Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Faruk

AQ 170

Rekommendera Poster

Hade en trött volvo AQ 170 i min Marieholm 24. Förmodligen körd utan blyersättningsmedel. Fick tag i en B30-motor från en terrängbil 13 som bara gått 800 mil. Flyttade över förgasare, insugningsrör och kamaxel från den gamla motorn. Nu har jag problem med att den nya motorn inte verkar orka med båten. Får den inte ens i plan som tidigare. Har monterat på en sötvattenkylning och justerat tändning och förgasare enligt instruktionsboken. VAD KAN PROBLEMET VARA???? Någon som vet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen en annan vridmomentskurva på en terrängbil, dvs. Du behöver förmodligen kammen från din gamla topp.

Men det är bara en gissning.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter inte kammen i toppen på en B30 och han har ju flyttat över kammen vad man kan läsa i första inlägget.

 

  1. Flyttade du med lyftarna och monterade dessa på lika pos. som gamla motorn?
  2. Ventiler rätt justerade, så ingen ventil ligger på ?
  3. Var gamla kammen ok, dvs inga nockar som var nerslitna?
  4. Ta ett komp.prov
  5. Fick du rätt tändföljd, tändkablar i rätt ordning, lätt o missa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, de e bra om man läser ordentligt, var dessutom länge sen jag hade en AQ170 man glömmer lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar.  Både Bernte-AQ och Getis.

1. Jag lade bägge motorerna på sidan och drog ut kammarna och bytte plats på dessa. Flyttade alltså inte över lyftare och stötstänger utan dessa fick vara kvar i motorn på sina platser.

2. Ska kolla ventilerna en gång till men jag tror ingen ligger på.

3. Gamla "penta"-kammen var helt ok

4. Hade märkt upp tändkablarna så det ska vara rätt MEN upptäckte att en kabel inte bottnade i doslocket. Ska kolla om någon fler inte gör det. Men motorn går mycket bra på tomgång så jag vet inte.

Ska skriva ut tipsen och kolla av. Ska även ta kompprov så får vi se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, de e bra om man läser ordentligt, var dessutom länge sen jag hade en AQ170 man glömmer lätt.

 

Och jag slår vad om att du har förtrtängt 170-an också. Men det bästa man kan säga om den är väl att den är lättskruvad. Helt analog

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp stopp, du måste anv. samma lyftare som kammen varit körd med m.a.o lyftare o kam från din gamla motor, och på samma pos. Har du otur så går kammen ner sig om du inte gör så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp stopp, du måste anv. samma lyftare som kammen varit körd med m.a.o lyftare o kam från din gamla motor, och på samma pos. Har du otur så går kammen ner sig om du inte gör så.

 

Aha!! Kan det vara så enkelt?? Ja inte enkelt att flytta stötstänger och lyftare men. Får försöka med en magnet för jag tar inte upp motorn en gång till i år om jag inte måste alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast att TS inte flyttat lyftare etc. innebär ju framtida problem med slitage, det förklarar inte avsaknad av effekt nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det, vill bara upplysa honom om det så han inte fortsätter att köra med blandade prylar.

 

Det som slår mig är om kamdreven kom på rätt position i förhållande till varandra efter TS kambyte (nu kommer jag inte ihåg om det är möjligt, 100 år sedan jag rev i b20-30).

Om det går så finns ju en möjlig felorsak där, ett kugg fel o motorn blir slö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamdreven är ju snedskurna så det kan vara en möjlig orsak. Ska kolla. Men vad jag minns från i våras när jag jobbade med motorn var att jag var mycket noga med att få könslagen mot varandra. Men jag ska absolut kolla det också. Jag har inget stroboskop för inställning av tändning men ställde på dödläget på 1:ans cylinder. När jag sen startade så finjusterade jag tills motorn gick som bäst på tomgången. Nu verkar det ju som om en volvomotor startar med helt omöjliga inställningar. När jag köpte båten för flera år sen stod tändningen 22 grader fel Tände 10 grader efter vändning. Den var slö men den gick och var starkare än den är nu med den nya motorn. Nåja sommarn har ju varit dålig men perfekt för skruvande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ställa tändningen på gehör är helt förkastligt, du måste ställa med stroboskop annars vet du inte vad du gjort, speciellt när man startar en okänd motor är det viktigt att göra allt enligt boken annars vet man inte vad som är vad när det börjar krångla.

 

Jag har för mig men är inte säker på att motorn i terrängbilen har lägre grundkompression för att kunna köras på dålig bensin i kristider man tar bara ut lite över 100 hästar ur den. Det kan vara så att man hade se särskild tjock topplockspackning för att åstadkomma detta, försök hitta någon som kan mycket om terrängbilarna.

 

I vilket fall som helst måste du lyfta toppen för att få ut lyftarna till kammen och då måste du ändå byta topplockspackning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ställt tändningen rätt med stroboskop, kollat ventillyftarspelet men det är fortfarande ingen skillnad på orken. Eftersom jag tagit förgasare, insug och kamaxel från den gamla motorn så återstår det att börja utröna om det finns någon strypning som jag inte vet om. Känns som om båtvagnen sitter kvar på båten. Men annars går motorn jämnt och bra MEN SÅ SVAG. Nåja, får höra med terrängbilsfolket om de har nån ide. Tack för all hjälp. Kommer att meddela hur det går

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...