Bosse 300 Postad 13 Juli , 2015 Vet någon var man köper oxalsyra i pulverform? Jag har frågat flera färghandlare i Uddevalla idag, men nix. Åker ner mot Göteborg strax så även handlare där tar jag tacksamt emot tips om. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Juli , 2015 Om du skall ha det till att få bort gulnader i vattenlinjen så funkar citron, apelsin eller annan citrus saft lika bra, och ekologiskt är det ocå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 13 Juli , 2015 mm, jättebra, men nu var det ju oxalsyra jag frågade efter, men tack. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 13 Juli , 2015 Kolla med Huggets färg på Prinsgatan. All-Kemi är fabrikatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 13 Juli , 2015 Tack Pseudo, det skall jag göra /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 13 Juli , 2015 mm, jättebra, men nu var det ju oxalsyra jag frågade efter, men tack. /B Ok, åk till biltema och köp fälgrengöring, det är oxalsyra i flytande form MM, men något dyrare.. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 13 Juli , 2015 mm, jättebra, men nu var det ju oxalsyra jag frågade efter, men tack. /B Ok, åk till biltema och köp fälgrengöring, det är oxalsyra i flytande form Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 13 Juli , 2015 (redigerade) Har inte Huggets så finns det på Hjertmans eller Seasea, heter då Teak Cleaner och är ren oxalsyra i pulverform. Något dyrare 215:- istället för 129:- http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/travard/teakbehandling/teak-cleaner-hempel-pulver-750g http://www.hjertmans.se/Media/Articles/4589-3/4589-3%20Säkerhetsblad.pdf Redigerad 13 Juli , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 14 Juli , 2015 Jag hade liksom tänkt mig nån 25 kg säck eller så. /B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 14 Juli , 2015 Om du skall ha det till att få bort gulnader i vattenlinjen så funkar citron, apelsin eller annan citrus saft lika bra, och ekologiskt är det ocå Du säger att citronsyra från citrussafter är lika bra mot gul färg i vattenlinjen. Det stämmer inte alls med mina och flera andras erfarenheter. Vidare säger du att citronsyra från citrusfrukter är "ekologiskt" Antar att du med det menar att det är en naturprodukt. Ekologiskt,eller inte, beror ju på vilken citrusfrukt man väljer, ekologiskt odlad eller inte. När det gäller oxalsyra är det också en naturligt förekommande substans. Den finns t.ex. i rabarber och det är inte helt ovanligt att folk tar bort "det gula" genom att gnida in mosade rabarber. Om det var ekologiskt odlade rabarber, eller inte, saknar betydelse i sammanhanget. Mvh/Sea Maniac 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 Juli , 2015 Man kan behöva en mättad lösning av oxalsyra, då funkar bara oxalsyrekristaller. Tex. bleka blåträ, mörka partier på träbåtar eller för syrning / rengörning av teak. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 453 Postad 14 Juli , 2015 (redigerade) Jag hade liksom tänkt mig nån 25 kg säck eller så. /B Googla på oxalsyra 25 kg så får du ett antal träffar. Sedan blir det nog att ringa och fråga hur du kan handla som privatperson eller som företagare. Mackey Redigerad 14 Juli , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 14 Juli , 2015 Jag hade liksom tänkt mig nån 25 kg säck eller så. /B Googla på oxalsyra 25 kg så får du ett antal träffar. Sedan blir det nog att ringa och fråga hur du kan handla som privatperson eller som företagare. Mackey Tack Mackey, jag har hittat Swed Handling vars turbil har sin rutt förbi här, så jag får en säck imorgon /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Juli , 2015 http://lasselundell.se/oxalsyra.html 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seerikand 2 Postad 5 April , 2017 Hej! Jag har en Uttern 5602 med blått skrov. Hur skulle era rekommendationer, från er med erfarenhet av Oxalsyra, vara om man vill använda det "inne" i båten. Insidan är alltså vit men har med tiden gulnat lite grann. Är det dumt att använda Oxalsyran i detta fall? Tacksam för svar! Erik333 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 5 April , 2017 Oxalsyra finner du på Biltema - deras Fälgrengöring Bio innehåller Oxalsyra och vatten. Men det är ju då inte i pulverform utan redan utblandat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 108 Postad 5 April , 2017 Bauhaus har 600g tror jag förpackningen var, kan ha varit 1 kg oxå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 5 April , 2017 Hej! Jag har en Uttern 5602 med blått skrov. Hur skulle era rekommendationer, från er med erfarenhet av Oxalsyra, vara om man vill använda det "inne" i båten. Insidan är alltså vit men har med tiden gulnat lite grann. Är det dumt att använda Oxalsyran i detta fall? Tacksam för svar! Erik333 Kommer du bara åt att skölja med mycket vatten så är det inga problem. Men det är bara plasten som skall bli blöt, dynor m.m får du flytta undan. Tips är att göra den lite tixoptrop så att den hänger kvar bättre på sidorna. /B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GroundControl 93 Postad 5 April , 2017 Jag hade liksom tänkt mig nån 25 kg säck eller så. /B Oj. Får man vara nyfiken och fråga vad du skall göra med all oxalsyra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 6 April , 2017 Jag hade liksom tänkt mig nån 25 kg säck eller så. /B Oj. Får man vara nyfiken och fråga vad du skall göra med all oxalsyra? Nej. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seerikand 2 Postad 6 April , 2017 Toppen, tack för svar! Båten är fräsch och det är som sagt endast en tendens till "gulning". Vad skulle du rekommendera för blandningsförhållande? Det jag är rädd för är att det förstår plexiglasrutan, teaklaminaten eller motsvarande //Erik333 Hej! Jag har en Uttern 5602 med blått skrov. Hur skulle era rekommendationer, från er med erfarenhet av Oxalsyra, vara om man vill använda det "inne" i båten. Insidan är alltså vit men har med tiden gulnat lite grann. Är det dumt att använda Oxalsyran i detta fall? Tacksam för svar! Erik333 Kommer du bara åt att skölja med mycket vatten så är det inga problem. Men det är bara plasten som skall bli blöt, dynor m.m får du flytta undan. Tips är att göra den lite tixoptrop så att den hänger kvar bättre på sidorna. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 6 April , 2017 Toppen, tack för svar! Båten är fräsch och det är som sagt endast en tendens till "gulning". Vad skulle du rekommendera för blandningsförhållande? Det jag är rädd för är att det förstår plexiglasrutan, teaklaminaten eller motsvarande //Erik333 Hej! Jag har en Uttern 5602 med blått skrov. Hur skulle era rekommendationer, från er med erfarenhet av Oxalsyra, vara om man vill använda det "inne" i båten. Insidan är alltså vit men har med tiden gulnat lite grann. Är det dumt att använda Oxalsyran i detta fall? Tacksam för svar! Erik333 Kommer du bara åt att skölja med mycket vatten så är det inga problem. Men det är bara plasten som skall bli blöt, dynor m.m får du flytta undan. Tips är att göra den lite tixoptrop så att den hänger kvar bättre på sidorna. /B Se upp med aluminium (och galvat men det har du väl inte ombord antar jag) också. Plexi tror jag inte påverkas alls och teaklaminatet vet jag inget om, men som alltid: Testa på ett dolt ställe först. Är det så lite som skall blekas så köp Bts fälgtvätt, annars så kör med en mättad kristallösning. /B 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 6 April , 2017 Jag hade liksom tänkt mig nån 25 kg säck eller så. /B Oj. Får man vara nyfiken och fråga vad du skall göra med all oxalsyra? Nej. /B ...bleka bort blodet från ditt senaste styckmord..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 6 April , 2017 Jag hade liksom tänkt mig nån 25 kg säck eller så. /B Oj. Får man vara nyfiken och fråga vad du skall göra med all oxalsyra? Nej. /B ...bleka bort blodet från ditt senaste styckmord..? ? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 April , 2017 Tur att du frågar om du får fråga innan du frågar så du, som i det här fallet, får veta att du inte får fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser