, slamrande motorventiler, pingande knackande kolvmotorer o.s.v.? Vore bra om man i forumtrådar kunde hänvisa/länka till nåt snarlikt katalogiserat lyssningsbart oljud emellanåt, kan jag tycka. Fast kanske är detta på gång men ännu bara i sin linda?... http://soundbible.com/tags-metal.html

På min är det inte bomfästet, fastän jag trodde det först, utan kickfästet på masten som knarrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min bom väsnas trotts avsa knaden av  gas kick =dirk-kicktalja vilket avhjälpes m ngra droppar motorolja från en doppad skruvmejsel  fast värst är när storskottaljan skramlar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Obs VARNING helt OFF TOPIC men detta med ljuds tillkomst och tolkningsanalys råkar intressera mig en smula.
Nå, detta inlägg alltså mest på skoj: Hade tidigare
lyrfågelns skickliga härmning som favorit (obs många snarlika förfalskningar förekommer, men detta med kamera, motordriven kamera, och motorsågen minns jag från SVT:s direktsändning och David Attenborough känns ju pålitlig.)
Haha, hittade just en annan skicklig härmning som får gå som favo2, visserligen fusk med en burk som hjälpmedel men men. Att imitera motorljudet från en lamborghini V10-motor med rösten kräver sina nördiga delövningar som synes i videon. Nån Lamborghini har jag aldrig fått köra så hur pass bra imitationen är har jag dålig koll på. En sorts galenskap att imitera motorljud javisst, men kul och samtidigt imponerande på sitt sätt!? :)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...