Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
firefish

Funderingar på båt för assistans, entreprenad med mera

Rekommendera Poster

En fundering kring detta med "säker hamn" och SSRS, och att det förekommer att de bogserar mycket längre än vad som strikt räknat krävs för att uppfylla kravet på "säker hamn".

 

Låt säga att man går ut för att assistera en mindre båt som helt tappat manöverförmågan och tar den på släp. 20 minuters gångtid bort finns en "säker hamn". Båtens hemmahamn, nästa säkra hamn, är dock 80 minuter bort, men besättningen är på bra humör och bestämmer sig för att bogsera ända till hemmahamnen.

 

Efter 40 minuter kommer ett larm om en båt i akut nöd och tiden är knapp. Hade de bogserat till närmaste säkra hamn, hade de varit fria att direkt sätta fart mot båten i nöd. Nu har de en båt på släp, med 20 minuter till säker hamn. Vad gör de i det läget? Släpper de båten de har på släp? Bogserar de in till närmaste land så det åtminstone blir "osäker hamn"? Fullföljer de sitt frivilliga åtagande och åker på larmet först efter att de bogserat färdigt?

Vad jag vill få fram är att den extra servicen att bogsera längre än strikt nödvändigt, möjligen kan få konsekvenser för akut nödställda.

Tänker jag rätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan svårligen tänka mig att en SSRS-resurs skulle låta en båt i sjönöd bli utan omedelbar assistans bara för att de har en båt med soppatorsk på släp, oavsett hur långt eller kort det må vara till den säkra hamnen. Då får nog den bränslelösa vackert skicka i ankaret och vänta medan SSRS kvistar iväg och gör den mer akuta insatsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firefish: Coppartail arbetar såvitt jag vet med att köra båt i skärgården, han är den som nog vet mer om denna "konkurrens".

 

Om SSRS får ett larm så släpper man den bogserar och rycker på larmet om det kan göras utan fara för den som bogseras. Men dessa "extra"-bogseringar (som görs i all välmening) kan naturligtvis fördröja en instats.

 

SSRS "medlemsuppdrag" kommer att minska allteftersom folk inser att de har en bärgningsförsäkring i sin vanliga försäkring. Sjöassistans har vissa fördelar eftersom de ofta har med sig tex en dunk soppa mm och slipper bogsera. Ofta har de dessutom bättre lokalkännedom när det gäller genvägar, trånga vikar mm.

 

Man kan tycka att SSRS borde kunnat träffa samma avtal med försäkringsbolagen som Sjöassistans men det kan vara svårt, då bedriver de en kommersiell verksamhet, antagligen skulle de bedömas på samma sätt som tex idrottsföreningar där kommersiella bara få vara en liten del.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara beklaga att sjöräddningen bedriver osund konkurrens,  dock så torde det vara svårt att  leva på de uppdrag som de roffar åt sig på sin station här  på smögen, eller tror ni man kan få ut tillräckligt för att ta ut en skälig lön? Blev i så fall ganska dyr bogsering.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem som är bäst / snabbast / lokalkännedomkunnigast av SSRS och Sjöassistans kan nog variera i olika delar av landet.

 

När jag häromåret använde Sjöassistans (via försäkring) fick jag vänta i över en timma trots att jag nästa låg i Stockholms innerstad. Eftersom jag låg dumt till mellan Fjäderholmarna och Hundudden blev jag bordad av KBV som rekommenderade att jag skulle ringa SSRS (medlemsservice) nästa gång eftersom SSRS alltid kom mycket snabbare till undsättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är det olika på olika ställen, likaså vilken typ av problem man har osv. Kan vara värt att kolla upp innan man väljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å hur kollar jag opp vilka problem jag behöver få hjälp med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara beklaga att sjöräddningen bedriver osund konkurrens,  dock så torde det vara svårt att  leva på de uppdrag som de roffar åt sig på sin station här  på smögen, eller tror ni man kan få ut tillräckligt för att ta ut en skälig lön? Blev i så fall ganska dyr bogsering.....

"Sjöräddningen" är hela samhällsfunktionen där Sjöräddningssällskapet är en av många aktörer, som till exempel, Sjöfartsverket (ansvarig myndighet), kustbevakningen, försvarsmakten, frivilliga flygkåren mfl, mfl.

Viktigt att hålla isär detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har faktiskt hänt att enstaka SSRS skeppare mot sin uppdragsgivares instruktioner gett sig ut på verkliga långturer. Till och med utanför sitt ordinarie område. I ett fall ringde man upp den angränsande stationen och bad dom fortsätta bogseringen vilket de naturligtvis vägrade. Den första räddningskryssaren tvingades då fortsätta bogsera i ett par timmar till!

Vad sådana tilltag har med sjöräddning att göra förstår i alla fall inte jag.

 

Jag vill poängtera att jag inte har mer med Sjöassistans att göra mer än att det ingår i min fritidsbåtsförsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är båten hämtad och ligger i Viggbyholm i väntan på ombasering till Möja vid årsskiftet.

 

Som alltid på en båt finns det ett och annat att dona med, idag roade jag mig med att byta länspumpen under maskin – ett av mina favoritjobb för övrigt, nästan lika trivsamt som att hålla på med toapumpar/slangar.

 

Några modifieringar ska det bli under hösten, bland annat ett ankarspel i aktern – skönt när man är ute själv – och ett ekolod (som underligt nog inte finns).

 

Hon, Skarven, är tryggheten själv i sjön och verkar inte bekommas nämnvärt av varken sjö eller vind. Skrovet är ju Broson och de verkar ju kunna bygga båtar vilket säkert är en del av förklaringen.

 

 

post-100579-0-15403900-1440857840_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en fin båt!

Och jag vet några som ska bygga till/förstärka sin brygga.... (När bygglovet kommer) så jag ska tipsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var premiäruppdraget avklarat. En bogsering av en Paragon 25 med rasad motor som bland annat gick genom Baggensstäket (smalt och fint när man ligger två båtar i bredd). En tisdagseftermiddag i oktober är det dock inte lika mycket trafik som en lördag i juli – skönt när man har nedsatt manöverförmåga och därtill är ganska bred.

Jag är verkligen nöjd med hur min båt fungerar. Lättkörd, fin roderharmoni och allmänt sett en mycket trygg och förtroendeingivande bekantskap.

Det blev några timmar på sjön och innan jag var hemma hann det bli duktigt mörkt. Obefintlig vind, snudd på spegelblankt vatten och radar gjorde dock sista etappen hem riktigt trivsam.

 

Paragon 25 på styrbordssidan. 

post-100579-0-30149300-1444762406_thumb.jpg

 

Baggensstäket. Skönt med VHF och AIS.

post-100579-0-76829400-1444762418_thumb.jpg

 

Sista etappen.

post-100579-0-29088400-1444762432_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt när ide blir till verklighet. Nu är det bara att hoppas på många havererade båtar ;)

Din kran, hur mycket lyfter den en meter ut? Jag känner en kille med en lite mindre arbetsbåt och han vill ha en kran som lyfter ett ton en meter ut. Varför den ska klara så mycket kan han inte förklara riktigt, båten lär ändå kantra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lyfter 500 kilo på en meters radie. Nog för att kantra min lilla båt, det gäller att göra fast i bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdrag nummer två kan läggas till handlingarna. Visserligen är två jobb på två veckor inte mycket att hänga i granen (eller leva på ekonomiskt) men säsongen är ju inte så mycket säsong längre, jag har inte letat jobb alls och ni vet ju vad man brukar säga om att "en gång är ingen gång" osv... Sedan har jag ju mitt vanliga jobb att sköta också.

 

Nåväl. Denna gång var det ännu en bogsering, en Chris Craft vars motor inte startade som nu ska få vinterförvaring och översyn på Micab. Morgonen startade tidigt, jag var nere vid båten 0630, och fick njuta av en fantastisk soluppgång till tonerna av en AD41 under varmkörning. Skönt med extra dieselvärmare som kompletterar gångvärmen, det var ganska mycket frost på rutorna men den gav nu med sig rätt fort – det var trots allt bara ett par tre minusgrader.

 

Själva bogseringen gick bra, det enda som egentligen ställde till det en aning var stelfrusna tampar när Chris Craften skulle hämtas samt det faktum att dess mer böljande former i kombination med ett skapligt frostlager gjorde den såphal och lömsk att gå på. 

 

Morgonfrost på sidorutorna.

post-100579-0-68595000-1446118480_thumb.jpg

 

Soluppgång över Stora Värtan. Sådana här morgnar tycker man synd om kontorsfolk.

post-100579-0-77544000-1446118491_thumb.jpg

 

24,5 fot Chris Craft i 45 meter bogserlina. 

post-100579-0-39281100-1446118372_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har båten bytt adress från Viggbyholm till Möja Ström. Naturligtvis vill man ju inte köra tom så lastmöjligheterna utnyttjades till max. Med i runda slängar 1000 kilo i form av soppadunkar (dumt nog fulla) en massa verktyg, kompressor, gassvets, högtryckstvätt, glykol samt en fyrhjuling med tillhörande släp ombord var Skarven kanske inte supersnabb upp i plan men hon marschade i alla fall behagliga 18 knop på 3200 varv (där hon med bara mig ombord normalt gör 22).

 

Optimist som jag är hade jag missbedömt båtens förmåga att svälja lastvolym samt hur mycket jag faktiskt ville ha med mig. Resultatet blev att jag inte såg så bra framåt som man skulle kunna önska – tur att jag hade 93-åriga farmor med mig som utkik samt en yttre styrplats där jag kunde stå ute när jag passerade Vaxholm och Stegesund (bland annat). Radar är också en bra uppfinning.

 

Allt är också klart med Sjöassistans, jag är numera en officiell resurs åt dem. Det känns himla kul. För att kunna vara till maximal hjälp för dem har jag idag valt att investera i en AIS-transciever (så att de ska kunna se var jag är hela tiden) vilket inte var direkt superbilligt. Nåja, friskt vågat och så vidare.

 

Klart föröver!

post-100579-0-73700000-1448570076_thumb.jpg

 

Akterdäcket rensat.

post-100579-0-45757600-1448570099_thumb.jpg

 

Farmor har stenkoll!

post-100579-0-63789700-1448570118_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är hemsidan igång.

Finns en del att fila på där, men det är iaf något att utgå ifrån. Kolla gärna in http://www.wallnermarin.se och säg vad ni tycker. Vi finns på Facebook också såklart, känns som om det är ett måste, annars finns man ju inte...

Redigerad av firefish
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter och filar på hur båten ska strajpas och har fastnat för detta.

 

Folien blir en reflekterade typ med prismor (samma som polis och räddningstjänst använder) så det räcker med att någon på bryggan tänder en cigg (fast med röker 2015?) för att vi ska synas ordentligt.

 

Det som inte stämmer på bilden är att skrovet kommer att målas vitt. Detta för att säkra bästa möjliga vidhäftning, aluminium är lite knepigt på det sättet. Dessutom blir kontrasterna större.

 

Vad tycks?

 

post-100579-0-32108100-1449843277_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när säsongen börjar svalna lite kan jag berätta hur det gått för oss så här långt.

 

När vi sjösatte i mars hade båten gått 880 timmar. Nu står räkneverket på knappt 1300 så vi har alltså kört lite mer än 400 timmar hittills. Cirka 5000 sjömil har det blivit till dags dato och vi har en snittförbrukning på knappt 1,2 l/M. Då är det en hel del bogsering, nu när den perioden är över ligger vi på omkring 1,3 l/M (båten drar mer vid taxikörning än vid bogsering).

 

Det vi mest kör är folk, alltså taxi, men under juli var det extremt mycket assistansuppdrag åt främst Sjöassistans men också Skärgårdsassistans samt några helt egna. Ett 90-tal uppdrag har det iaf blivit, mestadels motor- och drevproblem men också en del dykningar på tampar i propellrar med mera.

 

Nu har vi återigen gått in i en ny fas i och med att vi var med och lämnande anbud, och vann, en upphandling gällande skolskjuts. Det handlar om tre dagar per vecka när is inte ligger – perfekt att få lite snurr på båten när den annars ligger stilla.

 

Några haverier har vi inte haft, bara småstrul som generatorfel och liknande. Ta i trä men det lönar sig att sköta underhållet, vi kör allt enligt Pentas intervaller och är dessutom noga med både varmkörning och avsvalning.

 

Nu under hösten kommer vi att göra en del uppgraderingar av båten, den viktigaste torde vara en ny radar och i samband med det kommer styrplatsens layout att förändras. Annat som ska göras är lite elarbeten när det gäller belysning och liknande. Vi ska också konvertera till vattenfri kylarvätska (Evans) för att se hur den fungerar.

 

Summerat kan vi konstatera att vi gjorde ett bra båtval. Hon går fint i sjön, har en låg rörlig driftskostnad och är mångsidig samt framför allt pålitlig. Hon är också smidig och lätt att manövrera och hantera på egen hand (jag kör alla uppdrag ensam).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...