Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Kallast

Läck vid sjövattenpump mercruiser V8

Rekommendera Poster

Jag har en mercruiser v8 som det läcker vid intaget vid sjövattenpumpe på. Har försökt dra åt slangklämmorna men utan resultat. Någon som har haft liknande problem eller som har ett inlägg på lösning så vore jag tacksam.

Vågar jag fortsätta åka trots lite läckage? bifogar bildlänk nedan.

http://www.ladda-upp.se/bilder/kcamsbrscbkrif/

Mvh

ricky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog fixa till det innan jag fortsatte åka.

Föreslår att du kollar om det är slagen eller plasthuset som är spräckt.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tur kan det räcka med att ta av slangen 1-2cm och montera tillbaka allt.

Se då till vid återmontering att slangklämmorna inte ligger på varandra som på bilden.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har skruvat om slangklämmorna så de inte överlappar men det rinner lika fullt tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vågade dock inte ta av slangen. Var rädd att det skulle häva in vatten i båten. Har läst på andras forum att det går att klämma ihop slangen under tiden man provar skära om den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klämma åt slangen går inte iaf inte på min, slangen är armerad så det blir inget bra.

Skruva loss slangen du det kommer inte in mer vatten än vad länspumpen klarar av, rinner lite lätt. Sen plugga slangen. T ex Erlandssons säljer ett kit med koniska träpluggar.

Säker på att det är därifrån det läcker då, kan ju vara typ lagret eller o-ringen som håller ihop pumphuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ingen ventil på skrovgenomföringen du kan stänga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte se någon avstängningen, men jag får undersöka det bättre idag.

Känns ju konstigt om det skulle bli totalhaveri på slang eller hus och den tog in så mycket vatten att inte båten skulle klara det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min Bayliner 3055 -00 blir det aldrig hävert utan det rinner ca en halvliter och sedan slutar.

Men när båten ligger i och jag är tvungen att rycka slangen vinklar jag för säkerhets skull upp den ovan vattenlinjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid användning av dubbla slangklammer ska snäckskruvarna vara förskjutna 180 grader, dvs en på varje sida av slangen.

Snäckskruvs delen av klämman formar sig inte efter slangen så tätningen under skruven blir bristfällig.

På bilden ser man att snäckskruvarna ligger bredvid varandra, och den ena klammern ligger delvis över, vikket redan har blivit påpekat och TS åtgärdat, men blev den ena klammern vänd?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Tyvärr har inget hjälpt utan det blir att skruva bort sjövattenpumpen och renovera den så får vi se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet var man kan köpa renoveringssats till sjövattenpumpen (kilrep) mercruiser 5.7 lx / v8 1996-1997 inkl. Impeller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

drev.se har mycket, bland annat en piratversion i mässing så man slipper byta hela plasthuset i stort sett lika ofta som impellern... Vet iaf att det finns till 7.4 MPI med serpentinrem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag bytt sjövattenpumpen till en mässing istället för plastkassar över impeller. Det funkade bra. Inte alls så krångligt som jag föreställt mig. Gick galant att byta den med båten i vattnet. Det rann in tills man som sagts fick slangen över ytan, men sen slutade det direkt. Pumpen höll undan det vattnet som rann in under tiden. Tack för hjälpen..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återkom gärna med utvärdering. Såg att mitt impellerhus behöver bytas till nästa säsong :)

Köpte du den på drev.se?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska jag försöka komma ihåg. Köpte min på marine parts.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...