Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Astraand

Johnson Seahorse 4hp insugningsdämpare klåpa/köpa?

Rekommendera Poster

Har en johnson 4hp Seahorse 2t, troligtvis från -74.

Plockade isär motorn igår eftersom den ofta dör på låga varv. Den får för mager blandning.
Märkte att den inte har någon insugningsljuddämpare. Ska den ha det?
Kan man ta en dämpare från en motorsåg eller vart kan man köpa en?

 

Om det finns någon på forumet som har en likadan motor, skicka gärna lite bilder på den. Har misstankar om att förgasaren kan vara bytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa har inget luftfilter. Har haft flera 4 och 6hp seahorse, och jag reagerade på detta och kollade upp det. Är ju sällan dammigt på sjön om man säger så... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar enligt vänsteruppslaget HÄR som att förgasaren original är av "type I", som sen beskrivs på sidorna 4-11 till 4-20.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa har inget luftfilter. Har haft flera 4 och 6hp seahorse, och jag reagerade på detta och kollade upp det. Är ju sällan dammigt på sjön om man säger så... 

Visst är det så, men tänkte mest på att eftersom den dör på låga varv pga för mager blandning. Så tänkte jag att motorn kanske fick för mycket luft, och det var pga av att det inte finns någon ljuddämpare = inget motstånd:)

 

Gick dina seahorse motorer bra på trollingfart? kommer inte under 4km/h utan att den ska börja krångla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

post-106893-0-54566900-1436985306_thumb.jpg

 

Är detta original förgasare tror ni? Det står ju en 1, kan det betyda att det är en type 1 förgasare, som tidigare nämndes i tråden?

 

Ser så dumt ut om det inte ska vara någon luftburk..

Redigerad av Astraand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte upplevt att det varit problem på tomgång/lågfart. Har dock aldrig kört så mer än kanse en timme eller två i sträck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Astraand skrev: Är detta original förgasare tror ni? Det står ju en 1, kan det betyda att det är en type 1 förgasare, som tidigare nämndes i tråden?
Ser så dumt ut om det inte ska vara någon luftburk..

Visst är det väl en "type I", den verkar vara av den tidiga sorten med ställbart huvudmunstycke* (high speed needle valve) enligt skissen på vänsteruppslaget HÄR. Normalt har endast lågfarten ställbart nålmunstycke på modernare förgasare, och det är rimligen denna som är intressantast vid lågvarvs-fisketrolling. Vid för fet blandning (utskruvat) så sotar det extra mycket, vid mager (inskruvat) blir motorn alltför svag.   

Men bägge nål-munstyckenas inställning påverkar i någon mån varandra, taktiken är därför att först preliminärt ställa in lågfartens bränsleinblandning, sedan högfartens (WOT=Wide Open Trotthle=fullgas) och därefter återvända och finjustera lågfarten igen. Allt enligt punkt 17 på sid 4-18 & 4-19.
Kan tillägga att jag själv först hade skruvat in bägge med lätt hand för att inte deformera nålspetsen, noga antecknat hur många varv och bråkdels varv för att kunna återställa alltihop om jag inte blir nöjd. Notera f.ö. att "uppvärmd motor" gäller vid inställningsproceduren, samt ilagd växel. Nån krag-mutter (sleeve) låser tydligen justernålarnas lägen så de inte kan ändra sig själva, läs själv. 
Hoppas du blir nåt hjälpt av detta inlägg!?

*) Haha, sådana fanns att köpa till 70-talets moppar, man hängde ofta dubbelvikt ner över motorn i full fart och labbade fram högsta varvtal tills det skrek i motorn. Lyxvarianten hade förlängning upp till styret. Vid för mager bränsleblandning "böade" motorn, d.v.s. blev orkeslös. Mager bensinblandning funkade i nedförslut eller raksträckor med hemlängtan, men så fort det gick uppför igen så krävdes förnyad inställning. Motsatsen med för rikt bensinblandad gas kunde orsaka FYRTAKTANDE (det lät alltså bara så). Jösses, kanske tur att vi inte anade hur nära totalhaveri vi var med superhöga varvtal i nedförs-lut och samtidigt utmagrad och därmed icke-kylande in-gas till motorn. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okok, får helt enkelt ta ut den på sjön igen och börja pilla med lågfartsmunstycket då:) 

Han går prima på WOT. Tusen tack för svaret Thomas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...