Volvo_Penta 720 Postad 19 Juli , 2015 Volvo_Penta 375 Ah är ju en hel del, är de verkligen fulladdade? minsta förbrukning så sjunkar sjunker spänningen också Tror det. Ligger sedan en dryg månad på landström med fast monterad C-Tek M300 på förbrukarbanken och M100 på startbatteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juli , 2015 Vad sägs om floatspänning som anges här för AGM, 13,2 - 13,3v ! http://www.solarlink.de/PDF-Files/Brosch%FCren/Merkblatt%20Batteriepflege.pdf Man får kolla vad batteritillverkaren säger. Biltema säger för sina AGM 14,4 resp 13,8 vid 25°C för sina batterier. Vad är det då för fel på min MaxPower som visade endast 13,7V? Vad säger din manual? 13,7V är inget att klaga på. När jag var nere i båten nyss visade voltmetern i loggen 14,4 Volt. Skall strax åka ner till båten igen. Då får jag mäta med en kalibrerad voltmeter på batterierna. Kopplade ju in en solcellspanel via den regulatorn som jag är lite frågande inför i går. Jag behöver inte ens åka ned till båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 19 Juli , 2015 Får du batterivärdena genom ditt båtlarm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Juli , 2015 Vad sägs om floatspänning som anges här för AGM, 13,2 - 13,3v ! http://www.solarlink.de/PDF-Files/Brosch%FCren/Merkblatt%20Batteriepflege.pdf Man får kolla vad batteritillverkaren säger. Biltema säger för sina AGM 14,4 resp 13,8 vid 25°C för sina batterier. Vad är det då för fel på min MaxPower som visade endast 13,7V? Vad säger din manual? 13,7V är inget att klaga på. maxpower.png När jag var nere i båten nyss visade voltmetern i loggen 14,4 Volt. Skall strax åka ner till båten igen. Då får jag mäta med en kalibrerad voltmeter på batterierna. Kopplade ju in en solcellspanel via den regulatorn som jag är lite frågande inför i går. Jag behöver inte ens åka ned till båten VoltTemp.png Så tråkigt du måste ha, som inte "måste" åka ner till båten. Själv "måste" jag bara det - antingen jag behöver eller inte. När jag kom ner till båten, stod voltmetern på loggen på 14,4. Spänningsreglerade den solcellspanelen som är inkopplad via den Maxpowerregulatorn som jag har varit "lurig på" en tid genom plattfendermetoden. För min del var det att jag la min bärbara dator i sin väska och en kasse med nydiskat porslin ovanpå panelen. Spänningen sjönk ganska omgående till 13,7 Volt. Har ju två solceller som går på en nyare Max Powerregulator. När jag tog bort kassen med nydiskat porslin, för att ställa in det på härför avsedd plats, tog jag även bort datorn. Spänningen steg nästan genast till 14,4 Volt. Jag kom mig inte för att mäta på batteriet, men jag har ju tid att göra det de närmsta veckorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juli , 2015 "Så tråkigt du måste ha, som inte "måste" åka ner till båten." Haha, jag åker allt dit ändå, svårt att låta bli. Många verkar inte upptäckt hur trevligt det är i båten även i hamn. -- Spänning och temp i kylen får jag via larmet, bara skicka ett SMS. Är det kyligt kan jag starta värmaren också, väldigt trevligt på hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 19 Juli , 2015 "Vad säger din manual? 13,7V är inget att klaga på." Jag har inte klagat på att min MaxPower endast ger 13,7V. Eftersom alla andra rapporterar >14V undrar jag vad i min installation som kan föranleda detta. Har Du något svar på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juli , 2015 "Vad säger din manual? 13,7V är inget att klaga på." Jag har inte klagat på att min MaxPower endast ger 13,7V. Eftersom alla andra rapporterar >14V undrar jag vad i min installation som kan föranleda detta. Har Du något svar på det? Jag kan tänka mig fyra alternativ: Nyare, uppdaterad modell Batterierna är inte helt laddade MaxPowern är felaktig. Voltmetern visar ej korrekt. Det finns många som har mätt 14,2V eller mer men ingen har fått så lågt som 13,7V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Juli , 2015 "Så tråkigt du måste ha, som inte "måste" åka ner till båten." Haha, jag åker allt dit ändå, svårt att låta bli. Många verkar inte upptäckt hur trevligt det är i båten även i hamn. -- Spänning och temp i kylen får jag via larmet, bara skicka ett SMS. Är det kyligt kan jag starta värmaren också, väldigt trevligt på hösten. Eftersom jag är lite teknikfientlig och tekniskt ointresserad, så tilltalar mig inte tekniska innovationer nåt nämnvärt. Jag har ju gångavstånd till båten, även om jag oftast tar bilen. Man skall ju alltid ha med sig nåt - oftast verktygslådan och väskan med skruvdragare. Sen känner jag mig som fiskargubben i sången "ungmön från Kärringön". Har visserligen ingen "reumatism i ryggen" men väl ont av ischias för tillfället och "ont i ena knät". När jag skall jobba i båten några dar under de kalla månaderna, brukar ta mig ner och sätta på värmen dagen innan. Däremot funderar jag allvarligt på att sätta upp en värmepump med telefonuppringnig/start i stugan. Tror inte att det blir så väldigt stor skillnad totalekonomiskt, men......... Brukar sätta ner temperaturen till 8/10 grader, sen tar det ju en stund innan temperaturen kommer upp. En gång i vintras, när det var 16 minusgrader ute, öppnar frugan dörren och säger " du har glömt att sätta ner värmen" Värmen från stugan slog emot henne när hon öppnade dörren. Kollade på termometern. Det var tre plussgrader i stugan. Jag hade dragit ner på temperaturen för mycket sist vi åkte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 21 Juli , 2015 Varför har du skruvdragare om du är teknikfientlig? En skruvmejsel och en borrsväng måste väl duga bra? Då blir du inte så elberoende heller. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 21 Juli , 2015 (redigerade) Varför har du skruvdragare om du är teknikfientlig? En skruvmejsel och en borrsväng måste väl duga bra? Då blir du inte så elberoende heller. Den kommentaren var mycket bra. Brukar ju skriva ibland att jag är elalgerisk - efter ett yrkesliv i elbranschen. Visst har jag borrsväng och även ett par handdrivna borrmaskiner. Både "egna" och sådana som jag ärvt efter min "plastpappa" som var byggnadssnickare. Min första plyabåt byggde jag i slutet av 1960-talet. Det var ett stort antal spårskruv. Många idragna med borrsväng och en skruvmejselsats. Fast jag vet inte om du har märkt att utvecklingen både gått framåt och i många fall blivit väldigt mycket mera invecklad. Att använda elektriska handverktyg underlättar och snabbar upp de jobb man gör. Elektronisk navigering har väl helt ersatt det gamla sättet att navigera. Har nog inte räknat en kurs sen jag köpte min första GPS i mitten av 1990-talet. Som tur är är man så gammal att man har navigerat ett antal år med de gamla "stenådersmetoderna" Skulle elektroniken sluta att fungera tror jag att jag klarar mig utan. Det hände faktiskt mig 2005. Datorn med det digitala sjökortet rasade i Göteborg och jag fick segla ända hem till Kungshamn efter ett vanligt papperssjökort. Hör och häpna - det gick. Att montera en kamera i masttoppen som kommunicerar med en läsplatta för att en nybörjare inom seglingens värld inte lärt sig avgöra hur långt från land han skall släppa ner ankaret. Det är att gå till en våldsam överdrift. Min åsikt är att det är bättre att lära sig hantera båten än att förlita sig på att "appar" skall lösa alla problem. Redigerad 21 Juli , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Juli , 2015 "Att montera en kamera i masttoppen som kommunicerar med en läsplatta för att en nybörjare inom seglingens värld inte lärt sig avgöra hur långt från land han skall släppa ner ankaret. Det är att gå till en våldsam överdrift." Eller kanske inte, det kan vara en god hjälp att lära sig bedöma avstånd också. Jag menar inte att alla ska ha kamera, jag bara pekar på vilka möjligheter vi har idag. I förra veckan var jag ut och seglade med en kompis i hans båt, en båttyp jag aldrig seglat förr. Märkligt hur snabbt man lär sig känna en ny båt. Om man hade börjat segla Optimist med autopilot, hade man lärt sig då? Eller Drake med en snurra där allt annat var enklare än att försöka få igång snurran. Eller såga av en bräda med en bågsåg? När jag skulle hjälpa en granne en gång var det två brädor som skulle kapas. Vilket jag gjorde med handjagaren medan grannen letade upp cirkelsågen och kopplade kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 8 April , 2018 Om jag förstått denna tråd rätt så ska jag slänga ut min Maxpower regulator iom att det sitter AGM batterier monterade? Och att den är en mördare även fast den är inställd på slutna batterier? / Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 10 April , 2018 På 2018-04-08 på 13:06, guzzlon säger: Om jag förstått denna tråd rätt så ska jag slänga ut min Maxpower regulator iom att det sitter AGM batterier monterade? Och att den är en mördare även fast den är inställd på slutna batterier? / Andreas Ja absolut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 April , 2018 På 2018-04-08 på 13:06, guzzlon säger: Och att den är en mördare även fast den är inställd på slutna batterier? Om den är farlig för AGM vet jag inte. Troligen inte så farlig som för våta. Men det säkra är nog att byta till en bra regulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 11 April , 2018 9 timmar sedan, bhemac säger: Om den är farlig för AGM vet jag inte. Troligen inte så farlig som för våta. Men det säkra är nog att byta till en bra regulator. Ja, beslutet är taget det blir byte. / Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grey-grej 3 Postad 20 April , 2022 Har haft en 55W solcell med en Max Power regulator till mina 2x105A Varta blybatterier. Dom höll i 10 år vilket ju e bra. (Solcellen är alltid inkopplad). Bytte till 2x105 A AGM för två år sedan och nu har dom kroknat. Noterade nu att det finns en switch på Max Powern där man ställer in om man har öppna eller slutna batterier. Det hade jag givetvis missat. Ni som har haft problem med Max Power och AGM har ni haft switchen i rätt läge men ändå fått sabbade batterier ? Vågar jag sätta dit två nya AGM (nu med switchen åt rätt håll) utan att riskera att Max Powern käkar upp dom oxå ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 20 April , 2022 18 minuter sedan skrev Grey-grej: Har haft en 55W solcell med en Max Power regulator till mina 2x105A Varta blybatterier. Dom höll i 10 år vilket ju e bra. (Solcellen är alltid inkopplad). Bytte till 2x105 A AGM för två år sedan och nu har dom kroknat. Noterade nu att det finns en switch på Max Powern där man ställer in om man har öppna eller slutna batterier. Det hade jag givetvis missat. Ni som har haft problem med Max Power och AGM har ni haft switchen i rätt läge men ändå fått sabbade batterier ? Vågar jag sätta dit två nya AGM (nu med switchen åt rätt håll) utan att riskera att Max Powern käkar upp dom oxå ? Har inte MAX Power, men undrar en sak... Du har inte lyckats dra ur batterierna för mycket? Vet att AGM vill ha en annan volt då jag själv investerade i nya AGM för 2 år sedan. Kör med Victron regulator som är ställbar för just AGM. Låter orimligt att regulator har dödat dina batterier, men kanske är så fallet. Du har inte kört med motorns generator så dom laddas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grey-grej 3 Postad 20 April , 2022 Jo laddning via motorns sker ju oxå. Så även med hjälp av en 220V batteriladdare vid landström Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 21 April , 2022 9 timmar sedan skrev patrikflink: Låter orimligt att regulator har dödat dina batterier, men kanske är så fallet. Jag hade en Maxpower tidigare som grillade batterierna lite onödigt hårt så jag bytte till en som jag kan styra själv. När man byter till AGM bör man först kolla med tillverkaren av batterierna vilken ladd- och float-spänning just dessa ska ha. Har haft AGM av olika fabrikat som vill ha både högra och lägre laddspänning än vanliga öppna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adeseaso 44 Postad 21 April , 2022 Jag tycker det är en no brainer att riva ut Maxpowern och köpa någon regulator som låter sig programmeras manuellt. Victron Smartsolar har jag erfarenhet av och kan varmt rekommendera men det finns säkert andra bra alternativ i prisklassen strax över tusenlappen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grey-grej 3 Postad 27 April , 2022 Låter ju som om flera anser att det kan vara värt att byta ut Max Power regulatorn mot en MPPT som tydligen är bättre för AGM batterier. Jag har en fast solpanel som idag går via Max Powern samt en 80W vikbar panel som har en egen enklare PWM regulator. Fråga: kan man koppla två paneler till samma nyinköpta MPPT regulator? Bara att koppla in parallellt? Behöv diod ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 27 April , 2022 59 minuter sedan skrev Grey-grej: Låter ju som om flera anser att det kan vara värt att byta ut Max Power regulatorn mot en MPPT som tydligen är bättre för AGM batterier. Vad jag vet är Max Powern en av de första MPPT-regulatorerna på marknaden och det var därför den sålde så bra - i början. En regulator med enkelt justerbara laddnivåer, tex Victrons smarta med BT-koppling, är betydligt säkrare förutsatt att man inte sätter in fel värden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grey-grej 3 Postad 27 April , 2022 Ok. Men kan jag koppla in mina två solceller till samma regulator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 27 April , 2022 (redigerade) 1 timme sedan skrev Grey-grej: Ok. Men kan jag koppla in mina två solceller till samma regulator? Regulatorn du visar på bilden klarar 220W. Är dina paneler mindre än det tillsammans går det att parallell-koppla dem mot samma regulator. Diod emellan brukar rekommenderas men jag, och många andra, har det inte. Redigerad 27 April , 2022 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guggen 18 Postad 28 April , 2022 Jag kör en smarsolar med två paneler, kör med dioder som ser till att strömmen inte går "bakåt" i det fall en av dem är helt i skugga. Vet ej om det gör så stor skillnad men de kostar en hundring st på tex amazon.https://www.amazon.se/gp/product/B087CPC4BP/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o07_s00?ie=UTF8&psc=1 Och sen kan du ha en sån här för paralellkoppling:https://www.amazon.se/Offgridtec-solcellskoppling-2-Faldiga-Kopplingsuttag-Solkontakt/dp/B007TJLBF8?pd_rd_w=lEBeb&pf_rd_p=d549205f-7069-4984-8d04-bbd25a0b8def&pf_rd_r=5MH6CP0M2SVG0JHXH6W8&pd_rd_r=332c580e-7597-465f-adf6-a5f06d9ef679&pd_rd_wg=0X9vd&psc=1&ref_=pd_bap_d_csi_pd_ys_c_rfy_rp_crs_0_i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser