Strega 1 Postad 14 Juli , 2015 Funderar på att köpa AGM-batterier men så var det där med 14,2 v underhålls/float spänning från min Maxpower solcellsregulator.... (Som jag tror tog död på mitt ena batteri och kokat bort vattnet, just det sitter svårtillgängligt, men ok det var från 2007). Problemet är ju inte när man är ute och har förbrukning, utan vid bryggan efter något dygns laddning. Min fru föreslog "lägg något på panelen" ...men så enkelt kommer man väl inte undan? Mätte förresten häromdagen och hade hela 14,3 v på batteriet när solen sken på panelen (pga temperaturkompenseringen?). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 14 Juli , 2015 Det är nog till att köpa ny regulator. Är det verkligen 14.2 V i "float"? Det är för mycket för alla typer av batterier tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Juli , 2015 De där förslags man får från sin fru är ofta väldigt bra men brukar alltid innebära arbete! -- Byt regulator, batterierna är för dyra leksaker för att ha sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 14 Juli , 2015 (redigerade) Såg något om inställbar regulator från ebay. Det blir en dyr historia med 2 AGM (75ah) á 1500:- och ny regulator för kanske 1000-1500:- .... Alternativt skaffar jag bara ett nytt Tudor Dual för 900:- att koppla ihop med mitt andra, och hankar mig fram till nästa båtbudgetår. Eller som sagt köper 2 st AGM och har stenkoll på laddning, dvs kopplar bort solcellerna vid bryggan och köper ny MPPT-regulator nästa år - Nu förstår jag varför jag fått fylla på så mycket vatten, gjorde en not redan 2013 om detta men glömde kollen på batteriet i förpiken framför motorn (Scampi). Nu finns det inte en skymt av batterivatten där och det visade kanske 9 volt - Vad gäller fast laddare, har jag en Waeco Perfect Charge 25A, som ställs in beroende på batterisort. Laddningsspänning 14,4v för våt och gel, 14,8 för fiberbatterier. Tidsbegränsning av huvudladdning våtbatterier 4 timmar, gel och fiber 8 timmar. Trodde fiber/AGM laddades snabbare? Tacksam för kommentarer om laddarens inställning! Redigerad 14 Juli , 2015 av Strega Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 14 Juli , 2015 Du avser antagligen denhär: http://www.ebay.co.uk/itm/EPsolar-Tracer-BN-10A-20A-30A-40A-MPPT-Solar-Charger-Controller-Regulator-MT-50-/251987633102?pt=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item3aaba223ce Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 14 Juli , 2015 (redigerade) Tror det var den här som nog är samma fast med display http://www.ebay.com/itm/20A-12V-24V-MPPT-LCD-Solar-Energy-Charge-Controller-Regulator-15-30-More-Power/261795318771?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20131017132637%26meid%3D4ccbbd91e312424baca3299a1e4e6141%26pid%3D100033%26rk%3D3%26rkt%3D4%26mehot%3Dpp%26sd%3D231538493487 Upptäckte skillnad med AGM, de väger 8 kg mer för 2 st jämfört med Tudor Dual men ger förstås också mer Wh... Redigerad 14 Juli , 2015 av Strega Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Juli , 2015 Det farlig för batteriet är när de laddas dag in och dag ut med för hög spänning. Överladdning är nof det som idag knäcker flest batterier, förr var det mänga som ofta djupurladdade och förstörde på det sättet. Själv skulle jag satsa på AGM och koppla bort MaxPower när du ligger still. Sen, nästa budgetår, köpa en riktig regulator. Jag brukar rekommendera billiga, enkla PWM-regulatorer, de funkar fint med våta batterier. Men AGM är känsligare så jag köpte en EPsolar Tracer 2215BN. Den är helt suverän, alla spänningar är ställbara, den reglerar på plus-sidan vilket är ovanligt men praktiskt. Säljs på eBay från Italien dvs ingen moms tillkommer. Finns i perioder på eBay, gissningsvis tar de hem en laddning från Kina, säljer slut och beställer nytt. Instrumentet, MT-50, beställde jag från Kina. Det sitter nu bredvid BM-1, de matchar varandra ganska bra. AGM kan ta emot mer ström, därför laddas de snabbare. Det märks tydligt när man laddar med generatorn, min lilla motor får ta i så det står härliga till! Man brukar idag skilja på amerikansk och europeiska AGM batterier, de senare laddas med lite lägre spänning. Kolla laddaren mot batteris rekommendationer, en del laddare verkar inte hängt med riktigt i utvecklingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 14 Juli , 2015 Har ju 3x95Ah AGM-batterier (Biltema) Sen hade jag sån "otur" att jag fick ett gelbatteri 110 Ah. Med tanke på varifrån gelbatteriet kom så var det nog av god kvallitet. Har 3x25 W solcellspaneler och en Max Poweregulator. Har haft en känsla sista tiden att solcellerna inte laddat. Häll på med nåt i båten idag och tog mig tid att kolla på splcellerna. De laddad inget. Har ju en säkringspalel för solceller, länspumpar batteriladdare mm. Av någon outgrundlig anledning hade jag tagit ur säkringen. När och varför har jag ingen aning om. Satte i en säkring och panelerna började ladda uppåt 3 Ampere. Är det de här prylarna du talar om bhemac http://fritidsfynd.se/elektronik/solceller/laddningsregulatorer/mppt-laddningsregulator-tracer-b-2215bn-1224v-20a.html http://fritidsfynd.se/elektronik/solceller/laddningsregulatorer/fjarrdisplay-mt-50-till-landstar-tracer-b-laddningsregulator-til.html För en annan som inte kan utrikiska - tec engelska - nåt särskillt, är det värdlöst att handla via utomlands via nätet. Man begriper inte hälften av vad det står. Är det stor skillnad på priset där du handlar, mot på den sidan som dök upp när jag googlade!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 17 Postad 14 Juli , 2015 Kopla in en sådan här: https://www.elfa.se/...&item=70-089-65mellan regulatorn och batteriet, betydligt billigare än en ny regulator... /Peter 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 14 Juli , 2015 (redigerade) Peter, det låter intressant om möjligheten finns (men din länk är bruten). Har faktiskt funderat över den möjligheten men trodde inte det gick utan förluster. Just köpt två st 75A AGM på Erlandsons! Det står så här på batterierna " ! Charge control, U constant = 14,6 v max " vilket jag tolkar som kontinuerlig laddning /float/underhåll Kan det innebära att de faktiskt tål detta?? Redigerad 14 Juli , 2015 av Strega Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Juli , 2015 Thallatha: Du länkade till rätt regulator, billigare här: http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_39&products_id=736 1395 är anständigt, jag betalade 1014 från Italien. Fördelarna som jag ser det: -Gediget byggd -Ställbara spänningar, kan anpassas till alla batterietyper -Mycket praktisk display -Reglerar på plussidan. Jämfört med tex MaxPower har man en lastutgång som är värd guld som skydd mot djupurladdning av batterierna och överspänningsskydd för förbrukarna. peterseglare: En diod lindrar symtomen men löser inte problemet. Spänningsfallet för en kiseldiod är ca 0,7V. Float blir 13,5 vilket är för lågt, dessutom blir batterierna aldrig toppladdade. Effekten blir att man förlorar runt 20% av batteriets kapacitet. Fördelen är att batterierna inte laddas sönder. Strega: Det låter lite udda att de skulle tåla 14,6V konstant. Det normala är at floatspänningen ska ligga på 13,7 - 13,8V Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Juli , 2015 Thallatha: Du länkade till rätt regulator, billigare här: http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_39&products_id=736 1395 är anständigt, jag betalade 1014 från Italien. Fördelarna som jag ser det: -Gediget byggd -Ställbara spänningar, kan anpassas till alla batterietyper -Mycket praktisk display -Reglerar på plussidan. Jämfört med tex MaxPower har man en lastutgång som är värd guld som skydd mot djupurladdning av batterierna och överspänningsskydd för förbrukarna. Jag har idag två MaxPowerregulatorer. Tidigare hade jag två förbukningsbankar som av placerade på olika ställen i båten och som laddades av var sin solcell och batteriladdare. Laddning av respektive bank från generatorn skötte jag för hand. Den ena MaxPowern blev jag lite lurig på, då jag fick känslan att den ladda ihjäl den ena förbrukningsbanken. I samband med motorbytet (flyttade motorn - hade tidigare hydraldrift - nu med rak axel) fick jag gott om plats för hela batteribanken på ett ställe och kopplade alla solcellerna till den Maxpowern som jag vet fungerar. Dessvärre vill ju elanläggningar svälla ut och min(a) Max Powerregulatorer sitter dels lite svåråtkomligt till och dels börjar det bli trångt och rörigt. Sen har regulatorerna ju några år på nacken och en litar jag ju inte på. På andra sidan skottet inne i däckssalongen sitter tex batteriladdare och någon annan elutrustning (Lätt åtkomligt, men ändå ur vägen). Där där skulle finnas plats för även en ny regultor för solcellpanelerna plus lite till. Man får ju ha lite att pyssla med nästa vinter. Tillför MT-50;n nåt av värde!? Har en 8 kanalig datalogger och har ibland funderat på att koppla upp den mot solcesslpanelerna. Saknar dock spänningsprob för likström, så det har aldrig blivit av. Är egentligen ganska ointreserad av teknik, så allt sånt får alltid låg prioritering. Såna jobb som kan utföras med korp och spett och stor slägga prioriteras alltid framför elektroniktänger och lödkolv. Kanske inte så konstigt att jag trivdes med livet som linjemontör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Juli , 2015 "Tillför MT-50;n nåt av värde!?" Det tycker jag. Dels behövs den för ställa spänningarna, dels ger den vettig information. Informationen är ungefär samma som BM-1, hur bra den är har jag inte koll på ännu. Är den bra så kanske BM-1 åker ut. Sen är det alltid kul att se hur mycket solen ger. Dessutom kan man se om det är dag eller natt, i fall man missar det. Här är en LÄNK till manualen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Juli , 2015 "Tillför MT-50;n nåt av värde!?" ............................................................................................................... Dessutom kan man se om det är dag eller natt, i fall man missar det. Det händer ju från och till att det är svårt att avgöra om det är dag eller natt, speciellt om man befinner sig i midnattssolens trolska land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 17 Postad 15 Juli , 2015 Bhemac: spänningsfallet över en diod är beroende på strömstyrkan. När mina batterier är fulladdade ligger spänningen efter dioden på 13,6-13,7 V. Och då är batterierna definitivt närmare 100% än 80% laddade. Sedan kopplar jag ur dioden med en parallelkopplad strömbrytare när jag är ute med båten för att då få ut maximal effekt från solcellen... /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Juli , 2015 Ja med en brytare kan man ju bättre reglera. Men det är forfarande så att man "lindrar symtomen men löser inte problemet". En regulator för en hundralapp löser problemet utan att man behöver hålla på med en strömbrytare. Men har man batterier för kanske 5 tkr eller mer så bör man nog kosta på en regulator som inte bara optimerar laddningen utan också förhindrar överladdning helt automatiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 16 Juli , 2015 Spänningsreglering med Maxpower 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Juli , 2015 image.jpg Spänningsreglering med Maxpower Fast det är väl mera en spänningsreglering med Plattfender (Min Power) än med Max Power. http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Tagvirke_Fortojning/Boj_Fender/Fender/PLATTFENDER_20x50?id=08658 Hade en arbetskamrat när jag jobbade på elverket i Hunnebo. Den duktigaste och mest produktive linjemontören. Han brukade alltid säga;"Man får inte vad dum - för då kan man bli arbetsledare på elverket". Jag förstod då inte riktigt vad han menade. Det var jag som var arbetsledaren. Sen fyller det ju ett syfte till. Förvaringsplats för fendrarna. Har man nya besättningmedlemmar som inte vet var de skall göra av fendarna; "Lägg dom på solcellspanelen" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 16 Juli , 2015 För några veckor sedan monterade jag en ny 100W solcell och en ny MaxPower i en av våra båtar. Idag var jag nere i båten för lite översyn och kollade då utspänningen på MaxPower. 13,7V visade min Fluke multimeter på batteriplinten och 18,9V på solcellsplinten. Jag har kopplat MaxPower till förbrukningsbanken som är vanliga ventilerade batterier på tillsammans 375Ah. Inga egna patenter i kretsen utan rakt av bara. Undrar just om MaxPower är den batterimördare den påstås vara. Då borde den nog varit bortplockad från marknaden av tillverkaren... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Juli , 2015 "Undrar just om MaxPower är den batterimördare den påstås vara. Då borde den nog varit bortplockad från marknaden av tillverkaren... " Ja, till slut kanske de har uppdaterat den. De som såldes för 2 år sedan och tidigare höll för hög spänning, jag har mätt på ett par ställen. Tillverkaren kan inte vara omedveten om problemet, det har skrivits en del om detta med början ca 2010. Jag och flera andra har mailat om en förklaring men ingen har fått något svar. MaxPower hade ett mycket gott rykte från början och har sålt väldigt bra. Ingen har varit intresserad av att plocka bort den från marknaden, allra minst båttillbehörsbutikerna som dessutom fått sälja batterier. Vad står det i din manual? I de gamla står det 14,2V float. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 16 Juli , 2015 (redigerade) Ja, som jag visade när jag startade tråden så laddade min Maxpower med 14,3 v och det var inte mycket sol...(köpt 2007) Erlandsons som sålde mina nya AGM-batterier (och säljer Maxpower) tjänar säkert bra på batterier under semesterveckorna! (Btw vad är det för problem med Maringuiden? Blir utloggad och från Taptalk går det inte alls att göra inlägg) Redigerad 16 Juli , 2015 av Strega Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Juli , 2015 Undrar just om MaxPower är den batterimördare den påstås vara. Då borde den nog varit bortplockad från marknaden av tillverkaren... ;-) Den av mina två Max Powerregulatorer som jag är lite lurig på köpte jag 2001 och flyttat med mig mellan ett par båtar. Tidigare hade jag två separata batteribankar (på olika ställe i båten) med var sin solcell och regulator. Nu har jag slagit ihop dem till en stor bank. Min tredje solcellspanel har jag haft bortkopplad i ett par år pga att fästet gick sönder under orkanvindar. Nu har jag lagat fästet och kopplade in den igår - via den regulatorn jag är lite lurig på. När jag mätte spänningen var den ok vid mättillfället. Får hålla koll på det hela. Att jag blev lite frågande beträffande den regulatorn, var diskussionen om att Max Powern laddade ihjäl batterierna och att just den batteribanken som regulatorn i fråga laddade, fick en ovanligt kort livslängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 18 Juli , 2015 (redigerade) Ett dygn efter laddning med min PefectCharge 12/25 med (underhåll/ floatspänning 13,8v ) så mätte jag idag 13,3v. (2 nyköpta Exide AGM). När jag tar bort plattfendrarna från solcellerna stiger spänningen till 14,2 på 40 min trots mulet och bommen som delvis skuggar. Betr. AGM läste jag på ett tyskt forum att det är risk med motorladdning också. Är batterierna fulladdade före motorgång kommer man snart att ligga på uppåt 14,4v och då gasar våta batterier men de kan ju fyllas på till skillnad från AGM. (Min generator ger 14,3v). Redigerad 18 Juli , 2015 av Strega Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Juli , 2015 14,4V som laddningsnivå är vald eftersom den ligger under den spänning där batterierna börjar gasa. De flesta generator kommer inte upp till 14,4V, vanligen hamnar man på 14,0 - 14,2 V. Dessutom är det oftast kortvarigt. Det är betydligt värre med en solcellsregulator som lämnar 14,2V i kanske 100 dagar med 10 tim dag. Jag har länge haft en diod i serie med husbatteriet och ett relä som kan kortsluta dioden. Detta för extremt långa motorkörningar, typ Göta Kanal. Vill man få bäst livslängd på sina batterier så ska generatorns laddning regleras bättre tex med en Sterling ProAlt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Juli , 2015 Å andra sidan finns det även landströmsladdare som temperaturkompenserar lite väl mycket, typ 0,035V per grad. Så när vi talar om solcellsregulator så gör nog de flesta samma sak mer eller mindre... kanske vi ska ange temperaturen när vi mäter spänningen? För sommaren håller inte alltid 25 grader... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juli , 2015 Enligt manualen ska MaxPower ha en floatspänning på 14,2V@25°C. Det stämmer ganska väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 19 Juli , 2015 Vad sägs om floatspänning som anges här för AGM, 13,2 - 13,3v ! http://www.solarlink.de/PDF-Files/Brosch%FCren/Merkblatt%20Batteriepflege.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 19 Juli , 2015 Enligt manualen ska MaxPower ha en floatspänning på 14,2V@25°C. Det stämmer ganska väl. Vad är det då för fel på min MaxPower som visade endast 13,7V? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Juli , 2015 När jag var nere i båten nyss visade voltmetern i loggen 14,4 Volt. Skall strax åka ner till båten igen. Då får jag mäta med en kalibrerad voltmeter på batterierna. Kopplade ju in en solcellspanel via den regulatorn som jag är lite frågande inför i går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 19 Juli , 2015 Volvo_Penta 375 Ah är ju en hel del, är de verkligen fulladdade? minsta förbrukning så sjunkar sjunker spänningen också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser