Eliaspappa 0 Postad 14 Juli , 2015 Skall lämna in den för eventuell reparation eller ny. Beror på vad test visar i bänken. Skulle behöver er hjälp här hur jag på smidigast sätt demonterar generatorn. Bifog bild på exakt likadan motor. Tack för ett bra forum /AW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eliaspappa 0 Postad 14 Juli , 2015 Gick inte att bifog bild. Skickar länk på samma motor. http://www.blocket.se/stockholm/Mercruiser_5_7_L_Vortec_Komplett_58480436.htm?ca=11&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klusa 14 Postad 14 Juli , 2015 Enkelt. Den sitter med två bult med tillhörande mutter. Den undre är den där du spänner generatorn mot multiremmen. Den övre "hänger" den i. Fota baksidan så du vet hur/ vart de tre kablarna satt. Mitt tips är: köp ny! Sitter ett klistermärke på generatorn. Slå in det i Googels sökfält o vips har du mängder av leverantörer i USA. Fraktat till dörr, kostar den ca 1000:- mot nästan 3' här. Du mäter enkelt med en voltmeter huruvida den fortfarande fungerar. Vad har du för symptom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eliaspappa 0 Postad 14 Juli , 2015 Vid högre varv så sjunker spänningen under 12volt på instrumentpanel. Batterierna hade laddat ur. Förklara gärna hur jag spänner remmen. Du såg länken på min motor? Är det inte spännrullen till vänster som spänner remmen? Det är alltså på generatorns fäste som man spänner remmen! Varför har man spännrulle? Är färsk på båtmotorer. Tack för ditt svar /AW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eliaspappa 0 Postad 14 Juli , 2015 Ah fattar. Jag behöver inte slacka på remmen för att demontera generatorn. Jag spänner bara upp generatorn mot remmen. Fattat rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eliaspappa 0 Postad 14 Juli , 2015 Vart på generatorn sätter jag miltimetern samt vad skall den visa för värden. I volt. Som sagt pinsam fråga men frågar man inte lär man sig aldrig:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 14 Juli , 2015 (redigerade) B+ samt B- B+ samt B- På denna typ som sitter på 5.7LX modellen mäter du på Positive main charging och Gound terminal plintarna. Nu vet jag inte om det är exakt denna generator på din motor men det kan vara denna typ. Redigerad 14 Juli , 2015 av Micke9000 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klusa 14 Postad 14 Juli , 2015 Japp! Du har förstått. Om spänningen sjunker vid ökande varvtal, så laddar det inte som det skall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eliaspappa 0 Postad 14 Juli , 2015 Tack. Mäta vid olika varvtal? Vad kan jag förvänta mig se för värde om generatorn levererar som den ska till batterierna? Kanske bara instrument som lever rövare, varvräknare lever sitt egna liv. Det som jag dock reagera på gällande voltmätaren är att den sjunker under 12volt över 2000rpm. Men som sagt mäta upp med multimetern på batterierna ger svar. Tack för alla svar till en Noob /AW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eliaspappa 0 Postad 14 Juli , 2015 Ett observandum är att batterierna var helt urladdade efter att båten stått i 7.v med startspärr. Drar den verkligen ut batterierna? Blir lite vilsen i vart jag skall mäta med multimetern, direkt på generatorn (bakom) eller på batteripoolen? Minskar spänningen på voltmätaren borde väl det rimligen vara generatorn som inte levererar. Att voltmätaren minskar i spänning kan väl även bero på gammalt amerikansk kvalite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 14 Juli , 2015 Minskar spänningen på voltmätaren borde väl det rimligen vara generatorn som inte levererar. Att voltmätaren minskar i spänning kan väl även bero på gammalt amerikansk kvalite Det kan va så enkelt som en slirande genratorrem. Kolla på videon för en komplett felsökning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 23 Juli , 2015 Vid högre varv så sjunker spänningen under 12volt på instrumentpanel. Batterierna hade laddat ur. Förklara gärna hur jag spänner remmen. Du såg länken på min motor? Är det inte spännrullen till vänster som spänner remmen? Det är alltså på generatorns fäste som man spänner remmen! Varför har man spännrulle? Är färsk på båtmotorer. Tack för ditt svar /AW Troligtvis har din regulator gett upp. Mycket billigare att byta den än hela generatorn. //tottes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser