Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
AndyTheBest

Vänern 10-13 m/s, motorbåtsägare

Rekommendera Poster

Jag har aldrig varit på Vänern, planerar ev. en korsning. Ni som varit det eller har er båt i Vänern, ger ni er ut så där bara på en nöjestripp på Vänern i denna blåst. Det blåser väl kanske alltid upp mot 7-8 m/s men 10-13 kanske lokalt upp mot 15 är ju ganska mkt med motorbåt.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En gång har jag seglat på Vänern. Det var från Lidköping till Vänersborg. Stiltje var det. Vi gick för motor hela vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänern är ett innanhav som man bör ha allra största respekt för. Den är känd för sin krabba sjö, korta höga vågor som får de flesta fritidsbåtar hoppa omkring som badankor.

Det är såklart inga inga konstigheter att köra tvärsöver, antingen med spikens skärgård som mellanlandning eller så direkt, men prognosen bör vara bra mycket bättre. typ 5-7 m/s.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänern är ett innanhav som man bör ha allra största respekt för. Den är känd för sin krabba sjö, korta höga vågor som får de flesta fritidsbåtar hoppa omkring som badankor.

Det är såklart inga inga konstigheter att köra tvärsöver, antingen med spikens skärgård som mellanlandning eller så direkt, men prognosen bör vara bra mycket bättre. typ 5-7 m/s.

 

/B

 

Fast de närmaste 14 dagarna är det väl inget exceptionellt väder enligt prognosen.

 

Mest vind kommande helg, mest från väst och sydväst. För min del, som seglare, hade det gärna fått blåsa lite mer om jag skulle gå från Vänersborg till Sjötorp.

 

Man skall ha koll på väderprognosen när man är på sjön. Men hur det aktuella vädret är måste man skaffa sig en uppfattning på plats. Prognosen är ju inte till 100% tillförlitlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många tycker Vänern är jobbig när det blåser men det handlar nog mest om vana, vi som brukar segla där tycker inte det är så farligt. Respekt ska man alltid ha.

Men motorbåt i >10 m/s, nja det skulle jag undvika, det blir skumpigt. Sen är det det där med marginaler. Det är grunt på många ställen, lägger motorn av kan man snabbt driva in på farligt grunt vatten. Lite planering och bra ankardon ska man ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara mindre båtar men min "nöjes" gräns går väl någonstans runt 5 m/s, sedan blir det otrevligt.

 

Har några enstaka ggr överraskats av kraftiga vindar på "hemväg" (efter en dag på sjön) och då kan det bli rent otäckt. Det kan blåsa upp och bli höga vågor snabbt. Har fått kryssa mig fram, gå antingen med eller mot vågorna och alltid undvika direkt sidvind, sedan jobba med gasen för att inte slå ner hårt i vågdalarna. Se till att man har bränsle i tanken och be till de högre makterna att motorn inte ska stanna...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obekräftade källor säger att det var en del sjösjuka ombord på Götheborg på färden mellan Vänersborg och Kristinehamn, så visst kan det bli en hel del sjö på Vänern. Sjölä, vindriktning kontra vald kurs är det som bestämmer hur obekväm färden kommer att bli. Naturligtvis har båtens storlek också betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50-60 m lång Götheborg slår väl det mesta forummedlemmarna seglar på? ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänern är fin o värt ett besök

Försök hitta en väderlucka med max 5-7 m/s

Öppen sjö över 10 m/s är inte att rekommendera.

 

I vännern finns allt från havskänsla, tillskärgprd o ren insjökäbsla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50-60 m lång Götheborg slår väl det mesta forummedlemmarna seglar på? ;)

 

post-106994-0-52466500-1437667414_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vänern är fin o värt ett besök

Försök hitta en väderlucka med max 5-7 m/s

Öppen sjö över 10 m/s är inte att rekommendera.

 

I vännern finns allt från havskänsla, tillskärgprd o ren insjökäbsla.

 

Vi fick 15 m/sek mitt i nosen när vi skulle gå från Arnö (mellan Karlstad och Kristinehamn) till sydudden på Värmlandsnäs,

 

Smet in till Karlstads gästahamn i stället.

 

Nästa dag var det nästan inte vind så vi tog oss över till Stavik på Nordöstra sidan av  Värmlandsnäs.

 

Två dygn senare hade vi vind över 10 m/sek, som toppade på 17 m/sek på väg upp mot Säffle. Därefter  hade vi milda seglingsvindar i 14 dar.

 

Det kan ju va bra att inte lägga för tajt schema, utan att ha möjlighet till liggdar om vädret inte blir vad man hoppas på.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var dig hack i häl där Tommy. Vi fick väldigt fin gång från Dalboån till Spiken. Kraftig medvind och bra gung. Riktigt frisk utsjösegling i insjö!

 

Det man glömmer är att man seglar över öppna vatten. Det är likdant i Vättern. Flera mil som vågorna kan bygga. Normalt seglar man i skärgård med några kilometer öppet vatten.

 

Sticker man utanför de skyddande öarna får man känna på gunget även i havet.

 

Man tycker att Vänern och Vättern är skyddade vatten men var är de skyddande öarna? Dom finns men mest är det öppna vatten.

 

För vår del blev seglingen från Dalboån till Kållandsö så skumpig att bottensatsen i dieseltanken rördes upp och sögs in när vi startade motorn för att gå in i hamn. Det visade sig först nästa dag när gäster skulle seglas upp till Lurö. Motorn mäktade med tomgång men inte mer. Blev lite tankrengöring i flygande fläng.

 

Nej, Vänern är som att segla utomskärs. Det är många som aldrig ger sig utanför de skyddande öarna. Jag håller mig helst innanför fast jag har ju provat några gånger. Usch ja.

 

Fast i gott väder är det gudomligt att segla några dagar till ett fjärran mål. Utan skumpande och med skapligt driv leva ombord och gå vakter är en upplevelse man kan leva på länge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För vår del blev seglingen från Dalboån till Kållandsö så skumpig att bottensatsen i dieseltanken rördes upp och sögs in när vi startade motorn för att gå in i hamn. Det visade sig först nästa dag när gäster skulle seglas upp till Lurö. Motorn mäktade med tomgång men inte mer. Blev lite tankrengöring i flygande fläng.

 

 

 

Var tankade du dieseln.

 

Jag fick samma problem när jag gick ur naturhamnen på utsidan Mollön. 12 m/sek och styv halvmeter sjögång. Hade jag inte lyckats kovända mig på kryssen, så hade jag förlorat båten mot Mollöns granit. 

 

Lyckades ta mig in till Skeppshandels brygga på Mållösund. Frun fick köra nya filter, som min motorkille åkte till verkstaden och hämtade på sin semester. Bytte alla filtren, och blåste ren bränsleledningen baklänge.

 

En halv distansminut norr Mållösund stannade motorn igen. Seglade mig in mot Edshullshall. Öppnade manluckan på tanken. Oljan som fanns i taken bestod mest av stora flagor. Det var dessa som satt igen filter och bränsleledning totalt, efter att ha gått i lite sjögång.

 

Jag hade gjort ren tanken i samband med att jag flyttade den våren innan och även gjort ren tanken ytterligare två år tidigare. (efter att jag köpt båten) Vid bägge tillfällena fanns inte tillstymmelse till skit.

 

Har alltid tankat på samma tankställe hemma och aldrig haft något problem tidigare.

 

Tankade två gånger i Vänern.

 

Har tagit för givet att det var på det sista stället - Säffle - som jag fick bottensatsen på deras tank. Före jag tankade i Säffle gick jag i saftig sjögång vid två tillfälle. Arnö - Karlstad och längs Värmlandsnäs västra sida till Säffle

 

Var hade du tankat din diesel som ställde till problem för dig.

 

Det var inte mycket segling för min del i Vänern. I stort sett bara från Dalbergså till Arvika. Då med Genacker, kryssfock och "storsegel".

 

post-106994-0-78403900-1437767497_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver tvenne ggr på Vänern fått överfallsväder med för mycket vind och sjö, skydd i Dalbergså.

Att komma in i ån med fullständigt lugn efter att bara för några minuter sedan hoppat och slängt runt i krabb sjö var gudomligt.

Det finns en hällristning syd inloppet som nästan "bara" syns från sjön, undrar vad det står, kanske, sväng babord här finns en lugn hamn?

Numera är det en campingplats i hamnenm, så lika lugn är den inte som förut.post-52966-0-45504900-1437768968_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var troligen i Björlanda Kile hamn jag tankade men är inte säker. Finns ett rör ner till lägsta punkt i tanken som jag kan ansluta en pump och pumpa upp bottensatsen. Har trott att det räcker men mycket blir kvar.

 

En extra liten tank med enkel omkoppling vore guld värd. Kanske värmaretanken och en omkastare som matar direkt på finfiltret.

 

Egentligen enkel koppling när jag tänker efter. Åtminstone i vårt fall där värmartanken sitter i SB stuvfack med motorreglagen. En kran och en slang till utloppet från grovfiltret. Kranen normalt stängd och öppnas i nödfall. Slangen kan föresten vara av utbordarmodell med blåsa. Förenklar luftning på gamla dieslar som inte sköter det själv.

 

Nu har jag hankat mig fram genom att blåsa in övertryck i tanken men med helt igensatt rör från tanken är man nog glad för en extra möjlighet som en helt separat tank erbjuder. Den är ju lätt att inspektera också. Den gamla platta Wallastanken på 10 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver tvenne ggr på Vänern fått överfallsväder med för mycket vind och sjö, skydd i Dalbergså.

Att komma in i ån med fullständigt lugn efter att bara för några minuter sedan hoppat och slängt runt i krabb sjö var gudomligt.

Det finns en hällristning syd inloppet som nästan "bara" syns från sjön, undrar vad det står, kanske, sväng babord här finns en lugn hamn?

Numera är det en campingplats i hamnenm, så lika lugn är den inte som förut.attachicon.gifDALBERGSÅ.JPG

 

http://thallatha.blogspot.se/2013/10/dalbergsa.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var troligen i Björlanda Kile hamn jag tankade men är inte säker. Finns ett rör ner till lägsta punkt i tanken som jag kan ansluta en pump och pumpa upp bottensatsen. Har trott att det räcker men mycket blir kvar.

 

En extra liten tank med enkel omkoppling vore guld värd. Kanske värmaretanken och en omkastare som matar direkt på finfiltret.

 

Egentligen enkel koppling när jag tänker efter. Åtminstone i vårt fall där värmartanken sitter i SB stuvfack med motorreglagen. En kran och en slang till utloppet från grovfiltret. Kranen normalt stängd och öppnas i nödfall. Slangen kan föresten vara av utbordarmodell med blåsa. Förenklar luftning på gamla dieslar som inte sköter det själv.

 

Nu har jag hankat mig fram genom att blåsa in övertryck i tanken men med helt igensatt rör från tanken är man nog glad för en extra möjlighet som en helt separat tank erbjuder. Den är ju lätt att inspektera också. Den gamla platta Wallastanken på 10 liter.

 

Då var det nog i Säffle som jag fick min skitiga diesel. Tankade i Vänersborg, efter att ha gått kanalen/älven uppåt.

 

Efter det hade tre tillfälle med ganska mycket vind och sjö, vädigt mycket sjö det sista på själva Vänern innan Säffle och vinstyrka på 17 m/sek under en period.

 

Jag vet inte om jag bär mig underligt åt när jag skall lägga till. Utstrålar väl kanske inte den säkerhet som krävs att man skall utstråla när man hanterar en båt. Min ledstjärna är; "Lugnt och sansat, mjukt och fint" och det kan ju uppfattas som tveksamt.

 

Helt plötsligt var det en man som ropade nåt. Att ropa till mig är egentligen meningslöst, även när jag har hörapparaterna på mig. Jag fick gå in till kajen - dit jag var på väg -och fråga vad han ville. Han hade frågat om jag skulle ha diesel.

 

När jag gick, fick jag bort till dieselpumpen och fyllde fullt. Efter det hade vi nästan inte en vindkåre förrän jag passerade i höjd med Skärhamn. Den sjögången vi fick var av de felkonstruerade båtarna :P som passerade.

 

När vi passerat på utsidan Skärhamn på väg upp mellan Mollön och Kärringön fick jag vind upp mot 12/sek och relativt skaplig sjö - styvt en halvmeter och relativt krabb.

 

Bestämde mig för att gå i och lägga mig vid en av SXK-bojarna vid Slubbersholmen. Precis när jag huggit bojen tjuvstannade motorn. Tänkte inte så mycket på det, jag skulle ju stanna den ändå. Nästa morgon när jag startade gick det mycket lätt och "den gick som en klocka". Ca 100 meter på utsidan utloppet stoppade motorn. I lo för land. Vind och sjö var ungefär som dagen innan.

 

Finns det inget grovfilter i tapparna!? Det är ju i det närmaste kriminellt att leverera skitig diesel.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...