Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
marqs1979

Startmotor Yanmar 3QM30

Rekommendera Poster

Hej !
Jag har köpt en gammal Yanmar 3QM30 som jag tänker sätta i min båt.

När jag köpte den så startade vi den och allt verkade ok, men jag är den nyfikne typen så jag ville lyfta toppen och kolla läget.
Det var väldigt tur det för jag upptäckte div problem tex trasig ventilstyrning.

Nu är toppen renoverad och och jag tänkte prova starta, dock så orkar inte startmotorn med. Den drar runt motorn (inte i så höga varv) men det blir tvärstopp när jag släpper ned ventillyftarna, obs det är kompressionen som gör att den stannar det är inget som tar. 
Jag har undersökt kolen mm (visuellt) och det verkar som det ska. 
Vad kan problemet vara ? Är startmotorn Slut helt enkelt ? någon lindning? Började fundera om den ska gå på 24 volt ? Men så kan det väl inte vara ? Eller ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplade in 24 V som ett test och då startade motorn. Vad är felet ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, sannolikt är det 12 volt som gäller. (Jag har i alla fall inte kunnat googla fram nåt annat för den yanmar-modellen.)
Startmotorn beskrivs ingående på tio sidor HÄR, det är enligt vänsteruppslaget en 4-polig seriemotor med 4 kol.
Finns flera tänkbara kopplingssätt och felorsaker, men pajar t.ex. en fältmagnets lindning kan den sannolikt ändå snurra på återstående. Blir i så fall kraftlöst ungefär som du beskriver, kanske bara halva den normala effekten på 1,8 kW.
Att koppla in 24 volt i sådant läge hjälper upp kraften men är direkt förkastligt, de kvarvarande magneterna och rotorlindningen överhettas snabbt. Men det kan som sagt finnas andra och kanske enklare felorsaker, konsultera gärna nån bilelektrisk firma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hittade felet på startmotorn  :) 

två av kolen satt på fel plats. La märke till att två av flätorna till kolen var isolerade och två var inte det. Två kolhållare va isolerade och två inte. Satte kolen med isolerade flätor på hållar med isolering och nu funkar det.11800114_10153203197997600_303956195598911702720_10153203198232600_7781308660298

Redigerad av marqs1979

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...