merald 2 Postad 15 Juli , 2015 Jag får kylvätska i kölsvinet när jag kör, ca 1-2L efter 1 timmes körning. Ren grön glykolblandning. Motorerna är VolvoPenta AQ131. Finns inget uppenbart läckage. I servicehandboken talas om tätningsringar bakom värmeväxlaren. Osäker på var jag ska börja leta/felsöka/demontera. Någon som har erfarenhet där? Precis köpt båten och förra ägaren har renoverat topparna och bytt avgaslimpor. Jag har gjort kompressionstest som gav perfekt resultat. Fick dock en känsla att förra ägaren mekade lite över sin förmåga alternativt dumsnåla tendenser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Juli , 2015 Borde gå att spåra läckans ungefärliga läge vid såpass stort läckage, kan jag tycka. Kanske kan du försöka tejpa bitar av wettexduk under olika misstänkta ställen.Länkar en MANUAL och RESERVDELSSKISS.Cirkulations-pumpens axeltätning brukar annars vara en vanlig orsak, den utsätts ju för slitage.Tycks dock inte finnas nån separat packningssats utan hela pumpen byts? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 15 Juli , 2015 Saknas det kylvätska i båda motorerna, eller i bara den ena? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 15 Juli , 2015 Anslutningarna på värmeväxlaren som tillhör färskvattensystemet är termostathuset och slangen till cirkulationspumpen. Rören på baksidan är till sjövatten. Om man fyller expansionskärlet fullt när motorn är kall, kommer det att tryckas ut kylvätska genom locken när motorn blir varm. Om man har någon extraslinga, till exempel varmvattenberedare eller gångvärme, kommer med vätska att tryckas ut. I sådana fall är det bättre att låta nivån vara lite låg. Det gör inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merald 2 Postad 15 Juli , 2015 Tack för alla förslag såhär långt. Det är lite oklart med nivån på kylvatten. Vad jag hittat ska man fylla upp till början av röret där man fyller på. Ska kolla detta på försiktigt på varm motor. Jag har klippt till wellpappark som jag tänkte lägga under motorerna och köra en sväng. Återkommer med resultaten på det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ehrlow 0 Postad 16 Juli , 2015 Min första tanke, ren spontant, är att färskvattnet inte kyls tillräckligt, kokar över och rinner ut via locket till expansionskärlet (som det gör om färskvattenblandningen blir för varm). Detta sker ju väldigt enkelt om man har för mycket färskvatten. Mitt förslag är att kolla så att du får tillräcklig kylning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merald 2 Postad 18 Juli , 2015 Min första tanke, ren spontant, är att färskvattnet inte kyls tillräckligt, kokar över och rinner ut via locket till expansionskärlet (som det gör om färskvattenblandningen blir för varm). Detta sker ju väldigt enkelt om man har för mycket färskvatten. Mitt förslag är att kolla så att du får tillräcklig kylning Tack för denna reflektion, den ledde fram mig till att se att kilremmarna var dåliga på båda maskinerna, och slirade på sjövattenpumpen. Så det hade kokat över uppe vid påfyllningslocket. Som tur är verkar inte något blivit skadat. Kört väldigt lugnt. Tack för alla tips och funderingar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ehrlow 0 Postad 29 Juli , 2015 Min första tanke, ren spontant, är att färskvattnet inte kyls tillräckligt, kokar över och rinner ut via locket till expansionskärlet (som det gör om färskvattenblandningen blir för varm). Detta sker ju väldigt enkelt om man har för mycket färskvatten. Mitt förslag är att kolla så att du får tillräcklig kylning Tack för denna reflektion, den ledde fram mig till att se att kilremmarna var dåliga på båda maskinerna, och slirade på sjövattenpumpen. Så det hade kokat över uppe vid påfyllningslocket. Som tur är verkar inte något blivit skadat. Kört väldigt lugnt. Tack för alla tips och funderingar. Kul att jag kunde hjälpa till! Hoppas de blir en fortsatt trevlig säsong! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser