Ankarman 0 Postad 22 April , 2005 Tjena Har en Marex 24 och tänkte sätta in ett ekolod. Vet inte riktigt vilket jag tänker köpa men det blir väl något enkelt som visar djupet med siffror och konturer i gråskala. Problemet är att jag är osäker om jag kan montera givaren i kölen utan att göra hål. Jag antar att plasten tar bort en del av signalen. Svårt att få något klart besked från de som säljer... Någon som har erfarenhet av detta...tacksam för tips.! Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajenhajen 0 Postad 22 April , 2005 mitt förslag, köp ett enkelt ekolod, runt 1500 kr, me aktergivae... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 22 April , 2005 Hade funderingar på montage i aktern för givaren men vill gärna ha den långt fram för att kunna se grunden så tidigt som möjligt. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajenhajen 0 Postad 22 April , 2005 Bästa för dig är nog skaffa en Echo Pilot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 22 April , 2005 Vad är en Echo Pilot..? Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Snoddas Postad 22 April , 2005 Flera olika aktergivare går att montera inombords. Läs i monteringsanvisningarna innan du köper ekolodet. Dämpningen av signalen blir oftast marginell om monteringen sker enl alla konstens regler. Den största förlusten ligger i övergången mellan vatten och skrov. Kontakta BN Marinelektronik i Stockholm om du har några undringar. Han kan svara på de flesta frågor om ekolod och gps:er. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajenhajen 0 Postad 22 April , 2005 ECHO PILOT http://www.frigus.se/echo/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 22 April , 2005 Tack för tipsen......tacksam för alla svar..! Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 22 April , 2005 Kan man sätta fast en vanlig aktergivare med en klatt silikon i kölsvinet med fullgod effekt eller måste det vara en speciel givare man använder till kölsvinsmontage.......? Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst J Postad 10 Maj , 2005 Jag har samma funderingar och jag undrar vart ekolodet (givaren) måste sitta, i vattnet eller går det ovanför vattenytan? (om man tex sätter den på akterspegeln...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hk1971j 2 Postad 10 Maj , 2005 Glöm aktergivare på en snipa.. Jag har själv satt i en Lowrance Plotter och ett skrovgenomgående ekolod. Det satt tidigare ett inombords ekolod som satt ett rör midskepps. För bästa resultat är det skrovgenomgående som gäller (min egen bedömning :-nojd ) Det finns färdiga ekolod som har ett rör som är anpassat för att kunna sättas mot skrovet i en rätt vinkel, och som då inte kräver att man gör hål i båten. Men, som sagt, åsikter är som baken, alla har en. :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 10 Maj , 2005 Jo det går, men givaren bör sitta vågrätt och det får inte finnas någon luft i silikon klatten. Har själv en akterspegelsgivare som jag skruvat fast i ett skott 1 cm ovanför båtbotten omgärdat givaren med en glassburk fyllt burken med vatten satt lock på burken för att vattnet inte skall torka eller skvimpa ut. Se även tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=39994 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hk1971j 2 Postad 10 Maj , 2005 Vill inte verka vara en messerschmidt, men ovanbeskrivning är exempel på hur man kan använda ett aktergivarlod för att bygga om till inombordsgivare. Sålunda är det lite si och så att använda givare rätt av på en snipa.. Nåja.. jag skall inte tjafsa mer om detta. Sverige smiskade Lettland! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 10 Maj , 2005 Tack för tipsen. Eftersom jag ska sjösätta i dagarna har jag satt fast givaren under badstegen i aktern och där kommer den säkert att fungera bra. Den innehåller ju även termometer och logg så då behöver man ju inte doppa stårtån ivattnat innan man hoppar i..!! Hälsningar Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 Maj , 2005 Om badstegen sitter mitt i båten hamnar givaren i propellervattnet som innehåller luft. Det kommer att störa lodet. Givaren bör sitta i ostört vatten. Skall man gå efter tillverkanas rekomendation. Bör givaren sitta på en tredjedel av båtens längd från fören och på den sida som propellern går nedåt samt vinklas framåt så att bottenytan på givaren inte ser propellern. Detta är den optimala placeringen som rekommenderas för fiskebåtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 11 Maj , 2005 Hej Igen Givaren kommer utan tvivel att hamna i en ström av bubblor. Den sitter 90 cm bakom,50 cm över och 15 cm till höger om propellern just nu. Ska testa läget och skulle det bli alldeles fel kommer jag att montera den till vänster om kölvinet i någon form av låda med Sikaflex som distansmaterial. Det är bara att ta på knäskydd, hjälm och prova nya vägar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 17 Maj , 2005 Hej Ankarman !! Har som du en Marex 24 och monterade min givare till ekolodet inombord i kölsvinet långt fram ifören, testade med pucken/givaren i en plastpåse för att hitta ett ställe där signalen går genom bara plast/vatten, tog ett plaströr, kapade till det så vinkeln stämde mot skrovet, fäste det med epoxi fyller det med vatten och lägger i pucken/givaren det har fungerat kanon i 3 säsonger nu, har ett enkelt ekolod av fabrikatet Humminbird, skall nog ut till båten i kväll så jag skall ta en bild så får du se hur jag löste det. M.V.H Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hk1971j 2 Postad 17 Maj , 2005 Fyller du med vatten bara rätt av eller har du glykol i så att det inte fryser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 17 Maj , 2005 Har nu sjösatt och ekolodet sitter som sagt under badstegen. Fungerar perfekt men det sitter för långt bak.! Vore kul att se grunden innan jag kör på.!! Ska prova med givaren i kölsvinet så fort det blir lite varmare i vattnet. Problemet är att givaren är för bred för kölsvinet. Det blir ca 20 mm mellan givare och plast.! Ekolodet är ett Raymarine DC400. Hälsningar Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 18 Maj , 2005 Hej! Behåll den placering som du nu har tycker jag. Du lär ju knappast hinna både upptäcka, reagera och handla (gira) bara för att du flyttar fram den en liten bit! Ska du hinna med detta måste du se framför båten och inte enbart under den. Då finns det echopilot som någon nämde, men den fungerar endast i farter upp till ca. 15 knop. Men det kanske räcker för ditt behov? Däremot kan du ju se tendensen av botten med ett vanligt ekolod, men som sagt: Dyker det upp ett plötsligt grund så har du fel uppfattning om hur man använder ett vanligt ekolod. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 18 Maj , 2005 Hej Roddarn Vi ligger ofta sakta och snirklar i Tjust o st:Annas ökända vatten och där hittar man grund där man minst anar det. Desto längre fram givaren kommer ju bättre är det tänkte jag.. Ha en trevlig sommar ! Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 18 Maj , 2005 Hej Göran! Jag förstår din tanke och den är god, men den fungerar inte. Du kommer inte att hinna gira undan för ett plötsligt hinder bara för att du flyttar fram givaren i båten. Detta trots att du kör kanske bara i 2-3 knop. När du upptäcker grundet på skärmen är det alltså redan försent! För att kunna använda ekolodet på det sätt som du beskriver så är ett framåtseende lod tyvärr ett den enda lösningen. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 21 Maj , 2005 Det som gäller är närmast en bekväm placering av givaren och helst så långt fram som möjligt. Eftersom jag tänker fixera givaren på höger sida inomskrovs så kommer den att hamna i en sned vinkel mot skrovbotten för att jag ska få en rak vinkel mot botten.! Distansmedlet blir som sagt Sikaflex. Tror ni att den sneda vinkeln mot skrovet kommer att störa signalen..? Hälsningar Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser