douakh 15 Postad 16 Juli , 2015 Hej Allesammans! I våras blev jag ny ägare till en Ryds 695 DC. Tidigare ägare har gjort en ordentlig översyn med elinstillationen gällande dragningar, inkoppling samt inte snålat in på material. Personen ifråga tycks inte ha tummat på kvalité eller kunskap. Vad jag dock inte förstår eller begriper är varför denna inte kopplat in någon huvudströmbrytare, varken till startbatteri eller förbrukare. Vederbörande har endast dragit bort +polen på förbrukaren då denne legat i hemmahamn. Kan någon förklara fördelar och nackdelar med detta? I vanliga fall brukar man vilja ha någon form av huvudströmbrytare? Då jag läser installationnsbeskrivningar hos Skyllemarks så rekommenderar dom att man inte ska ha någon huvudströmbrytare till motton/startbatteri. Någon med kunskap och erfarenhet får gärna hjälpa mig i detta då jag är i begrepp att koppla in en huvudbrytare. Mvh / Douglas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Juli , 2015 (redigerade) Det är på två sätt med detta med "batterifrånskiljare". De flesta är ju inga brytare utan bara just frånskiljare som inte klarar av att bryta nån större last. Till centralen med de flesta förbrukningsgrupper har jag en batterifrånskiljare för att enkelt kunna stänga av sånt so jag vill kunna bryta bort när jag inte är i båten. Fungerar samtidigt som ihopkoppling av start och förbrukningsbatterierna. En lite central för länspump, batteriladdare, solcellspanel och värmare går före batterifrånskiljaren. En relativt stor säkring direkt efter batteriet. Till mitt startbatteri har jag ingen frånskiljare, men har länge funderat på att montera en. Det hade gått bra att sätta den så att nyckel hamnade strax intill kranen för kylvattnet och göra en enkel förregling där emellan. Öppnar man batterifrånskiljaren kan man stänga bottenkranen, För att sluta frånskiljaren måste man öppna bottenkranen. Det har hänt att jag glömt öppna kranen till kylvattnet. Det skulle också va enda anledningen till att jag skulle montera en battrifrånskiljare på startbatteriet. Ju fler kopplingar och kontaktpunkter i en krets, desto fler möjligheter till fel. Redigerad 16 Juli , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Juli , 2015 Enligt CE-reglerna ska det finnas en huvudbrytare/batterifrånskiljare. Gör man "väsentliga förändringar" i båtens elsystem ska CE-reglerna uppfyllas. Gör man inte det så kan försäkringsbolagen neka ersättning. Något motvilligt kände jag mig tvingad att montera en frånskiljare. Idag har jag använt den för första gången när jag skulle koppla om lite. Ett av de nuvarande tre batterierna sitter väldigt illa till, att koppla loss batterierna hade inte varit kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 17 Juli , 2015 (redigerade) Hej! Visst är det så att fler grejer inkopplade ger fler möjligheter till problem men i detta fall anser jag att fördelarna med batterifrånskiljare överväger med bred marginal. Visst kan man plocka bort polskor i stället, men iaf i min båt är det onödigt bökigt. En av fördelarna är ju att man enkelt och säkert kan koppla bort elen från systemet om man ska greja med det men framför allt så man in riskerar att något, inte minst någon av de "moderna" elprylarna, man har inkopplade i systemet varken drar ur batterierna eller bränner upp båten när den ligger vid bryggan. Köp nu inte någon billig skit, då kan du hellre skippa dem, satsa på gastäta kvalitetsgrejer. Mvh Jocke Redigerad 17 Juli , 2015 av Slowrider 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 17 Juli , 2015 Tack för råd och inputs i frågan. Jag har inhandlat en Blue Sea System batterifrånskiljare som är gastät. Tänkte installera den i dagarna på min förbrukare. Det låter vettigt att kunna bryta förbrukningsbatteriet då jag inte är i båten. Startbatteriet kommer jag inte koppla till batterifrånskiljaren då den sitter kopplad med ett relä mellan förbrukaren. Finner ingen större anledning till varför jag bör kunna koppla från med hjälp av batterifrånskiljare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 17 Juli , 2015 Skall du ha batterifrånskiljare på startbatteriet får du ha två. En för start och en för förbrukning. Har man en båt som kan va stöldbegärlig, så kan en dold huvudströmbrytare på startbatteriet fördröja tjuven några få minuter. Sen kan det ju va, som behmac sa, att det finns CE-regler som föreskriver det under vissa förhållanden. Sen om det är vettigt eller ej är ju en annan fråga. Kom att tänka på den, troligtvis sanna, historia som Mark Levengood brukar berätta. "Till skillnad från finländarna är svenskarna bokstavstrogna och tråkiga. Det finns något väldigt oflexibelt med svenskar, tyckte Mark.- Att tänka fritt går inte. Då går något sönder i huvudet.Som ett exempel berättade han om när han som nyanländ till Sverige fick jobb inom vården, och blev uppmanad att läsa på SFI.- Men jag är ju finlandssvensk!- Ja, och regler är regler, svarade chefen." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 17 Juli , 2015 Självklart så ska man ha huvudbrytaren till båda bankerna. Det enkla skälet är att ingen ström ska vara på i båten, vid en kabelbrand så går det fort att göra båten strömlös. Ingen risk för gnistbildning när man kopplar in batterierna, o s v. Här har du en matnyttig läsning om hur du kan koppla. http://vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/Batparmen_04_elsystem%20.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 17 Juli , 2015 Tack för den matnyttiga pdf-filen. Jag är nu övertygad om att jag bör snarast koppla in batterifrånskiljare på start och förbrukning. Har inhandlat denna och den bör väl fungera för både start och förbrukare? http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71332 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 17 Juli , 2015 Tack för den matnyttiga pdf-filen. Jag är nu övertygad om att jag bör snarast koppla in batterifrånskiljare på start och förbrukning. Har inhandlat denna och den bör väl fungera för både start och förbrukare? http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71332 Nej - med den växlar du mellan start och förbrukning. Det är en sån som jag har som batterifrånskiljare på förbrukningsbanken. I läge "1" är förbrukningsbanken kopplad till stora elcentralen. Normalläge I läge "1"+"2" kopplar jag samman förbrukningsbatteriet med startbatteriet. Om startbatteriet är tomt på ström I läge "2" kopplar jag startbatteriet till stora elcentralen. Ett läge som egentligen aldrig någonsin bör inträffa. Du måste ha en separat batterifrånskiljare till startbatteriet om det skall va nån vits. Den batterifrånskilljare du har köpt går ju ann att använda men den skjuter väldigt mycket över målet, fast du kan ju koppla den som jag har gjort och ha den som nödinkoppling av förbrukningsbanken till startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Juli , 2015 Läge 2 använde jag på min för ett par veckor sedan för att kunna köra länspumpen när jag pga ett fel inte fick någon ström från förbrukningsbatteriet. Det var ganska mycket vatten i båten efter allt regnande och stillastående länspump... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 17 Juli , 2015 Det går utmärkt med den. Du startar i startläge, slår om sen till alla batterier så att allt laddas och när du sen stänger av så ställer du den i förbrukning. Och det kommer inte flyta ström från startbatteriet till förbrukningen när motorn är igång, eftersom generatorn laddar med en högre spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 17 Juli , 2015 (redigerade) Jag som trodde ellära var en någorlunda exakt vetenskap men det råder viss olika uppfattningar även där. Jag får väl helt enkelt gå på att det inte kan skada med batterifrånskiljare på startbatteriet. Ett utdrag från Skyllemarks. "Vi rekommenderar att du har en strömbrytare som bryter alla vanliga förbrukare, kanske ännu en som bryter även kylskåp och värmare. Däremot bör det inte vara brytare i laddkretsen." Se kopplingsschemat! http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad/placering-av-sakringar-och-strombrytare/ Redigerad 17 Juli , 2015 av douakh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 17 Juli , 2015 Det går utmärkt med den. Du startar i startläge, slår om sen till alla batterier så att allt laddas och när du sen stänger av så ställer du den i förbrukning. Och det kommer inte flyta ström från startbatteriet till förbrukningen när motorn är igång, eftersom generatorn laddar med en högre spänning. Kan jag inte bara slå på båda batterierna då jag startar för att sedan slå av startbatteriet då jag stannat båten för att då endast använda mig av förbrukningsbatteriet? Jag har som sagt ett skiljerelä kopplat mellan dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Juli , 2015 Anledningen, som jag förstår det, till att Skyllermarks avråder från brytare i laddkretsen är att om man bryter den när motorn är i gång så förstörs laddningsregulatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 17 Juli , 2015 Visst kan du starta med hjälp av alla batterierna. En laddningsregulator går inte sönder med en sekunds bortfall av batterierna, sen så när motorn går så finns det andra förbrukare i kretsen, t ex kylskåp, instrument m.m. så belastningen är inte noll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Juli , 2015 Det går utmärkt med den. Du startar i startläge, slår om sen till alla batterier så att allt laddas och när du sen stänger av så ställer du den i förbrukning. Och det kommer inte flyta ström från startbatteriet till förbrukningen när motorn är igång, eftersom generatorn laddar med en högre spänning. Det går jätterbra om man vill ha en krånglig installation som man måste ha stenkoll på hela tiden. Vill man ha en bekymmersfri anläggning där man inte måste tänka sig för hela tiden, bör man ha två separata batterifrånskiljare. En för startbatteriet och en för förbrukningsbatteriet med ett skilljerelä som sköter laddningen mellan batterierna. Sen finns det ju vissa människor som tycker att man skall krångla till livet så mycket som möjligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 18 Juli , 2015 (redigerade) Jag tänkte byta min off, "1, 2, 1+2"-brytare i min Rinker till en sån här: http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71342 Och separera start/förbrukar-krets. Generator går till Biltema-relä som laddar både start/förbrukare när spänning överstiger 13,3V. Byggde så i min förra båt fast då med Skyllermarks-relä. Funkade fint, en huvudströmbrytare att bry sig om och den bryter allt. Att behöva vrida runt på någon strömbrytare för att göra så alla batterier laddas och dylikt verkar helt klart jobbigt, onödigt och risk för fel. Ett BT-relä för 199:- är väl investerade pengar. Redigerad 18 Juli , 2015 av sege Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 18 Juli , 2015 Västkustkretsen har ett 'fel' i sin PDF. De vill parallellkoppla batterier så här: https://www.dropbox.com/s/5q5aozfbib6keoj/Screenshot%202015-07-18%2009.47.16.png?dl=0 Kopplar man så får 'första' batteriet betydligt mer stryk än resterande, man får sämre laddning och allmänt sämre balans i sin batteribank: http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html Kanske inte är hela världen men ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 18 Juli , 2015 Jag tänkte byta min off, "1, 2, 1+2"-brytare i min Rinker till en sån här: http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71342 Och separera start/förbrukar-krets. Generator går till Biltema-relä som laddar både start/förbrukare när spänning överstiger 13,3V. Byggde så i min förra båt fast då med Skyllermarks-relä. Funkade fint, en huvudströmbrytare att bry sig om och den bryter allt. Att behöva vrida runt på någon strömbrytare för att göra så alla batterier laddas och dylikt verkar helt klart jobbigt, onödigt och risk för fel. Ett BT-relä för 199:- är väl investerade pengar. Jag har redan ett relä kopplat mellan batterierna. Gör inte den här batterifrånskiljaren samma arbete som den du ska införskaffa? http://seasea.se/Art...ArticleNo=71332 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Juli , 2015 Västkustkretsen har ett 'fel' i sin PDF. De vill parallellkoppla batterier så här: https://www.dropbox.com/s/5q5aozfbib6keoj/Screenshot%202015-07-18%2009.47.16.png?dl=0 Kopplar man så får 'första' batteriet betydligt mer stryk än resterande, man får sämre laddning och allmänt sämre balans i sin batteribank: http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html Kanske inte är hela världen men ändå. Var det inte bättre att länka direkt till SXK-västs PDF än att gå via en droppbox dit man behöver kunna logga in Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Juli , 2015 Jag tänkte byta min off, "1, 2, 1+2"-brytare i min Rinker till en sån här: http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71342 Och separera start/förbrukar-krets. Generator går till Biltema-relä som laddar både start/förbrukare när spänning överstiger 13,3V. Byggde så i min förra båt fast då med Skyllermarks-relä. Funkade fint, en huvudströmbrytare att bry sig om och den bryter allt. Att behöva vrida runt på någon strömbrytare för att göra så alla batterier laddas och dylikt verkar helt klart jobbigt, onödigt och risk för fel. Ett BT-relä för 199:- är väl investerade pengar. Jag har redan ett relä kopplat mellan batterierna. Gör inte den här batterifrånskiljaren samma arbete som den du ska införskaffa? http://seasea.se/Art...ArticleNo=71332 Den du länkar tillkopplar på läge 1 det ena batteriet till förbrukarna och startmotor/generator (om du kopplar det så) I läge 1+2 kopplar den bägge batteribankarna till förbrukarna och startmotor/generator. I läge 2 kopplar du det andra batteriet till förbrukarna och startmotor/generator. Den batterifrånskiljare som Stege länkar till består av två separata batterifrånskiljare som manövreras med samma vred. Sen finns det ett nödläge där man kopplar ihop bägge batteribankarna. Det är därför den är ca 300 kr dyrare än den du köpt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 18 Juli , 2015 Västkustkretsen har ett 'fel' i sin PDF. De vill parallellkoppla batterier så här: https://www.dropbox.com/s/5q5aozfbib6keoj/Screenshot%202015-07-18%2009.47.16.png?dl=0 Kopplar man så får 'första' batteriet betydligt mer stryk än resterande, man får sämre laddning och allmänt sämre balans i sin batteribank: http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html Kanske inte är hela världen men ändå. Var det inte bättre att länka direkt till SXK-västs PDF än att gå via en droppbox dit man behöver kunna logga in Jo, fast jag kunde inte länka till den bild jag ville visa. Trodde inte man behövde logga in för att se min dropbox-skärmdump. Kunde bifogat som fil istället, var bara en mini-urklipp från PDFen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 18 Juli , 2015 Jag tänkte byta min off, "1, 2, 1+2"-brytare i min Rinker till en sån här: http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71342 Och separera start/förbrukar-krets. Generator går till Biltema-relä som laddar både start/förbrukare när spänning överstiger 13,3V. Byggde så i min förra båt fast då med Skyllermarks-relä. Funkade fint, en huvudströmbrytare att bry sig om och den bryter allt. Att behöva vrida runt på någon strömbrytare för att göra så alla batterier laddas och dylikt verkar helt klart jobbigt, onödigt och risk för fel. Ett BT-relä för 199:- är väl investerade pengar. Jag har redan ett relä kopplat mellan batterierna. Gör inte den här batterifrånskiljaren samma arbete som den du ska införskaffa? http://seasea.se/Art...ArticleNo=71332 Det är precis en sån huvudströmbrytare jag vill ersätta som jag har idag. Med den kan man bara aktivera batteribank 1, 2 eller båda två samtidigt men de är inte separerade i aktivt läge. Den jag länkade till aktiverar batteribank 1 -> motor och batteribank 2 -> förbrukare, t.ex. Med ett vred. 'Emergency'-läget är samma som 1+2-läget dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 18 Juli , 2015 Jag tänkte byta min off, "1, 2, 1+2"-brytare i min Rinker till en sån här: http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71342 Och separera start/förbrukar-krets. Generator går till Biltema-relä som laddar både start/förbrukare när spänning överstiger 13,3V. Byggde så i min förra båt fast då med Skyllermarks-relä. Funkade fint, en huvudströmbrytare att bry sig om och den bryter allt. Att behöva vrida runt på någon strömbrytare för att göra så alla batterier laddas och dylikt verkar helt klart jobbigt, onödigt och risk för fel. Ett BT-relä för 199:- är väl investerade pengar. Jag har redan ett relä kopplat mellan batterierna. Gör inte den här batterifrånskiljaren samma arbete som den du ska införskaffa? http://seasea.se/Art...ArticleNo=71332 Det är precis en sån huvudströmbrytare jag vill ersätta som jag har idag. Med den kan man bara aktivera batteribank 1, 2 eller båda två samtidigt men de är inte separerade i aktivt läge. Den jag länkade till aktiverar batteribank 1 -> motor och batteribank 2 -> förbrukare, t.ex. Med ett vred. 'Emergency'-läget är samma som 1+2-läget dock. Vid aktivt läge d.v.s vid motorgång så spelar det väl ingen roll då båda är aktiverade eftersom genaratorn laddar upp? Jag förstår dock att jag bör stänga av startbatteriet då båten ligger stilla och då bara ha förbrukaren aktiv. Då torde de väl vara separerade från varandra? Har du haft problem med din batterifrånskiljare eftersom du skall byta? / Douakh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 18 Juli , 2015 Nej, men jag tycker det är helt värdelöst att behöva hålla på att ställa om en huvudströmbrytare, komma ihåg att byta till någon 'förbrukarbank' när jag ligger still, glömma det, förstöra startbatteri för att man drar ur det för mycket och så vidare. Startbatteri är en sak, förbrukarbatteri en annan. Jag vill gärna dela på det direkt vid huvudströmbrytare och inte manuellt behöva hålla på med en massa handgrepp. Ju mindre som kan gå fel desto bättre är det, man har ändå en massa för sig när man ska åka båt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Juli , 2015 Enklast är ju en brytare för start och en för husbatterierna samt en hjälpstartkabel för nödstart. Det är oftast bättre med flera enkla grejer än färre men mer komplicerade. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Juli , 2015 Västkustkretsen har ett 'fel' i sin PDF. De vill parallellkoppla batterier så här: https://www.dropbox.com/s/5q5aozfbib6keoj/Screenshot%202015-07-18%2009.47.16.png?dl=0 Kopplar man så får 'första' batteriet betydligt mer stryk än resterande, man får sämre laddning och allmänt sämre balans i sin batteribank: http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html Kanske inte är hela världen men ändå. Det är inget stort problem, normal förbrukning är sällan 100A utan betydligt mindre. Provar man att efter en dag koppla bort kablarna från batterierna, vänta 12 tim så ser man att spänningen är ganska lika i batterierna. Men de med skrivbord ska ju ha något att göra också. När jag gjorde om så valde jag en kabel från varje batteri till en gemensam kopplingspunkt. Vill/behöver man koppla bort ett batteri så är det enklare. Däremot tycker jag inte om att ha batteri-säkring-brytare. Har man ANL-säkringar så behöver man verktyg för att byta då vill man inte ha ström på säkringarna med risk för kortslutning. Därför vill jag ha brytaren närmast batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Juli , 2015 Sista meningen här ovan var en bra point. Hade inte tänkt i de banorna faktiskt. Å andra sidan har ingen av mina stora säkringar gått, någonsin! Och har du en brytare närmast batterierna så behövs ändå en frånskiljare som bryter bort förbrukare när jag lämnar båten obevakad? Men bra blir det! Kanske helt rätt design av en starkströmsanläggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juli , 2015 För att byta en huvudsäkring så behöver jag ett spärrskaft, när jag drar loss kan handtaget slå i bränsletanken. Är det lite bråttom så skulle detta kunna hända ...... Dessutom har jag tre huvudsäkringar, förbrukare, inverter och navigation (=egen central) så jag måste ha brytaren närmast batteriet. Jag anser även att en huvudbrytare/batterifrånsklijare ska bryta allt. Det enda undantaget är larmet som är kopplat direkt på batteriet. Larmet är fö helt isolerat, ingen koppling till övriga elsystemet. Ännu så länge är jag så pass klar i huvudet att jag på huvudcentralen kan komma ihåg att bryta det som inte ska vara igång när jag lämnar båten. Normalt brytt jag allt utom länspump, kyl och ozongenerator. Centralen har dvärgbrytare, "spakarna" är märkta med färg så att man enkelt ser att allt är brutet. Navigationdelen med VHF, plotter, lanternor mm har en egen "huvudbrytare", den slås ifrån så fort det är "väl i maskin". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser