Gabe 0 Postad 13 Juli , 2015 Jag har en äldre Gastherm-värmare som plötsligt inte startar. Har börjat felsökningen: Ingen gnista - säkringarna ok och el fram - rätt spänning. Ska kolla om nån mus har gnagt på styrkabeln från termostaten - men det verkar inte så - har bara en bit till att kolla som sitter illa till. Musrackarn hade gnagt av termistorkabeln till kylaggregatet så han ligger illa till. Tacksam om någon har nån idé om hur jag går vidare. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gabe 0 Postad 14 Juli , 2015 Jag har en äldre Gastherm-värmare som plötsligt inte startar. Har börjat felsökningen: Ingen gnista - säkringarna ok och el fram - rätt spänning. Ska kolla om nån mus har gnagt på styrkabeln från termostaten - men det verkar inte så - har bara en bit till att kolla som sitter illa till. Musrackarn hade gnagt av termistorkabeln till kylaggregatet så han ligger illa till. Tacksam om någon har nån idé om hur jag går vidare. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gabe 0 Postad 14 Juli , 2015 Jag har en äldre Gastherm-värmare som plötsligt inte startar. Har börjat felsökningen: Ingen gnista - säkringarna ok och el fram - rätt spänning. Ska kolla om nån mus har gnagt på styrkabeln från termostaten - men det verkar inte så - har bara en bit till att kolla som sitter illa till. Musrackarn hade gnagt av termistorkabeln till kylaggregatet så han ligger illa till. Tacksam om någon har nån idé om hur jag går vidare. Anders Tyvärr var det ingen som gnagt av kabeln. Eldosan på gaveln på värmaren har: - elmatningen två kablar - ok - ström och tillräcklig spänning - en treledare till termostaten i ruffen - termostaten har på och av - och två effektlägen - en tvåledare till tempgivaren på värmecirkulationslangen - en tvåledare till gasbrännaren har någon nått tips om vad och hur jag kan felkolla vidare vore det kanon kanske har någon eller har haft en likadan den är från slutet av 80-talet och har kanske gjort sitt men den har fungerat felfritt hittils Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 14 Juli , 2015 Kan vara överhettningskyddet. Plockade ut en gasthermpanna ur vår båt förra året. Fogas har kunnande o resdelar. Kanske kan vara till hjälp en instruktionnsbok? Följ länk nedan i så fall. http://www.fogas.se/rwdx/files/Bruks%20-%20Gastherm%20-%20GTE-GTP%202009%20LIT.pdf Tror att det kan vara din panna. Hoppas det ordnar sej. Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gabe 0 Postad 15 Juli , 2015 Tack för tipsen. Det är en äldre version av pannan men i princip samma panna. Jag har din beskrivning, och har försökt få tag på en äldre av Sundquist Metall som har agenturen, eller om dom kanske rent av tillverkar dom, vet ej, men dom hade bara den senaste versionen. Automatiken är äldre utan lysdioderna som på den nya pannan ger vägledning till felen. Jag har letat efter ett manuellt överhettningsskydd med återställningsknapp utan att hitta den konstigt nog. Vet någon var den finns? Troligast kanske att det är backventilen eller ett läckage om man ska tro den senare beskrivningen. Ska ringa Fogas, men dom flesta är väl på semester den här tiden. Pannan är en utmärkt konstruktion annars och tillsammans med det vatteburna konvektorsystemet kan man inte ha nåt bättre. Får uppgradera till den senaste pannan i höst, men inte läge under semesterveckorna. Tacksam för ytterligar tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 15 Juli , 2015 Tack för tipsen. Det är en äldre version av pannan men i princip samma panna. Jag har din beskrivning, och har försökt få tag på en äldre av Sundquist Metall som har agenturen, eller om dom kanske rent av tillverkar dom, vet ej, men dom hade bara den senaste versionen. Automatiken är äldre utan lysdioderna som på den nya pannan ger vägledning till felen. Jag har letat efter ett manuellt överhettningsskydd med återställningsknapp utan att hitta den konstigt nog. Vet någon var den finns? Troligast kanske att det är backventilen eller ett läckage om man ska tro den senare beskrivningen. Ska ringa Fogas, men dom flesta är väl på semester den här tiden. Pannan är en utmärkt konstruktion annars och tillsammans med det vatteburna konvektorsystemet kan man inte ha nåt bättre. Får uppgradera till den senaste pannan i höst, men inte läge under semesterveckorna. Tacksam för ytterligar tips. http://www.scampiforbundet.se/tips/aga_panna/AGA-panna.pdf Kanske en liten hjälp, vad jag förstår så är AGA pannan identisk(samma) panna som äldre Gastherm. hoppas det löser sej. Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gabe 0 Postad 15 Juli , 2015 Tack igen. Kanske är AGA-pannan samma panna. Beskrivningen anger manuell tändning - min har automatisk tändning - men det kan ju vara samma panna ändå. Jag jobbar vidare får vi se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gabe 0 Postad 17 Juli , 2015 Det visade sig att det var glappkontakt och lite bränt på på jordanslutningen till elektroniken - en typ av skärkontakter som kanske inte är helt tillförlitliga. Det verkar dock som om jag har ett fel till. Jag har ström genom elektroniken till termostat och tillbaka. Ström till och från vattentermostaten. Gasventilen får ström. Men när jag slår på on - och vrider upp termostaten så slår gnistgenaratorn till med en enda gnista men sen kommer inte mer utom ett svagt tjutande läte. Kan det vara gnistgeneratorn som är slut eller har jag kanske missförstått något. Tips välkomna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser