Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
firefish

Funderingar på båt för assistans, entreprenad med mera

Rekommendera Poster

Jag går i tankar på att sadla om och starta eget, då med båt i fokus. Mina tankar, mer än så är det inte för tillfället, rör sig i banor kring olika typer av sjöentreprenad innefattande allt från bogsering, bryggarbeten, transporter av folk och gods till tillsyn av fastigheter och båtar samt assistans via Sjöassistans. 

 

Om mig. Jag har just nu kustskeppare men kommer att ta klass VIII och maskin samt HSF. Jag är bra på att skruva motorer, jag kan svetsa och plasta. Jag dyker bra nog, även med torrdräkt, för att vara bekväm med enklare dykarbeten av typen inspektera roder/skrov/proppar/botten samt utföra arbeten som propellerbyte, bojarbeten, hämta tappade prylar och liknande. Jag har god kännedom av Stockholms skärgård – det tänkta arbetsområdet – efter att ha haft båt i omgångar men framför allt efter att ha jobbat som taxipilot på sjöflyg under rätt många år (dock ej längre tyvärr vilket gör att jag längtar tillbaka "dit ut"). 

 

Min insats kan bli upp mot en miljon, inklusive båtinköp. Det jag tänker mig är en mindre båt, säg runt åtta meter, med öppet lastutrymme, väl skyddad akterkabin med plats för runt 5-6 pers, med en liten kran. Typ denna http://www.blocket.se/stockholm/Arbetsbat_i_aluminium_8_m_59933254.htm?ca=11&w=1

som enligt säljaren marschar 20 knop vilket är snabbt nog för mina tänkta behov. Han trodde att den lastade 500-750 kilo i "lastutrymmet", givetvis beroende på tyngdpunkt, vilket borde räcka ganska långt, annars är inköp av en mindre pråm att överväga. Vill dock ha en liten och smidig båt för de flesta behov snarare än en stor dyr kluns att släpa på när jag oftast inte behöver.

 

Vad tror ni:

Vad finns det för behov att fylla där ute?

Vad skulle ni se att en assistansresurs hade för kvalifikationer?

Vilken typ av båt tror ni är bäst?

Vilket område, i Stockholms skärgård, är det bäst att utgå ifrån?

 

Tacksam för svar,

 

Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behov finns nog. Skärgården har attraktionskraft och då finns många som vill lägga pengar på hus och båtar? Snickare, byggare, tillsyn, ta ner träd, bygga bryggor... Bojar... det finns att göra

 

Men jag har själv bara använt assistensbåt en gång, för persontransport, så min erfarenhet är liten.

 

Den båt du länkade till var fin. Men några snabba reflektioner; ser lite smal ut för att bära 500 kg. Och öppet framåt är aldrig bra i riktigt grov sjö ( men då är du kanske inte ute och åker ) men man kan ha kapell, som dina gäster kanske ändå vill ha för att skydda sin packning. Kran är lysande för arbeten med bojar och bryggor! Ser inte ut som om hytten bekvämt rymmer 6-7 personer men vid fint väder sitter nog några på bänken framför styrhytten och några på akterdäck ( ser ingen av bänkarna på bilderna...) Undrar förresten varför de blästrat botten på båten?

Och mitt elektrikeröga tyckte säkringspanelen till vänster om ratten såg lite enkel ut. Typen av båt är välkänd och har gott rykte, möjligen lite dyrare just därför? ( som Möjakryssare... Svindyra! )

 

En annan fråga är om båten är registrerad, då är det alltid mycket enklare... Plus du kan köpa bunkerolja.

 

Och ska du köra folk höjs kraven formellt, på båten. En del kör sin arbetsbåt med folk i alla fall. Den kille som körde oss frågade jag om båten var certifierad på något sätt. Han blev omedelbart synbart irriterad och berättade att han hade alla certifikat som fanns. Båten också, den hade varit på besiktning nyligen... Och i nästa mening säger han att båtar som tar färre än 12 passagerare inte behöver någon speciell certifiering... Det fanns ingen synlig registreringsskylt som jag såg. Och båten var kortare än 12 meter. På kvittot stod "Transport mtrl m.m."

 

Du kanske kan skissa på en website för då ser du snart om ditt huvuderbjudande till kunder är baserat på båten ( transporter, dykning mm som stöds av båtens egenskaper, typ sittplatser...) eller om båten i huvudsak är ditt medel för att få jobbet med att bygga brygga eller installera luftvärmepump eller fixa en motor ( plats för tryckt virke, installationmateriel och liten verkstadsbänk blir då viktigare än sittplatserna?) sedan kombinerar du självklart efter årstid och uppdrag.

 

Tycker du ska kolla in vad konkurrenterna har för båtar också, andra har tänkt redan? Snacka med några!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du tar klass VIII inom ett år från kustskepparen finns det alternativ med ung halva utbildningen istället. Så gjorde jag. Funkade finfint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog ett ökande behov av service, många idag vill inte fixa själva utan betalar gärna för att slippa.

Ett tips är att prata med Sjöassistans, de anlitar ju många servicebåtar och vet nog en del om marknaden.

De som är riktigt populära idag är de servicebåtar som inte bara kan ta någon båt på släp utan kan byta en impeller på plats som de givetvis har med sig och dessutom kan ta med frun till hennes syjunta som hon annars skulle missat pga haveriet.

Skippa Maskinbefäl och HSF tsv om inte det krävs för båten, håll igen alla utgifter som inte är nödvändiga, det kommer ändå en massa oförutsedda.

Se till att alla papper på båten är iordning, det finns alltid någon avundsjuk som gärna anmäler annars.

Båten i länken ser ju trevlig ut, åk och titta, om inte annat så kan man få en del bra idéer. Typen med lastutrymme i fören anses tydligen praktiskt, lastutrymmet akter är bättre om man fiskar. 

Tänk på att båten ska vara trivsam, det kommer att vara din arbetsplats under många timmar, ibland kanske t o m ditt hem!

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

roligt med unga killar som satsar på något vettigt,lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behov finns nog. Skärgården har attraktionskraft och då finns många som vill lägga pengar på hus och båtar? Snickare, byggare, tillsyn, ta ner träd, bygga bryggor... Bojar... det finns att göra

 

Men jag har själv bara använt assistensbåt en gång, för persontransport, så min erfarenhet är liten.

 

Den båt du länkade till var fin. Men några snabba reflektioner; ser lite smal ut för att bära 500 kg. Och öppet framåt är aldrig bra i riktigt grov sjö ( men då är du kanske inte ute och åker ) men man kan ha kapell, som dina gäster kanske ändå vill ha för att skydda sin packning. Kran är lysande för arbeten med bojar och bryggor! Ser inte ut som om hytten bekvämt rymmer 6-7 personer men vid fint väder sitter nog några på bänken framför styrhytten och några på akterdäck ( ser ingen av bänkarna på bilderna...) Undrar förresten varför de blästrat botten på båten?

Och mitt elektrikeröga tyckte säkringspanelen till vänster om ratten såg lite enkel ut. Typen av båt är välkänd och har gott rykte, möjligen lite dyrare just därför? ( som Möjakryssare... Svindyra! )

 

En annan fråga är om båten är registrerad, då är det alltid mycket enklare... Plus du kan köpa bunkerolja.

 

Och ska du köra folk höjs kraven formellt, på båten. En del kör sin arbetsbåt med folk i alla fall. Den kille som körde oss frågade jag om båten var certifierad på något sätt. Han blev omedelbart synbart irriterad och berättade att han hade alla certifikat som fanns. Båten också, den hade varit på besiktning nyligen... Och i nästa mening säger han att båtar som tar färre än 12 passagerare inte behöver någon speciell certifiering... Det fanns ingen synlig registreringsskylt som jag såg. Och båten var kortare än 12 meter. På kvittot stod "Transport mtrl m.m."

 

Du kanske kan skissa på en website för då ser du snart om ditt huvuderbjudande till kunder är baserat på båten ( transporter, dykning mm som stöds av båtens egenskaper, typ sittplatser...) eller om båten i huvudsak är ditt medel för att få jobbet med att bygga brygga eller installera luftvärmepump eller fixa en motor ( plats för tryckt virke, installationmateriel och liten verkstadsbänk blir då viktigare än sittplatserna?) sedan kombinerar du självklart efter årstid och uppdrag.

 

Tycker du ska kolla in vad konkurrenterna har för båtar också, andra har tänkt redan? Snacka med några!

 

Båten är idag reggad som arbetsbåt vilket jag skulle behöva klassa upp till charter för att lagligt kunna frakta passagerare. För det krävs en mätning à 7000 kronor samt givetvis erforderlig utrustning som livflotte med mera. Sedan, i och med att den tar max 12 passagerare och väger under 20 brutto är det i princip bara egenkontroll samt en registerhållningsavgift på 2500 kronor per år (än så länge).

om du tar klass VIII inom ett år från kustskepparen finns det alternativ med ung halva utbildningen istället. Så gjorde jag. Funkade finfint.

Kustskepparen fick jag "tyvärr" på köpet genom lumpen för 18 år sedan... Men tack för tipset!

 

Det finns nog ett ökande behov av service, många idag vill inte fixa själva utan betalar gärna för att slippa.

Ett tips är att prata med Sjöassistans, de anlitar ju många servicebåtar och vet nog en del om marknaden.

De som är riktigt populära idag är de servicebåtar som inte bara kan ta någon båt på släp utan kan byta en impeller på plats som de givetvis har med sig och dessutom kan ta med frun till hennes syjunta som hon annars skulle missat pga haveriet.

Skippa Maskinbefäl och HSF tsv om inte det krävs för båten, håll igen alla utgifter som inte är nödvändiga, det kommer ändå en massa oförutsedda.

Se till att alla papper på båten är iordning, det finns alltid någon avundsjuk som gärna anmäler annars.

Båten i länken ser ju trevlig ut, åk och titta, om inte annat så kan man få en del bra idéer. Typen med lastutrymme i fören anses tydligen praktiskt, lastutrymmet akter är bättre om man fiskar. 

Tänk på att båten ska vara trivsam, det kommer att vara din arbetsplats under många timmar, ibland kanske t o m ditt hem!

Lycka till!

Jag har kontakt med Sjöassistans för att få reda på vad de har för eventuella behov bland sina resurser. Sedan ska man ju också bli godkänd men det tror jag inte ska vara något problem om man har rätt kompetens och rätt båt. 

Apropå maskin och HSF har jag några bekanta som kör ribcharter som ibland vill hyra in extrapiloter. Tänkte att det är lika bra att göra sig så tillgänglig som möjligt, jag vill inte stänga några som helst dörrar.

 

roligt med unga killar som satsar på något vettigt,lycka till.

Unga killar man tackar – fyllde 40 i vintras :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då är du ung ,jag är 64 bast.

Om Beatels hade gjort "When I'm 64" idag så hade så skulle den hetat: "When I'm 38". 

64 är inte gammal, lite o-ung bara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är bollen i rullning – beslutet är fattat och ett bud på båten är lagt. Nu återstår att se om det accepteras eller om jag får gå vidare i mitt sökande, ambitionen är att vara fullt operativ när isen släpper i vår så jag har om inte gott så i alla fall hyggligt med tid.

Hemmahamn blir Möja, Möjaström närmare bestämt, vilket enligt Sjöassistans är ett bra utgångsläge då det är tunt med resurser så långt ut i skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till! Svåraste konkurrenten är ju SSRS vars skeppare ofta misstolkat uttrycket "till säker hamn" till något som kan utmynna i timslånga bogseringar tvärs genom skärgården. Det är ju mycket svårt att som företagare konkurrera med en frivilligorganisation utan egna kostnader.

Så är bollen i rullning – beslutet är fattat och ett bud på båten är lagt. Nu återstår att se om det accepteras eller om jag får gå vidare i mitt sökande, ambitionen är att vara fullt operativ när isen släpper i vår så jag har om inte gott så i alla fall hyggligt med tid.

Hemmahamn blir Möja, Möjaström närmare bestämt, vilket enligt Sjöassistans är ett bra utgångsläge då det är tunt med resurser så långt ut i skärgården.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan egen kostnad. Well well.

Det är ju övriga medlemmar och donatorer som betalar. De frivilliga själva kanske i viss mån med inkomstbortfall. Även samhället i helhet tappar ju produktion när de frivilliga agerar grå arbetskraft istället för att sköta sina arbeten och betala inkomstskatt.

 

De enda vinnarna är oförsäkrade båtägare och framförallt försäkringsbolagen som gnuggar händerna när de slipper betala för sjöassistans.

Har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även staten sponsrar SSRS med en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Utan egen kostnad. Well well.

Det är ju övriga medlemmar och donatorer som betalar. De frivilliga själva kanske i viss mån med inkomstbortfall. Även samhället i helhet tappar ju produktion när de frivilliga agerar grå arbetskraft istället för att sköta sina arbeten och betala inkomstskatt.

 

De enda vinnarna är oförsäkrade båtägare och framförallt försäkringsbolagen som gnuggar händerna när de slipper betala för sjöassistans.

Har jag fel?

 

 

Om Du själv hamnar i en nödsituation kommer Du då att anlita den "grå arbetskraften"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Utan egen kostnad. Well well.

Det är ju övriga medlemmar och donatorer som betalar. De frivilliga själva kanske i viss mån med inkomstbortfall. Även samhället i helhet tappar ju produktion när de frivilliga agerar grå arbetskraft istället för att sköta sina arbeten och betala inkomstskatt.

 

De enda vinnarna är oförsäkrade båtägare och framförallt försäkringsbolagen som gnuggar händerna när de slipper betala för sjöassistans.

Har jag fel?

Frivilligorganisation utan egna kostnader. Det påståendet är fel helt enkelt. Vill du få detta exemplifierat så är det bara att läsa resultatredovisningen under posten kostnader. Det kanske var ngt annat som menades.

 

Försäkringsbolag lär knappast gnugga händerna. De vill nämligen ha många, små och förutsägbara skador. Dessa är lättast att räkna på och riskhantera. Om ngt så lär de spotta i nävarna för SSRS konkurrerande verksamhet.

 

Att SSRS bogserar längre än absolut nödvändigt är inget konstigt. Om de inte är på utryckning för tillfället så är det god service som skapar framtida intäkter. Eller bara ren hygglighet av hyggliga personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Utan egen kostnad. Well well.

Det är ju övriga medlemmar och donatorer som betalar. De frivilliga själva kanske i viss mån med inkomstbortfall. Även samhället i helhet tappar ju produktion när de frivilliga agerar grå arbetskraft istället för att sköta sina arbeten och betala inkomstskatt.

 

De enda vinnarna är oförsäkrade båtägare och framförallt försäkringsbolagen som gnuggar händerna när de slipper betala för sjöassistans.

Har jag fel?

 

 

Om Du själv hamnar i en nödsituation kommer Du då att anlita den "grå arbetskraften"?

 

Ja men naturligtvis! Missförstå mig rätt, SSRS gör ett fantastiskt arbete. Men om jag råkade ut för en trafikolycka på land skulle jag inte förvänta mig att ambulansen ska bogsera min bil till verkstaden.

Det gäller att skilja på nöd och assistansbehov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Utan egen kostnad. Well well.

Det är ju övriga medlemmar och donatorer som betalar. De frivilliga själva kanske i viss mån med inkomstbortfall. Även samhället i helhet tappar ju produktion när de frivilliga agerar grå arbetskraft istället för att sköta sina arbeten och betala inkomstskatt.

 

De enda vinnarna är oförsäkrade båtägare och framförallt försäkringsbolagen som gnuggar händerna när de slipper betala för sjöassistans.

Har jag fel?

Frivilligorganisation utan egna kostnader. Det påståendet är fel helt enkelt. Vill du få detta exemplifierat så är det bara att läsa resultatredovisningen under posten kostnader. Det kanske var ngt annat som menades.

 

Försäkringsbolag lär knappast gnugga händerna. De vill nämligen ha många, små och förutsägbara skador. Dessa är lättast att räkna på och riskhantera. Om ngt så lär de spotta i nävarna för SSRS konkurrerande verksamhet.

 

Att SSRS bogserar längre än absolut nödvändigt är inget konstigt. Om de inte är på utryckning för tillfället så är det god service som skapar framtida intäkter. Eller bara ren hygglighet av hyggliga personer.

 

 

SSRS bör i första hand rädda liv. Sjöassistans är på intet vis en konkurrent till SSRS.

Varför ska medlemmars och donatorers medel gå till att serva försäkringsbolagen med gratis bärgningar?

I de allra flesta försäkringar ingår idag sjöassistans.

På det viset kan skärgårdsbor och lokala entreprenörer få en liten del av kakan.

Och SSRS kan öva, patrullera och rädda liv istället för att agera springpojkar åt folk som glömt att tanka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Att SSRS bogserar längre än absolut nödvändigt är inget konstigt. Om de inte är på utryckning för tillfället så är det god service som skapar framtida intäkter."

 

Nja, det är faktiskt lite osund konkurrens. I många fall skulle man kunnat ta betalt för extra tjänster, då hade staten också fått in lite moms. Bogserar man med oavlönad, frivillig personal, i båtar som bekostats genom donationer och bidrag och utan att betala skatt på drivmedlet. En privat näringsidkare kan inte konkurrera med detta och det gör det svårare att bedriva en normal verksamhet. Samtidigt som det är viktigt att det finns "riktiga" jobb i skärgården. I förlängningen kan det leda till arbetslöshet som ska bekostas med skattemedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag ser ssrs som en försäkring. Premien är 700kr per år och självrisken 0.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac du har som vanligt lite tillspetsade formuleringar? Om jag tänker på "normal verksamhet" i skärgården så är det väl rimligen rätt stor skillnad på SSRS och entreprenörer anslutna i Sjöassistans?

 

Jobb i skärgården kan vara väldigt olika, från materieltransport och hantverkartjänster, persontransporter, reparationer på båtar och hus, bryggor, bojar med mera. Inget av detta gör SSRS.

 

Det som SSRS gör är sjöräddning plus att man erbjuder sina medlemmar preventiv åtgärd då det finns tid eller riskerar att utvecklas till sjöräddning, till exempel en motor som inte går bra eller inte startar?

 

Jag själv har aldrig hört att hantverkare i skärgården ser ett motsatsförhållande mot SSRS eller att man betraktar deras medlemsverksamhet som konkurrens på osjyssta villkor. Men det kanske är så?

 

Spontant i min värld vore det väl en större konkurrenssituation för en entreprenör som vill komma med i Sjöassistans men som inte blir "godkänd" pga att någon annan redan finns just i det området?

 

Sedan undrar jag om det är en stor och principiell skillnad mellan personal inom SSRS ( avlönade i huvudsak hos annan huvudarbetsgivare eller helt ideelt ) och personal anslutna i Sjöassistans ( avlönade av eget eller annans företag och i vart fall inte med försäkringsbolag som huvudarbetsgivare )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Att SSRS bogserar längre än absolut nödvändigt är inget konstigt. Om de inte är på utryckning för tillfället så är det god service som skapar framtida intäkter."

 

Nja, det är faktiskt lite osund konkurrens. I många fall skulle man kunnat ta betalt för extra tjänster, då hade staten också fått in lite moms. Bogserar man med oavlönad, frivillig personal, i båtar som bekostats genom donationer och bidrag och utan att betala skatt på drivmedlet. En privat näringsidkare kan inte konkurrera med detta och det gör det svårare att bedriva en normal verksamhet. Samtidigt som det är viktigt att det finns "riktiga" jobb i skärgården. I förlängningen kan det leda till arbetslöshet som ska bekostas med skattemedel.

 

Jag köper förvisso resonemanget, men man skall nog vara väldigt försiktig med att kväva privata initiativ såsom SSRS. Låt oss kalla det "Don't fix it if i aint broken" (vilket iofs leder till en definition av begreppet broken).

 

Att skriva att SSRS inte har kostnade är att dra tankegången alltför långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS sjöräddande del kan vi lämna helt utanför. Likaså den assistansverksamhet man utför. Men det som är obra är när man utför uppdrag utöver sina åtagande. 

Instruktionen till räddningsskepparna är att tex bogsera till "säker hamn" eller vad det nu står. Sen finns det de som på eget bevåg bogserar längre. En bogsering man skulle kunna fått betalt för. 

I det läget lurar man SSRS på pengar och bedriver en osund konkurrens.

 

En del försäkringsbolag bekostar fö  längre transporter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man verkligen lämna den sjöräddande verksamheten utanför en dylik diskussion?

 

En inte orimlig tanke är att värna framtida hög kapacitet av sjöräddning. Det kräver intäkter om den skall organiseras av SSRS. Jag menar att betalningsviljan för sådana intäkter kan påverkas av graden av service som lämnas idag, exempelvis i bogsertjänster som är är lyhörda (givetvis inte om det hindrar viktigare uppgift för tillfället).

 

Alla sådana här samhällsekonomiska (ja faktiskt) resonemang har dynamiska effekter som är långt ifrån linjära, enkelt kausala, eller ens förutsägbara. Det skall man ha respekt för. Även om vi alla verkar dela målsättning - en bra sjöräddningskapacitet - så kan uppfattningen om medlen för att komma dit vara rätt olika. Min personliga uppfattning är att det vore olyckligt att dribbla med sådana saker som kan äventyra eldsjälars entusiasm exempelvis. Det om ngt skulle medföra en sämre, eller betydligt dyrare producerad, sjöräddning.

 

Som sagt, ett ömsesidigt ägt försäkringsbolag, men utan utdelning. Med stor samhällsnytta. Någonstans finns en gränslinje för när vi människor skall få hjälpa varandra, och när staten skall in och dribbla med skattesatser och tillsyn. Var den gränslinjen skall dras är en personlig uppfattning, som beror på s k framing (d v s hur frågeställningen framställs och vem som får definiera den heliga synen).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, nu tycker jag det blev en för oklar formulering.

 

Du skriver "de" och "man" i meningar som har bara en mellanliggande mening innan du skriver att SSRS luras på pengar. Om det är din åsikt så tycker jag du ska rikta dig till SSRS styrelse istället för att skriva det här. Det är föreningen SSRS styrelse som är ansvariga och de har möjlighet att utreda samt göra policy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det kräver intäkter om den skall organiseras av SSRS".

 

Absolut, och då ska inte enskilda räddningsskeppare "lura" SSRS med egna tjänster som dessutom strider mot SSRS instruktioner.

 

Om båten ska bogseras till hemmahamn istället för till närmaste, ta betalt! De flesta skulle nog gärna betala den pengen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"lura" är ett onödigt värderande ord.

 

Vid sidan om det, så visst. Ditt resonemang är det inget fel på. Men, i ärlighetens namn finns det en förlängning som borde tas upp.

 

Givet att SSRS inte får bogsera smidigt, eller vad de nu gör extra när de har möjlighet, måste man fråga sig hur det i sig fall påverkar framtida intäkter i form av medlemsavgifter, både i form av existerande såväl som nya sådana. Samt framför allt villigheten av de frivilliga att bidra med sin tid och kunskap. Varför ens vara medlem om optionen att betala vid tillfälle finns. Nu kan man se det som att de passar på att "överträffa kundens förväntningar" när det finns överkapacitet, och på så sätt får man extremt lojala och betalvilliga kunder, vilket i förlängningen leder till en hög framtida kapacitet för sjöräddning.

 

Jag menar alltså att en allt-annat-likaanalys inte är tillräcklig. Vidare menar jag att det vore vanskligt att börja dribbla med ngt som fungerar idag, utan en gedigen konsekvensanalys.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser inga konkurrensproblem mellan SSRS och i detta fall Sjöassistans, kanske kommer detta att ändras när man blir operativ.

Jag vet heller inte vad som står i SSRS-manualen men i den service man får som ansluten till Sjöassistans ingår bland annat bogsering till säker hamn, något som oftast definieras som hamn på fastlandet – så man kommer hem – med möjligheter till avhjälp av det aktuella problemet.

Flertalet av de som idag får sin hjälp av Sjöassistans får det via sitt försäkringsbolag eftersom assistans inte sällan ingår i båtförsäkringen. Men sedan gör ju Sjöassistans mycket mer än så, något man som vanlig försäkringstagare inte får glädje av men väl som medlem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...